AKTUELNO

U prvih šest meseci primene elektronskog sistema e Šalter građani i privreda podneli su čak 130.000 zahteva za upis u katastar, od čega oko 53.000 preko javnih beležnika, rečeno je danas na predstavljanju novog sistema za upis u katastar nepokretnosti - eŠalter u prisustvu premijerke Ana Brnabić.

E Šalter je predstavljen u Kancelariji javnog beležnika Ivane Grabež, a prisustvovali su i ministarke pravde i građevinarstva Nela Kuburović i Zorana Mihajlović, kao i ambasador Velike Britanije Denis Kif.

Procenat elektronskih zahteva za samo pola godine dostigao je već 40 odsto u ukupnom broju postupaka pred Republičkim geodetskim zavodom.

Foto: Tanjug

Umesto šest odlazaka na šaltere građani i privreda sada sve poslove obavljaju kod javnog beležnika koji proverava valjanost dokumentacije i elektronski je dostavlja katastru.

Prosečno vreme za resavanje predmeta smanjeno je sa 25 na pet dana što bi trebalo pozivitno da se odrazi i na poziciju Srbije na Duing biznis listi Svetske banke.

Na istom mestu stranke mogu da podnesu i poreske prijave koje RGZ prosleđuje Poreskoj upravi i lokalnoj poreskoj administraciji, tako da više ne moraju da imaju direktan kontakt ni sa njihovim službenicima.

Novim Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova uveden je jednošalterski elektronski sistem za upis nepokretnosti preko javnih beležnika e Šalter.

Od 1. jula 2018. građani i privreda više nemaju direktan kontakt sa RGZ-om, Poreskom upravom i lokalnom poreskom administracijom, već sve poslove oko dobijanja lista nepokretnosti, overe kupoprodajnog ugovora, dobijanja rešenja o upisu nekretnije i podnošenja poreskih prijava mogu da završe kod javnog beležnika.

Foto: Tanjug

Jednošalterski elektronski sistem e Šalter je rezultat timskog rada čak osam insitucija i organizacija na razvoju efikasne e Uprave, dobrog poslovnog ambijenta, vladavine prava.

Brnabić je rekla da je cilj vlada efikasna i brza javna urpava, u čijem radu postoji potpuna transpretnost u službi građana i prvirede. Kako je rekla cilj je i uspostaljanje sistema u kome ništa ne zavisi od volje pojedinca već od jasno definisanih pravila u skladu sa zakonima.

- Ovo je bila vodilja kad smo krenuli u reformu katastra koja je jedna od najkopleksnijih koju vlada sprovodi. Reforme su jedino uspešne ukoliko na pravi način donose kvalitetne promene u svakodnevni život građana.

Brnabić kaže da reforma katastra upravo pogađa suštinu, jer menja živog građana na bolje svaki dan.

Naglasila je da je upis u katastar "noćna mora" za građane, pošto više nema obilaska šaltera i prikupljanja papira, kada vas vraćaju jer nemate neki dokument i ponovo vas vraćaju da čekate red.

Kako je rekla, sada to rade javnih beležnici.

Brnabić je rekla da su od 1. januara povezane u centralni sistem sve lokalne poreske adminsitracije i da sada naši građani i privrednici mogu jednostavno preko interneta da pogledaju koje su njijove obaveza za porez na imovuine za sve nerketnine gde god da se nalaze.

Foto: Tanjug

Najavila je da će od 1. februara takođe moći da plate i porez na imovu preko interneta, tako da više neće biti papirića. "Ponosna sam na tu reformu", navela je Brnabić.

Ministarka pravde Nela Kuburović podsetila je da je 2014. godine razradilo registar prometa nepokretnosti i navela da se danas, posle unapređenja rada u toj oblasti, ne može više desiti da se jedan stan proda više puta, odnosno jedan ugovor ne može biti overen dva puta.

Kako je dodala, javnim beležnicima je danas omogućeno da se povežu sa katastrom, a od novembra prošle godine sa tom institucijom su povezani i javni izvršitelji.

- Na taj način povećavamo pravnu sigurnost - rekla je Kuburović.

Ona je istakla da su danas podaci o vlasnicima nepokretnosti ažurni i da se ne dešavaju primedbe koje su bile aktuelne ranije, da se postupak izvršenja vrši prema licima koja nisu vlasnici stanova.

Razmena podataka, kaže, skraćuje vreme i štedi resurse.

#Ana Brnabić

'