Otplatom dugova zemunskog "Ikarbusa", kineska kompanija "Landžu Guangdong nju enerdži automobile" (LGNEA) postaje njegov većinski vlasnik. Kinezi su otkupili 9,5 miliona evra teška zaduženja našeg proizvođača autobusa i tako stekli pravo da preuzmu 51 odsto kompanije. U pogonima "Ikarbusa" nameravaju da zadrže postojeće modele, ali i da počnu proizvodnju električnih autobusa i kombija.
Srbija i kineska kompanija su prošle godine potpisale memorandum o razumevanju, a nekoliko meseci kasnije i protokol o tome kako će se on ostvariti.
- Privrednom sudu u Beogradu će uskoro biti predat unapred pripremljen plan reorganizacije koji predviđa da kineska kompanija postane vlasnik 51 odsto "Ikarbusa" - objašnjavaju u Ministarstvu privrede. - "Ikarbus" bi trebalo da bude jedna od prvih kompanija u Evropi koja će još ove godine izaći na tržište sa elektroautobusima. Očekuje se da većinski vlasnik uloži sredstva u kupovinu nove opreme, obuku zaposlenih i obnovu proizvodnih kapaciteta i uvede najsavremeniju tehnologiju proizvodnje autobusa.
Kineska kompanija je krajem prošle godine najavila da će Kina 2019. uložiti značajna budžetska sredstva za razvoj autonomnih vozila. Preuzimanje "Ikarbusa" se odavno očekuje. U zemunskoj fabrici veruju da bi već za nekoliko meseci mogli da počnu proizvodnju električnih autobusa i da će biti potrebe za zapošljavanjem novih rdanika.
DRŽAVNI DEO PREUZIMANJE
"Ikarbusa" se očekivalo sredinom ove godine. Preuzimanjem 9,5 miliona evra duga, Kinezi preuzimaju 51 odsto kompanija. U vlasništvu države ostaće 26 odsto preduzeća. Ostatak pripada malim akcionarima.
- Godinu dana čekamo da se okonča privatizacija. Pre nekoliko dana LGNEA je otpplatio dugove "Ikarbusa", i tako su se stekli uslovi da kroz unapred pripremljen plan reorganizacije postane većinski vlasnik fabrike - objašnjava Aleksandar Vićentić, direktor "Ikarbusa". - Mi smo pre Nove godine završili socijalni program. Ostalo je oko 120 radnika. Očekujemo, pošto se planira proizvodnja, da ćemo do kraja godine zaposliti značajan broj ljudi. Većinski vlasnik će zadržati postojeći proizvodni program. To je dizel program, ali planira i da započne proizvodnju elektroautobusa i elektrokombija. Elektroautobusi bi mogli da počnu da se proizvode za nekoliko meseci.