AKTUELNO

Čim prođe dvogodišnje garancija i telefoni i ostali uređaji uglavnom se pokvare, ali čini se da će se i to uskoro završiti budući da je Odbor za zaštitu potrošača Evropskog parlamenta, gotovo jednoglasno, usvojio predlog Zakona o zabrani ugrađenih kvarova i podešavanja da se čim istekne garancija proizvoda on pokvari.

Dejan Gavrilović, ispred Udruženje Efektiva, rekao je da je predlog zakona važan, ali da je bitno da se on pretoči u zakon i da počne njegova primena.

- On će sprečiti tu takozvanu ugradnju, tih programiranih kvarova. Dakle programirano ubrzano zastarevanje proizvoda. Omogućiće dostupnost rezervnih delova i omogućiće pravovremenu informisanost potrošača, tzv. predugovornu informisanost. Pre nego što kupi neki proizvod, da budu upoznati sa tim da li je taj proizvod moguće kasnije popravljati ili nije. Kao i da li ima delova za njegovu popravku - rekao je Gavrilović i dodao:

- Da se ne dešavaju neke, da kažem, čudne situacije koje su se dešavale u poslednjih nekoliko godina. A to je ono opštepoznato, ono što svi kažemo, kao: „Moji roditelji su kupili mašinu za veš pre 20 godina i još uvek evo radi, a ja sam kupio pre tri godine i evo šest puta sam je već popravljao“. Ili mobilni telefoni, nekada smo sami mogli da zamenimo bateriju kada ona „crkne“, sada je to gotovo nemoguće bez odnošenje mobilnog telefona u ovlašćeni servis.

Gavrilović ističe da se potrošači u Srbiji najviše žale na ono što se najviše koristi, poput mobilnih telefoina.

- Stalno imamo primere tih nekih ažuriranja, da kažem, postoji neka sumnja koja je u nekim istraživanju na nivou Evropske unije i dokazana... Da oni rade ta neka ažuriranja koje usporavaju telefon. Ja sam imao neki sličan primer koji može da potvrdi tu sumnju sa mojim telefonom. Onda bela tehnika - tu su mašine za pranje veša, mašine za pranje sudova... Čak je otkriveno da imaju neke senzore koji pokvare mašinu nakon isteka te obavezne garancije od dve godine ili garancije od tri godine, na primer ako ima tu produženu garanciju - kazao je Gavrilović i dodao:

- Naš zakon o zaštiti potrošača je dobar i on prepoznaje tu takozvanu nepoštenu posebnu praksu kroz koju bi potrošač mogao da zaštiti svoja prava. I takođe pravo na predugovorno informisanje, dakle vezano za neku buduću popravku uređaja.

Foto: TV Pink Printscreen