Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija naložilo je operatorima mobilne i fiksne telefonije, kao i kablovskim i internet operatorima, da promene opšte uslove poslovanja u korist potrošača, a u septembru bi trebalo da bude usvojen i Zakon o elektronskim komunikacijama koji će dodatno povećati zaštitu korisnika tih usluga, rečeno je u tom ministarstvu.
Rešenje koje je nedavno izdalo Odeljenje za zaštitu potrošača se odnosi na zaštitu korisnika od neprimereno visokih i neopravdanih troškova, rekla je pomoćnica ministra za elektronske komunikacije Irini Reljin.
Operatori više neće moći da naplaćuju kazne za prevremeni raskid ugovora sa korisnicima, a Reljin ističe da su dužni da u najkraćem roku objave na svojim sajtovima promene opšte uslove ugovora.
- Oni su dužni da promene opšte uslove ugovora za sve korisnike. Ovo rešenje se odnosi i na one korisnike koji su već sklopili ugovore, a žele da ga raskinu - napomenula je Reljin.
Rešenje je doneto na osnovu Zakona o zaštiti potrošaca i odnosi se na slučajeve, na primer, ako je neko sklopio ugovor na 24 meseca sa opretorom mobilne, fiksne telefonije ili distribucije medijskih programa i slično, i dobio telefon, televizor ili drugu terminalnu opremu po povoljnijoj ceni i tu uslugu koristio recimo dva meseca - za preostala 22 meseca ne može da snosi bilo kakve troškove.
Reljin objašnjava da ako je neko tokom ta dva meseca koristio uslugu po povoljnijoj tarifi, recimo internet sa nižom cenom za 20 odsto onda to što je dobio povoljnije mora i da nadoknadi u slučaju raskidanja ugovora, ali samo za ta dva meseca.
- Ako je korisnik dobio ugovorom telefon ili televizor, set top boks uređaj i slično, pri raskidu ugovora je dužan da isplati tu opremu po ceni koliko ona zaista košta odnosno tržišnoj, a ne umanjenoj - dodala je profesorka Reljin.
Na pitanje šta može korisnik da uradi ako raskida ugovor upravo zbog lošeg kvaliteta usluge, za koju mora da plati tržišnu cenu u slučaju prevremenog raskida ugovora, Reljin kaže da je neophodno dokazati da je kvalitet bio stvarno loš, što u nekim slučajevima nije jednostavno.
Ona je, na pitanje da li očekuje otpor od strane operatora u primeni pometnutog rešenja, izrazila očekivanje da se to, ipak, neće dogoditi pošto bi bilo suprotno zakonom.
Ističe da će sva ta pitanja biti dodatno razrešena i novim Zakonom o elektronskim komunikacijama, koji treba da bude usvojen u septembru, a donosi značajne novine i u oblasti zaštite potrošače.
Reljin navodi da je taj zakon usklađen sa evropskim zakonodavstvom i i precizno definiše šta sve mogu da budu troškovi u slučaju sklapanja i raskida ugovora, kao i druge odrednice kada je reč o zaštiti potrošača.
Novim Zakonom o elektronskim komunikacijama biće postignuta potpuna usaglašenost sa važećim regulatornim okvirom EU iz 2009. godine i otkloniće se nedostaci važećeg zakona koji su uočeni kroz njegovu dosadašnju primenu.
Nova rešenja će omogućiti unapređenje poslovanja operatora elektronskih komunikacija, jacanje konkurencije na tržištu, kao i bolju zaštitu prava korisnika elektronskih komunikacionih usluga, a narocito u pogledu vansudskog rešavanja sporova, sprečavanja prekomernih računa i usluga roditeljske kontrole.