Pala francuska Vlada, a Emanuel Makron, predsednik Francuske, suočava se sa rastućom političkom i ekonomskom krizom čije će posledice osetiti čitava Evropa. Premijer Mišel Barnije napustiće dužnost nakon što mu je parlament izglasao nepoverenje, a pred Makronom su sada tri opcije.
Nakon što Barnije formalno podnese ostavku, postaće premijer sa najkraćim mandatom u istoriji moderne Francuske i prvi kojem je parlament izglasao nepoverenje od 1962. godine.
Politički haos naveo je sve veći broj poslanika da zatraže ostavku Makrona, čiji mandat traje do 2027. godine.
To bi bio potez bez presedana u modernoj francuskoj politici. Govoreći pre glasanja, liderka krajnje desnice Marin Le Pen rekla je da će Makron "žrtvovati sudbinu Francuske zbog svoje taštine" ako ne odstupi.
- Emanuel Makron je napadao temelje nacije poslednjih sedam godina - rekla je Le Pen, a tapšali su joj istomišljenici koji su pokušavali da utišaju zvižduke Barnijeovih saveznika.
Un honneur d'avoir servi avec dignité la France et les Français. pic.twitter.com/BGe5gopVDF
— Michel Barnier (@MichelBarnier) 04. децембар 2024.
- Samo svojom ostavkom može izvući zemlju iz kolotečine u kojoj se nalazi - poručila je.
Matild Pano iz krajnje levice rekla je da je glasanje bio poraz za "sve politike Emanuela Makrona. Kako bismo prekinuli zastoj, tražimo da Emanuel Makron ode", rekla je novinarima nakon glasanja.
3 opcije za Makrona
Pjer Brijanson, kolumnista Rojtersa, analizirao je potencijalne odgovore predsednika Makrona na trenutnu političku krizu u Francuskoj. U svom članku on iznosi tri glavne opcije dostupne Makronu:
Formiranje široke koalicije : Makron bi mogao da pokuša da izgradi koaliciju sa umerenim strankama i levice i desnice kako bi obezbedio većinu u parlamentu. Ovaj pristup bi uključivao značajne kompromise u pogledu političkih pozicija kako bi se prilagodili različitim interesima koalicionih partnera, pa je Brijanson ocenjuje kao lošu.
Vođenje manjinske vlade : Alternativno, Makron bi mogao da odluči da vlada sa manjinskom vladom, tražeći podršku od slučaja do slučaja za svaki deo zakona. Ova strategija bi zahtevala opsežne pregovore i mogla bi da dovede do zakonodavnog zastoja ako se ne može postići konsenzus, naročito ako premijera potraži u redovima ekstremnih desničara ili levičara, te Brijanson navodi da je ova opcija gora od prve.
Podnošenje ostavke: Kao najdrastičniju meru i najgoru opciju, Makron može da podnese ostavku i raspusti Narodnu skupštinu. Ova opcija nosi rizik dalje političke nestabilnost i neizvesnosti za drugu najmoćniju zemlju EU
Brijanson naglašava da svaka od ovih opcija predstavlja značajan rizik, posebno u kontekstu hitnih fiskalnih pitanja Francuske i potrebe za odlučnom upravom.
Francuska gotovo sigurno ulazi u novu godinu bez budžeta
"Ova Nacionalna skupština je nemoguća", rekao je Barnije svojim ministrima okupljenim u palati nakon glasanja.
U neposrednoj budućnosti, Francuska se mora pripremiti za neistraženu teritoriju.
Zemlja će gotovo sigurno ući u novu godinu bez budžeta, a iako bi se od Barnijea moglo tražiti da ostane kao privremeni premijer i predloži hitne zakone, takve mere ne bi učinile ništa da smanje deficit, koji se trenutno iznosi 6,1 posto BDP-a, što je uplašilo finansijska tržišta i izazvalo prekor iz Brisela.
Investitori su Francusku smatrali rizičnom za ulaganje, kao i Grčku, nakon nedelja zabrinutosti da bi politička kriza mogla prerasti u finansijsku.
Teško da će Nemačka preuzeti uzde
Politički preokret teško da bi mogao da dođe u gorem trenutku za Evropu, kojoj je preko potrebno liderstvo kako bi se suočila sa izazovima od povratka Donalda Trampa do sukoba u Ukrajini i potencijalnog trgovinskog rata sa Kinom.
Nemačka, druga polovina motora koji pokreće kontinent, loše je opremljena da preuzme uzde dok se bori sa sopstvenim političkim previranjima i ekonomijom u lošem stanju.
Autor: Dubravka Bošković