Svi imamo svoje male poroke - veliku činiju čokoladnog sladoleda nakon dugog i stresnog dana, limenku gaziranog soka uz nekoliko parčadi pice petkom uveče ili hamburger sa pomfritom iz novog restorana o kojem svi pričaju. Izreka "sve u umerenim količinama" postoji s razlogom. Većina lekara i nutricionista zna da potpuno uskraćivanje hrane koju volimo može da ima suprotan efekat, zbog čega na kraju pojedemo mnogo više nego što bismo inače.
Ipak, postoje određene namirnice koje gastroenterolozi - lekari specijalizovani za zdravlje creva i sistema za varenje - izbegavaju gotovo u potpunosti. Nijedna od njih vam neće skratiti život ako je pojedete s vremena na vreme, ali postoje četiri vrste hrane i pića koje lekari za probavu veoma retko biraju.
Proteinske pločice
Iako se često reklamiraju kao zdrava opcija, mnoge proteinske pločice zapravo nisu idealan izbor. Neke, posebno one napravljene od pravog voća i orašastih plodova, mogu biti bolja opcija, ali dr Harmony Allison, gastroenterološkinja iz Medicinskog centra Tufts, kaže da izbegava visoko prerađene verzije jer mogu da izazovu nadutost i gasove.
"Nikada ne jedem proteinske pločice. Obično su veoma prerađene i sadrže mnogo aditiva čija korist nije poznata", rekla je za HuffPost.
Crveno meso
Oprez lekara odnosi se i na crveno meso.
"Izbegavam crveno meso, posebno odreske i hamburgere", izjavila je dr Reezvana Chowdhury, gastroenterološkinja sa Univerziteta Džons Hopkins.
Prema njenim rečima, crveno i prerađeno meso povezani su sa većim rizikom od raka debelog creva i polipa. Ove namirnice takođe sadrže dosta zasićenih masti, pa je, ukoliko ih konzumirate, važno voditi računa o količini.
Pohovana i pržena hrana
Pohana piletina ili pržena riba mnogima su omiljeni obrok, ali stručnjaci upozoravaju da ovakav način pripreme hrane nije najbolji izbor za zdravlje creva.
"Studije su pokazale da ulje za prženje može nepovoljno da utiče na crevni mikrobiom", objasnio je dr Mahmud Ganuom, istraživač mikrobioma.
Promene u organizmu koje se povezuju sa čestom konzumacijom pržene hrane mogu imati posledice i po zdravlje srca i krvnih sudova, uključujući nakupljanje masnih naslaga na zidovima arterija.
Gazirana i zaslađena pića
Gazirana pića su još jedna navika na koju gastroenterolozi gledaju s oprezom. Ako redovno pijete sokove ili druga zaslađena pića, stručnjaci savetuju da razmislite o smanjenju njihovog unosa.
"Iako se lako piju, ova pića povezana su sa hroničnim stanjima poput dijabetesa i bolesti srca", rekao je dr Sajmon C. Metjuz, gastroenterolog sa Univerziteta Džons Hopkins.
Osim toga, gazirana pića mogu biti povezana sa različitim tegobama digestivnog sistema, uključujući nadutost, podrigivanje i refluks, naročito kada sadrže kofein, piše Večernji hr.
Autor: D.B.