Pod sloganom "Svet bez ljudi", 52. Bitef festival počinje u četvrtak,13. septembra, kada će u Sava Centru biti izvedena predstava "Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum" u režiji jednog od vodećih slovenačkih avangardista iz osamdesetih godina 20. veka Dragana Živadinova.
Koprodukcija nekoliko slovenačkih pozorišta, koju će publika gledati u prologu Bitef festivala, nameće temu povampirenja nacizma i upozorava na aktuelne pojave ukazivanjem na njihove preteče, konkretno na lik Odila Globočnika, Slovenca, koji je bio jedan od ljudi od najvećeg Hitlerovog poverenja.
Do 22. septembra u glavnom programu biće izvedeno 10 predstava iz Slovenije, Francuske, Srbije, Nemačke, Hrvatske, Estonije, Švajcarske, Izraela i Belgije, koje ukazuju na uznemirujuće društvene fenomene savremenog sveta, kao što su desni populizam, ksenofobija, netolerancija, autoritarni režimi, koji razgrađuju demokratske ustanove i sistem ljudskih prava.
Na svečanom otvaranju, 14. septembra, u Jugoslovenskom dramskom pozorištu francuski reditelj Žoris Lakost predstaviće svoju "Svitu br. 3 "Evropa'", a zbog velikog interesovanja publike zakazano je i pretpremijerno izvođenje dan ranije.
Novo delo beogradskoj publici već poznatog autora sastoji se od 28 muzičko-scenskih numera, a svaka je zasnovana na jednom audio zapisu iz jedne od 28 zemalja EU i svaka ukazuje na opasnost od ugrožavanja evropskih vrednosti - porast ksenofobije, netolerancije, autoritarnosti i nasilja.
Tu liniju radikalizuje hrvatski reditelj Oliver Frljić, koji će o pomenutim temama razgovarati sa filozofom Srećkom Horvatom u "Filozofskom teatru", a u okviru glavnog programa predstaviće svoja dva projekta - "Gorki - Altarnativa za Nemačku?" u produkciji berlinskog pozorišta "Maksim Gorki" i "Šest lica traži pisca" Satiričkog kazališta "Kerempuh" (Zagreb).
Srpski teatar predstavljaće Maja Pelević sa svojim projektom "Bolivud" u produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu, a 18. septembra na programu je "NO43 Prljavština" estponskog Teatra NO99 koji duhovito i metaforički dijagnostifikuje opšte stanje sveta na pragu kataklizme.
U fokusu Bitefa ove godine su pozorišne instalacije - predstave bez glumaca na sceni, a publika će od 19. do 22. septembra u više termina gledati projekat "Večna Rusija" ruske pozorišne kritičarke Marine Davidove u produkciji berlinskog pozorišta HAU, izraelski projekat "PA'AM" mladog umetnika Nadava Barnnee i instalaciju "Zaostavština, komadi bez ljudi" proslavljenog reditelja Sstefana Kegija, člana kolektiva "Rimini Protokol".
Zatvaranje u Sava Centru obeležiće velika međunarodna koprodukcija "Rekvijem za L." čiji su autori kompozitor Fabricio Kasol i proslavljeni koreograf Alen Platel u kome je Mocartov "Rekvijem" prožet afričkim pogrebnim pesmama.
Prateći program obuhvatiće dobro poznate segmente - "Bitef Polifonija", "Bitef Biblioteka", "Showcase domaćih pozorišta", kao i tribinu "Međuprostor vizuelne umetnosti i teatra", "EU dan na Bitefu" (14. septembar) sa izložbom "Pozdrav iz Srbije" povodom obeležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa i debatom o stanju demokratije i evropskih vrednosti danas, kao i izložbu "Digitalizacija Bitefa", koja je sinoć otvorena u galeriji "Novembar" i "Vivisekciju Bitef organizma" uz učešće mladih menadžera festivala iz čitavog sveta.