AKTUELNO

Nestanak malezijskog aviona MH-370 smatra se jednom od najvećih misterija u istoriji avijacije. Avion sa 239 putnika i članova posade nestao je 8. marta 2014. godine na letu Kuala Lumpur – Peking.

Četrdeset dva minuta posle ponoći 8. marta 2014, "boing 777", uspeo se na nebo i skrenuo na severoistok, prema Južnom kineskom moru, podseća Gardijan.

Prvi oficir Farik Hamid imao je 27 godina. Od pune sertifikacije delio ga je samo jedan trenažni let. Komandujući pilot, 53-godišnji Zahari Ahmad Šah, bio je jedan od najstarijih i najcenjenijih pilota "Malejža erlajnsa". U posadi je bilo 10 stjuardesa iz Malezije.

Prvih 40 minuta leta proteklo je uobičajeno. U 01.19 minuta, letelica se približila kraju malezijskog vazdušnog prostora. Kontrola avio-saobraćaja javila se da let prosledi za Ho Ši Min. Zahari je odgovorio: "Laku noć. Malezijski tri-sedam-nula."

To je bilo poslednje što je neko čuo sa leta. Zahari se nikada nije prijavio kod vijetnamskih kontrolora. Nekoliko sekundi nakon što je prešao u vijetnamski vazdušni prostor, MH-370 je nestao sa radara. Svi naredni pokušaji da s njim kontaktiraju bili su neuspešni.

"Odložena konfuzija"

Komercijalni avioni bi trebalo da budu dostupni u svakom trenutku, poznati i praćeni, ali MH-370 je nestao, navodi britanski list.

U dokumetarnom filmu Netfliksa o nestanku malezijskog aviona navodi se da su onda usledili "odložena konfuzija", šok, devastacija i opsesija.

- To je najveća misterija avijacije svih vremena. Ovo je svet u kome imamo mobilne telefone i radare i satelite i praćenje, i tako skoro devet godina kasnije... a još imamo tako malo izuzetnog - navela je Luiz Malkinson, režiserka filma.

Zvanična potraga, u kojoj su učestvovali timovi iz Australije, Malezije i Kine, okončana je u januaru 2017. godine. Malezija je 2018. godine angažovala "Oušn infiniti" za potragu za avionom u Indijskom okeanu, nudeći 70 miliona dolara ako pronađe avion.

Potraga za "boingom 777" bila je jedna od najobimnijih i najskupljih u istoriji avijacije. Pretraženo je više od 120.000 kvadratnih kilometara Indijskog okeana. Čak su na Madagaskaru pronađeni delovi olupine, ali ne i trup aviona.

U avionu su bile 153 osobe iz Kine i 38 Maležana. Drugi putnici su bili iz Irana, SAD, Kanade, Indonezije, Australije, Indije, Francuske, Novog Zelanda, Ukrajine, Rusije, Tajvana i Holandije. Svih 12 članova posade su Maležani.

Kako je nestao MH-370, navodi BBC, još nema odgovora. Pronalazak aviona, ili bar više delova njegove olupine, mogao bi se pokazati ključnim, ali istražitelji imaju vrlo ograničene informacije o poslednjim satima leta.

Stručnjaci još ne mogu da donesu konačan zaključak da li je MH-370 ostao pod komandom pilota ili se srušio van kontrole u more.

Jedna od teorija je da ga je pilot aviona namerno srušio. Ali, australijski istražitelji su to odbacili, saopštivši da je bio bez svesti u poslednjim trenucima. Tehnički kvar ostaje kao još jedna mogućnost, ali kako nije bilo zvaničnog objašnjenja, pojavljivale su se različite teorije.

- Deo krila aviona nađenog na ostrvu Mauricijus u Indijskom okeanu pripada nestalom avionu kompanije "Malezija erlajns" na letu MH-370 - saopštili su ranije malezijski i australijski zvaničnici.

Porodice ne odustaju

Porodice putnika na letu MH-370 pozvale su u nedelju vladu Malezije da dozvoli kompaniji "Infiniti oušn" da pokrene novu potragu za nestalim avionom.

- 'Oušn infiniti', tokom poslednjih 12 meseci napravio je pomak radeći sa mnogim ljudima na daljem razumevanju događaja iz 2014. godine - navodi se u saopštenju organizacije Voice 370, nakon memorijalnog događaja povodom obeležavanja devete godine od nestanka aviona.

Grejs Subataraj Nejtan, čija je majka bila putnica na letu, rekla je da Malezija neće moći da spreči sličan incident ako se istina ne otkrije.

- Danas smo to mi, sutra bi (sličan incident) mogao da se desi svakom ko se ukrca u avion. To treba sprečiti po svaku cenu. Ovo nije misterija koja bi trebalo zauvek da ostane misterija, jednostavno nije prihvatljivo - rekla je Subataraj Nejtan.

Autor: