Ako ste odrastali osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, sigurno se sećate čuvenih avokado zelenih i losos ružičastih kupatila. Ipak, bela dominira današnjim toaletima. Bez obzira da li se radi o privatnim kućama, kancelarijama ili javnim toaletima, bela je standard. Ali zašto je to tako? Hajde da zaronimo u istoriju i razloge za ovaj globalni trend.
Higijena i lakoća održavanja Jedan od najočiglednijih razloga je higijena. Prljavština i mrlje su lako vidljive na beloj površini, što pomaže u održavanju čistoće. Bela boja odmah pokazuje nečistoće, podstiče nas na redovno čišćenje i tako doprinosi osećaju svežine u prostoru koji prirodno želimo da održimo što čistijim.
Vizuelni efekat i dizajn enterijera
Mnoga kupatila su malih dimenzija, a bele toaletne šolje doprinose vizuelnom proširenju prostora jer reflektuju svetlost. Pored toga, lako se usklađuju sa belim kadama i lavaboima, stvarajući osećaj harmoničnog i čistog prostora, koji je estetski privlačan i popularan u dizajnu enterijera.
Većina WC šolja izrađuje se od keramike, konkretno od porculana ili sanitarnog porculana (vitreous china). Proces započinje izlivanjem keramike u kalupe, a zatim se materijal peče na vrlo visokim temperaturama. Prilikom pečenja porculan prirodno postaje beo. Sanitarni porculan dodatno se premazuje glazurom, što ga čini sjajnim i otpornim na mrlje.
Ova keramika neporozna je i zbog toga otporna na apsorpciju nečistoća i mirisa, što je ključno za održavanje čistoće. Praktičnost bele boje leži i u masovnoj proizvodnji – jednostavnije je i ekonomičnije zadržati osnovnu belu nijansu nego dodavati boje.
Zlato i moda
Bilo je pokušaja i drugih materijala, kao što je WC šolja od 18-karatnog zlata koja je stajala u palati Blenhajm u Oksfordširu u Engleskoj, vredna neverovatnih 4,8 miliona funti (oko 6,2 miliona dolara). Iako je luksuzni komad ukraden 2018. godine, jasno je da neporozna, ekonomična keramika i dalje ostaje sigurniji i praktičniji izbor za kupatila širom sveta.
Za one koji još uvek poseduju kupatilo u zelenim avokado nijansama, dobre vesti – kako prenosi Gardijan, ove retro boje su ponovo u modi među mlađim generacijama.
Autor: Marija Radić