AKTUELNO

Saznajte kako možete poboljšati vaš moždani metabolizam adekvatnom ishranom.

Interesovanje za dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata i dalje nastavlja sa rastom. Ovakvom vrstom ishrane mogu da se spreče mnogi zdravstveni problemi poput gojaznosti i dijabetesa tipa 2. Postavljamo pitanje kako ove vrste dijeta mogu pomoći našem mentalnom zdravlju?

Dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata (poput keto dijete), imaju veliki potencijal u prevenciji i lečenju mnogih mentalnih bolesti. Stručnjacima je već poznato kako dijete sa visokim sadržajem šećera ugrožavaju zdravlje mozga i koliko dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata podržavaju zdravlje istog.

Pored toga, ovakva vrsta ishrane se preporučuje osobama koje pate od depresije, anksioznosti, poremećaja i drugim bolestima, gde mogu dovesti do značajnog poboljšanja i ublažavanja mnogih simptoma.

Ovo su 7 razloga zbog kojih treba da isprobate dijetetsku ishranu na bazi sa niskog unosa ugljenih hidrata:

1. Kontrola glukoze u krvi.

Što je vaš šećer u krvi viši, veća je i količina šećera u mozgu. Svaki put kada vam padne šećer u krvi, vi posežete za slatkišima i tako preplavljujete svoje moždano tkivo sa viškom glukoze. Na više načina visok nivo glukoze je toksičan za moždane ćelije, uključujući formiranje lepljivih, disfunkcionalnih proteina. Dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata su veoma efikasne u snižavanju nivoa glukoze u krvi. Zaštitite svoje dragocene neurone na vreme od glukotoksičnosti!

2. Snižavanje nivoa insulina u krvi.

Visok nivo insulina može izazvati insulinske receptore na površini krvno-moždane barijere da postanu rezistentni na insulin, što znači da se receptori mogu oštetiti, desenzibilisati i smanjiti. Sa manje zdravih, osetljivih receptora insulina na površini krvno-moždane barijere, nivo insulina unutar mozga će pasti. Mozak dugo izložen niskom nivou insulina je u opasnosti jer ćelije mozga zahtevaju od insulina obradi glukozu i pretvori je u energiju. Ovaj spor proces obrade glukoze se naziva "hipometabolizam glukoze u mozgu" i predstavlja glavni faktor rizika za neurodegenerativne poremećaje, kao što su Alchajmerova i Parkinsonova bolest. Dijete sa niskim udelom ugljenih hidrata mogu biti vrlo korisne u snižavanju nivoa insulina u krvi. Tako ćete zaštititi neurone od energetskog deficita.

Foto: Unsplash

3. Smanjenje verovatnoće upale mozga.

Ishrana sa visokim sadržajem šećera nekada izaziva nepotrebnu upalu unutar mozga, što izaziva oslobađanje raznih upalnih supstanci. Upala ovog tipa je utvrđena kao osnovni uzrok većine psihijatrijskih i neuroloških bolesti. Pokazalo se da dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata smanjuju markere upale.

4. Jačanje antioksidantivne odbrane.

Ishrana sa visokim sadržajem šećera uzrokuje oksidativno oštećenje ćelija. Snabdevanje ćelija sa previše glukoze odjednom dovodi do prelivanja slobodnih radikala kiseonika, koji su normalno izbrisani od strane naših prirodnih molekula antioksidanata. Previše slobodnih radikala oštećuje proteine, lipide, DNK i druge važne ćelijske komponente. Oni čak mogu oštetiti krvno-moždanu barijeru. Dijete sa niskim sadržajem ugljenih hidrata prirodno pomažu u poboljšanju unutrašnjeg antioksidativnog kapaciteta.

5. Napajanje mitohondrija.

Dijete sa visokim sadržajem šećera oštećuju mitohondrije, organele koji stvaraju energiju unutar moždanih ćelija. Kao visoko metabolički aktivan, električni organ, mozak zahteva oko 20% vaše telesne energije, uprkos tome što predstavlja samo 2% ukupne telesne težine. Mitohondrije moraju u svakom trenutku spremne za snabdevanje ćelija visokokvalitetnom energijom. Dokazano je da dijete s niskim sadržajem ugljenih hidrata, posebno keto dijeta, poboljšavaju zdravlje i vitalnost mitohondrija.

6. Stabilizovanje hormona stresa i apetit.

Rafinisani ugljeni hidrati poput šećera, belog brašna, voćnih sokova i obrađenih žitarica, stavljaju vaše hormone na nevidljivi unutrašnji tobogan. Svaki put kada vam šećer u krvi dostigne neprirodno visok nivo, oslobađa se hormon stresa, uključujući i adrenalin. Adrenalinski talasi, koji se mogu javiti četiri do pet sati nakon konzumiranja previše šećera, mogu izazvati simptome poput anksioznosti, znojenja, drhtanja, razdražljivosti, teškoće u koncentraciji. Dijete sa niskim udelom ugljenih hidrata pomažu da se izjednače uspone i padove šećera u krvi koji i dovode do hormonske nestabilnosti.

Foto: Unsplash

7. Rebalans neurotransmitera.

Malo je poznata činjenica da dijete sa visokim sadržajem šećera mogu izazvati haos sa funkcijama neurotransmitera na više načina. Put neurotransmitera kinurenina pomaže u regulaciji aktivnosti serotonina, melatonina, dopamina, GABA i glutamata - svih važnih neurotransmitera u simptomima psihijatrijskih poremećaja. Previše rafinisanih ugljenih hidrata doprinose zapaljenju, što prebacuje mozak u režim pripravnosti. Pokazalo se da ketogene dijete regulišu nivoe neurotransmitera.

Dijeta s niskim sadržajem ugljenih hidrata, keto dijeta se toplo preporučuje osobama koje imaju prethodno navedene probleme.

Većina nas obično nepravilno hrani naš mozak čitavog života i nemamo pojma koliko bismo se bolje osećali ako bismo jeli drugačije. Ishrana sa niskom količinom ugljenih hidrata je bezbedna i zdrava opcija za većinu ljudi koja može da poboljša metabolizam mozga, simptome mentalnog zdravlja i sveukupno zdravlje.

Više o keto dijeti i o tome šta sve može poboljšati vaše zdravlje i vitku liniju možete pročitati više OVDE.

#Dijeta

#Mozak

'