AKTUELNO

Francuska i Nemačka potpisale su ugovor o zajedničkom razvijanju novog borbenog aviona, koji će biti spreman za upotrebu za 22 godine.

Na taj potez su se dve države odlučile iz čisto ekonomskih razloga, budući da će razvoj novog aviona nesumnjivo koštati na desetine milijardi dolara, preneo je Jutarnji list.

Amerikanci su na razvoj i proizvodnju svoja dva višenamenska borbena aviona pete generacije, F-22 Raptor i F-35 JSF, potrošili 66,7 milijardi dolara, odnosno 405,6 milijardi.

Takve resurse ove dve zemlje same za sebe, pa čak i zajednički, teško mogu odvojiti za jedan vojni projekt.

Očekuje se da vodeću ulogu u projektu preuzme Francuska, konkretno kompanija "Dašault", koja proizvodi odlični, iako skupi, borbeni avion 4++ generacije - Dašault Rafale.

S druge strane, nemački doprinos biće u finansiranju projekta i naknadnoj kupovini većeg broja novih aviona.

Sličan projekt Nemačka i Francuska već imaju u pogledu razvoja novog tenka, uz to da će u tom slučaju Nemačka imati vodeću ulogu u razvoju.

Očekivano, detalji o novom projektu slabo su poznati, ali nekoliko se stvari ipak može pretpostaviti o mogućnostima novog aviona.

S obzirom da će da zameni Rafale (Francuska) i Eurofighter (Nemačka), koji oba imaju dva motora, očekuje se da će i novi avion imati dva motora.

Nadalje, trebao bi imati i takozvane stealth karakteristike, to jest smanjenu vidljivost za radare, a budući da će zbog toga naoružanje biti "skriveno" u unutrašnjosti aviona, očekuje se da će biti i većih dimenzija nego što su to Rafale i Eurofighter.

Novi avion imaće i napredni radar i moćni kompjuter koji će mu omogućiti brzo deljenje podataka s drugim platformama.

Među ostalim, pilot bi trebalo da ima mogućnost da iz svog aviona upravlja "jatom" dronova kojima će napadati neprijateljske ciljeve.

Avion će biti višenamenski, osposobljen za borbu u vazduhu s drugim avionima, ali i gađanje ciljeva na zemlji.

U tu svrhu imaće projektile vazduh-vazduh (verovatno neka modernija verzija Meteora), te projektile vazduh-zemlja i bombe s mogućnošću navođenja.

Zbog zahteva Francuske, avioni će imati mogućnost da nose i projektile s nuklearnim bojnim glavama.

Ono što još nije sigurno je eventualna mogućnost aviona da poleće i sleće s nosac aviona, kojeg u ovom trenutku ima samo Francuska.

Avion neće biti u operativnoj službi pre 2040. godine, pogotovo kad se uzme u obzir vreme koje je bilo potrebno da se razviju usporedivi avioni pete generacije u SAD.

Dodatni razlog za duži razvoj biće svakako i finansije - Francuska će sledeće godine za vojsku iz budžeta izdvojiti 39,7 milijardi dolara, dok će Nemačka potrošiti nešto više, 43,5 milijardi dolara.

Sam razvoj trebalo bi da počne kasnije ove godine, s izradom prvih studija o novom avionu.

#Avion

#Francuska

#Nemačka

'