Nestanak aviona na letu MH370 Malaysia Airlinesa pre deset godina s 239 putnika ostaje jedna od najvećih svetskih avionskih misterija.
Boing 777 nestao je na putu od Kuala Lumpura do Pekinga 8. marta 2014. Analiza satelitskih podataka pokazala je da se avion verovatno srušio negde u južnom Indijskom okeanu, u blizini obale zapadne Australije.
Međutim, nakon dve velike potrage nije se ustanovilo ništa značajno.
Ovo su neki od detalja iz potrage za MH370 i nerešene misterije o tome šta se dogodilo:
Šta je poznato?
Poslednji signal iz aviona primljen je oko 40 minuta nakon poletanja iz Kuala Lumpura za Peking.
“Laku noć, Malaysian tri sedam nula”, glasila je poruka kapetana Zaharie Ahmad Shaha nakon što je avion ušao u vijetnamski vazdušni prostor.
Ubrzo nakon toga, transponder je isključen pa se avion nije moglo pratiti.
Vojni radar pokazao je da je avion napustio svoju putanju leta kako bi preleteo nazad iznad severne Malezije i otoka Penanga, a zatim u Andamansko more prema vrhu indonezijskog ostrva Sumatre.
Zatim je skrenuo prema jugu i izgubio se svaki kontakt.
Krhotine
Više od 30 komada krhotina prikupljeno je duž obale Afrike i na ostrvima u Indijskom okeanu, no potvrđeno je da su samo tri fragmenta krila aviona s leta MH370. Većina krhotina korišćena je u analizi uzorka u nadi da će se suziti moguća lokacija aviona.
Podvodne pretrage
Malezija, Australija i Kina pokrenule su podvodnu potragu na području od 120.000 kvadratnih kilometara u južnom Indijskom okeanu na osnovu podataka o automatskim vezama između satelita Inmarsat i zrakoplova.
🗓 | 𝗢𝗻 𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗗𝗮𝘆 (𝟮𝟬𝟭𝟰): Malaysia Airlines Flight 17 is shot down over eastern Ukraine by a Buk 9M83 surface-to-air missile launched by pro-Russian rebels and disintegrates, all 298 on board die. This is the deadliest airliner shoot-down in aviation history. pic.twitter.com/XsdPF89xzc
— Air Crash Investigation (@AirCrash_) 17. јул 2023.
Potraga, koja je koštala oko 200 miliona australskih dolara (143 miliona američkih dolara), prekinuta je nakon dve godine, u januaru 2017.
Malezija je 2018. prihvatila ponudu američke istraživačke kompanije Ocean Infinity za tromesečnu potragu, pri čemu je dogovoreno da će kompanija biti isplaćena samo ako pronađe avion.
Ta je potraga obuhvatila 112.000 kvadratnih kilometara severno od izvornog ciljnog područja i takođe se pokazala neuspješnom. Završila je u maju 2018.
Radmila Tonković, ženski avijatičar, u okviru ''Jutarnjeg nezaboravnika'' Novog jutra Jovane Jeremić na TV Pink kaže da je protiv nagađanja, spekulacija.
- Možete vi istoriju malo lažirati, ali ona pobedi kad-tad. Mi smo ranije pomenuli ovu temu, a vi sad uzmite zapadnu štampu, svi su ponovo počeli da govore o toj temi... Mislim da je to velika zasluga što smo sada ovde - kazala je Tonković.
Kako je rekla, samo se spekuliše, a ljudi nema.
- Jedna supruga je pozvala svog supruga posle tri meseca, a telefon zvoni. Ja tvrdim da taj avion i dalje leti, pod drugom kompanijom - navela je Tonković i podsetila na nađenih 50 pasoša putnika iz tog aviona, koji su nađeni u drugom malezijskom avionu, koji je pao posle tri meseca.
Tonković je rekla da bi pasoši bili oštećeni da je avion pao u more.
Stevan Ignjatović, avijatičar, kaže da njegov prijatelj kaže da je to jedna savršeno organizovana obaveštajna priča sa lepim krajem za onoga ko je to organizovao.
- Avion je poleteo, leteo, vrhunski kapetan, instruktor, čovek koji daje ovlašćenjima da mogu da lete tim tipom aviona, kopilot na letu na kom treba da dokaže da će leteti kao ovlašćen kopilot za taj tip aviona, sve je to urađeno, gorivo uzeto, ali u malo većoj količini nego što je potrebno, prva priča, druga priča, u knjigama aviona jedina primedba je da je zatraženo da se napune kiseoničke boce posade, a ne putničke kabine, znači da posada ima maksimalno popunjene kiseoničke boce. Treća stvar, avion je poleteo, sve je bilo normalno, odjavljivao se kapetan, u jednom trenutku je tražio skraćenje rute, da ide ka tački Igari, a to je uzlazno/izlazna tačka u vazdušnom prostoru Malezije, Kambodže, Singapura, Vijetnama i Tajlanda - kazao je Ignjatović i dodao:
Tu postoji i gubitak pokrivanja radara... On je postao nevidljiv za kontrolu letenja... Tu prestaje njegova vidljivost na nebu, gašenjem čuvenog transpordera, on postaje nevidljiv za radare koji ga prate.
Ignjatović je kazao da postoje i oni koji tvrde da je kapetan isključivo držao avio-vezu.
On je otkrio još mnogo misterija i činjenica vezanih za ovu misteriju, koje možete saznati u videu u tekstu.
Autor: Marija Radić