AKTUELNO

Svakog meseca imaju 10.000 slučajeva seksualne iznude, svaka treća tinejdžerka ima neželjene kontakte

Navodni predatori koriste Snapchat da bi se povezali sa decom od osam godina, tvrdi se u tužbi.

„Do novembra 2022, zaposleni u Snapu razgovarali su o tome kako je bilo 10.000 pritužbi korisnika na seksualnu iznudu mesečno i da su ove žalbe verovatno predstavljale samo mali deo te vrste maltretiranja putem interneta zbog sramote i drugih barijera povezanih sa prijavljivanjem takvih slučajeva“, navodi se u saopštenju, odnosno u novoj verziji tužbe koju je podneo državni tužilac američke države Novi Meksiko protiv kompanije Snap, čiji je glavni proizvod Snapchat, aplikacija koja je izuzetno popularna i među decom u Srbiji.

U jednom od slučajeva, prenosi The Verge, zaposleni su se pozvali na korisnički nalog sa 75 prijava, u kojima se pominju golotinja, maloletnici i iznuda. Uprkos tome, nalog je i dalje ostao aktivan. U 2022. Snapovo interno istraživanje je navodno otkrilo da je više od trećine tinejdžerki i 30 odsto tinejdžera bilo izloženo „neželjenim kontaktima“ na platformi, navodi se u tužbi.

Novootkriveni detalji otkrivaju prilično zabrinjavajuću sliku kompanije koja je svesna svojih nedostataka u zaštiti dece i maloletnika na svojoj platformi, ali koja je nedovoljno usmerena na ispravljanje ovih nedostataka.

„Bivši zaposleni u obezbeđenju Snapa žalili su se da su „imali veoma malo kontakta sa višim menadžmentom u poređenju sa radom na drugim društvenim mrežama, i da je bilo dosta otpora naporima da se uvedu bezbednosni mehanizmi u aplikaciju, pošto ju je izvršni direktor Evan Spiegel učinio vrhunskim prioritet gurati dizajn", kažu advokati Novog Meksika.

U saopštenju, Snap je objavio da je aplikacija dizajnirana „kao mesto za komunikaciju sa malim krugom prijatelja, sa ugrađenim sigurnosnim mehanizmima i gde smo namerno napravili izbore dizajna koji otežavaju strancima da pronađu maloletne osobe na našoj platformi.

Nastavljamo da razvijamo naše bezbednosne mehanizme i odredbe, od korišćenja naprednih tehnologija za otkrivanje i blokiranje određenih aktivnosti, do zabrane komunikacije sa sumnjivim nalozima, do rada sa organima za sprovođenje zakona i vladinim agencijama, između mnogih drugih.“

S druge strane, prema tužbi, među zaposlenima Snapa je kružio eksterni izveštaj iz 2021. godine, koji uključuje primere navodnih predatora koji su se povezivali sa osmogodišnjom decom preko Snapchata i prikupljali materijal za seksualno uznemiravanje dece. Međutim, menadžment strahuje da bi mere za sprečavanje ovakvog ponašanja izazvale „neopravdano opterećenje“ privatnosti korisnika i „nesrazmerne troškove za administratore“, navodi se u tužbi.

Zaposleni su takođe identifikovali opasnosti sa određenim Snapchat funkcijama, kao što je Kuick Add, što sugeriše korisnicima sa kojima bi mogli da se povežu. „Moramo pronaći novi pristup koji bi stvorio „ogradu“ oko naših najugroženijih korisnika (maloletnika) i otežavao grabežljivim korisnicima da ih pronađu putem brzog dodavanja, pretrage itd.“, napisao je jedan od direktora.

„Verujemo da to možemo postići na način koji značajno ne narušava iskustvo korisnika, ako pokušamo sa novim strategijama i tehnikama da efikasnije ogradimo maloletnike od ljudi van njihove mreže“, dodao je on, navodi se u tužbi.

Jedna od mera je bila da se Kuick Add pojavi korisnicima između 13 i 17 godina samo ako imaju „određen broj zajedničkih prijatelja sa osobom koja bi im bila predložena”. Interno, međutim, zaposleni su se žalili da ovaj pristup i dalje ima značajne nedostatke (jedan od njih je svakako da, iako bi im teoretski to trebalo dozvoliti tek sa 13 godina, deca mogu da otvore račun sa 7 ili 8 godina , tako da se jednostavno dogovaraju pri stvaranju o tome koliko imaju godina, što će biti poznato mnogim roditeljima u Hrvatskoj), prenosi Jutarnji list.

Novi detalji iz tužbe otkrivaju više detalja o tome kako je Snap navodno bio platforma za ilegalnu prodaju oružja. U jednoj prezentaciji, kompanija je priznala da ima „50 ilegalnih objava o prodaji oružja dnevno i više od 9.000 dnevnih pregleda tog oglašenog oružja“. Čak i kada se takav sadržaj prijavi, to se obično dešava nakon što ga vide stotine korisnika.

Interne komunikacije takođe otkrivaju da je kompanija bila svesna zavisnosti od Snapstreaks-a, funkcije koja obaveštava korisnike koliko dana zaredom imaju neprekidnu komunikaciju sa nekim drugim.

„Vau, trebalo bi da imamo više ovakvih foruma koji izazivaju zavisnost“, napisao je jedan zaposlenik još u januaru 2017. „Većina 'strikera' je iz naše ciljne demografske grupe. Nizovi otežavaju prekid veze sa aplikacijom čak i na jedan dan,“ napisao je drugi.

Autor: Snežana Milovanov