Praksa pokazuje da se isti amortizeri koriste znatno više od 100.000 pređenih kilometara, odnosno menjaju se tek kada situacija postane kritična ili dođe do nekog „očiglednog“ kvara.
O zameni amotizera prosečan vozač gotovo nikada ne razmišlja, a to može da bude veoma opasno.
Zašto ne razmišlja o njima? Zato što dugo „traju“ – npr. 60.000 do 80.000 km, što može da bude i više od 6 - 7 godina.
Međutim, praksa pokazuje da se isti amortizeri koriste znatno više od 100.000 km, odnosno menjaju se tek kada situacija postane kritična ili dođe do nekog „očiglednog“ kvara, pišu Polovni automobili.
Zašto je to opasno?
Zato što se stanje amortizera pogoršava vrlo postepeno, tokom dugog vremenskog perioda, odnosno nakon mnogo pređenih kilometara.
Tako se vozač iz dana u dan navikava na to da su amortizeri sve lošiji i lošiji i jednostavno ne obraća pažnju na promene u ponašanju vozila, već prilagođava svoju vožnju stanju amortizera.
Naglašavamo da su ispravni (dovoljno efikasni) amortizeri izuzetno važni kada je bezbednost u pitanju – i to na više načina. Ovo nisu „prazne priče“ proizvođača koji žele da kupite nove amortizere, već činjenica koju možete i sami da proverite.
Udobnost je na drugom mestu – bezbednost je na prvom. Amortizeri imaju neopisivo značajnu ulogu po pitanju bezbednosti.
Grubo (laički) rečeno, amortizer „smiruje“ oprugu, odnosno njene oscilacije i time omogućava bolje prijanjanje gume uz podlogu.
Loš amortizer može bukvalno da dovede do odskakivanja točka, odnosno potpunog gubitka kontakta sa podlogom prilikom vožnje po veoma lošem putu, naletanja na rupu ili više rupa, što može da bude veoma opasno u krivinama ili prilikom kočenja, naročito pri višim brzinama.
Mnogo je i drugih načina na koje loši amortizeri utiču na bezbednost, od preteranog naginjanja u krivinama, do produženog puta kočenja koliko god kočnice bile dobre.
Naročito je opasno kada treba izbeći neočekivanu prepreku na putu (veći kamen, izleti životinja...) pri čemu smo prinuđeni da oštro skrenemo prvo u jednu stranu, pa zatim u drugu da bismo izbegli vozila iz drugog smera, a pritom se neretko namerno ili refleksno koči...
Tada više ne pomaže činjenica da se vozač navikao na drugačije ponašanje vozila u odnosu na vreme kada su amortizeri bili ispravni, pošto se auto sa neispravnim amortizerima u ovakvim situacijama ponaša vrlo nepredvidivo.
Loši amortizeri takođe smanjuju efikasnost ESP-a i ABS-a.
Kako da znam da je vreme da se amortizeri menjaju?
Pošto amortizer vremenom postepeno gubi na efikasnosti, nije lako odrediti tačno vreme kad ih treba menjati. Simptomi mogu da budu manje ili više izraženi, pa je na vlasniku automobila da odluči kada će to da uradi.
Neki će biti spremni za zamenu na 50.000 km, dok će drugi da rade relativno dobro i preko 100.000 km. Sve zavisi od kvaliteta puta, načina vožnje, opterećenja vozila, kvaliteta i vrste amortizera, itd.
Navešćemo neke od simptoma da su amortizeri spremni za zamenu, ali uz važnu napomenu.
Samostalna provera u mestu
Ukoliko ste u mogućnosti i imate dovoljno iskustva, proverite da li curi ulje iz amortizera.
Nepravilno trošenje guma takođe može da bude znak da su amortizeri neispravni. U svakom slučaju, ovaj simptom definitivno traži posetu servisu (ili vulkanizeru).
Kompjuterska provera amortizera u servisu
Amortizere možete da proverite u nekom servisu koji ima specijalnu mašinu za njihovu proveru. Kako ta mašina konkretno funkcioniše?
Ukratko – vozilo staje točkom na vibracionu ploču, koja meri težinu, odnosno pritisak tog točka na podlogu u mirovanju. Zatim ploča počinje da vibrira, simulirajući čitav niz uslova na putu.
Vibraciona ploča može tokom testiranja da vibrira frekvencijom do npr. 25 Hz – to znači da može da se pomeri gore-dole do 25 puta u jednoj sekundi. Takođe je određena i amplituda – koliko duboko će ploča da „propadne“ ili visoko da „skoči“ prilikom vibriranja.
Prilikom testiranja menjaju se i frekvencija i amplituda vibracija. Za vreme dok vibraciona ploča „trese“ točak, konstantno se meri sila kojom točak pritiska ploču, a najniža vrednost se čuva za poređenje sa silom kojom je točak pritiskao ploču pre početka merenja.
Takođe, na osnovu odnosa sile („težine“ točka) kojom je točak delovao na vibracionu ploču u stanju mirovanja i sile kojom je delovao tokom vibriranja ploče, dobija se grafikon i na osnovu njega mogu da se donesu određeni zaključci.
Konačan rezultat dobija se u procentima. Međutim, što se tiče tumačenja rezultata merenja, situacija nije baš jednostavna. Problem je u tome što nisu sve mašine za testiranje amortizera iste, a ima i drugih faktora.
U Auto Centru Anđelković su Polovnim automobilima rekli da njihova mašina automatski nakon testiranja daje procenu u kakvom su stanju amortizeri. Konkretno, ukoliko je rezultat iznad 68%, amortizeri su u zelenoj zoni, što znači da su ispravni i u dobrom stanju. Ako su ispod 68%, ušli su u žutu zonu, kada se već savetuje zamena. Tu je i crvena zona – ako je kompjuter ubacio rezultate „u crveno“, definitivno je vreme za nove amortizere.
U ovom servisu naglašavaju da je veoma važno da se proveri da li su svi ostali elementi oslanjanja ispravni pre nego što se radi kompjuterska provera amortizera. U suprotnom, rezultati merenja neće biti verodostojni.
Takođe, obavezno se pre ispitivanja amortizera meri pritisak u gumama – prenizak ili previsok pritisak u gumama takođe može da dovede do rezultata koji ne predstavljaju pravo stanje amortizera.