AKTUELNO

Sajmon Robins neretko pretražuje Ibej, a ono što njegovu pažnju na ovoj aukcijskoj platformi najviše privlači jesu ni manje ni više nego oštećeni brodovi

Robins najveći deo svog slobodnog vremena provodi upravo "spasavajući" i obnavljajući raspadnuta plovila.

Njegova supruga i poslovni partner Džema pomislila je da je njegova strast otišla pomalo predaleko kada je predložio da kupe brod iz Drugog svetskog rata koji se pojavio na aukciji u januaru.

Međutim, kada je videla koliko je on uzbuđen zbog potencijalnog projekta spasavanja oko 20 metara dugačkog broda napravljenog za Britansku kraljevsku mornaricu 1943. godine, a uz to i da se nalazi relativno blizu njihovog doma u Velsu, Džema se složila za početak da odu da ga vide.

Nekoliko dana kasnije, par je platio 6.500 funti (oko 7.500 evra) za brod, poznat kao L1392 dok je korišćen za odbranu luke, a sve kako ne bi završio na otpadu.

"Nisam želela brod, ali kada sam istražila njegovu istoriju, shvatila sam da je izuzetno značajan i da nema još mnogo takvih na svetu. Bilo je srceparajuće videti ga napuštenog i tako zapuštenog", rekla je Džema.

Tokom Drugog svetskog rata, brod je služio kao vođa navigacije u operaciji Neptun, ključnoj morskoj invaziji na sever Francuske poznatoj kao Dan D.

Posle rata je dobio drugu namenu - korišćen je kao brzi izvidnički brod pre nego što je prebačen u britansku carinsku agenciju. Do 1970-ih, L1392 je transformisan u čarter brod i preimenovan u Sarinda. Nakon toga je između ostalog bio pretvoren i u luksuznu motornu jahtu, da bi konačno 2013. godine bio povučen iz upotrebe.

Džema i Sajmon, koji zajedno vode biznis pravljenja kampera, znali su da će ih popravljanje 80 godina starog plovila teškog 59 tona, koštati mnogo, ali i da će iziskivati mnogo vremena. Par je takođe svestan da postoji mnogo stvari koje mogu da pođu po zlu dok pokušavaju da obnove brod te starosti i veličine.

Ipak, odlučili su da prihvate izazov, procenjujući da će im biti potrebna cela decenija da bi se to završilo, naročito jer će novac za popravke morati da zarađuju u hodu.

"Da je to bio avion iz Drugog svetskog rata, do sada bi već bio u muzeju", smatra Sajmon koji priznaje da je bio zapanjen kada je Džema dala zeleno svetlo za nastavak ovog projekta.

"Osećam da istorijski čamci ne dobijaju negu, pažnju i publicitet koji zaslužuju, sa malo ljubavi i truda nadam se da će imati veoma dug život".

Iako je uvek voleo da "petlja sa starim pokvarenim stvarima", Sajmonova strast prema vintidž čamcima započela je pre nekoliko godina, kada je kupio drveni čamac iz 1962. godine za 23 funte, takođe sa Ibeja, i obnovio ga.

"Mnogo bih više voleo da kupim nešto pokvareno i popravim to nego da kupujem novo“, dodaje on.

Kako on i Džema nemaju koristi od ratnog broda, par ne planira da vrati plovilu prvobitnu slavu. Umesto toga, nadaju se da će ga jednog dana koristiti kao kuću za odmor, ali naglašavaju da nisu napravili jasne planove u pogledu njegove dugoročne budućnosti.

"Кada smo ga kupili, želeli smo da ga sačuvamo - da bismo sačuvali deo istorije. Nismo dugoročno razmišljali o tome, ali Sajmon želi da se penzioniše i ode da plovi Mediteranom", rekla je Džema.

Kada su porodica i prijatelji saznali za projekat, mnogi su poželeli da posete brod, međutim, ograničenja pandemije nisu to dozvolila. Želeći da njeni voljeni ipak budu u toku, Džema je odlučila da pokrene jutjub kanal na kom je redovno objavljivala video zapise sa detaljima o razvoju događaja.

Nalog, pokrenut početkom godine, sada ima oko 26.000 pretplatnika, a hiljade ljudi iz celog sveta s nestrpljenjem isčekuje novu epizodu. "Mislili smo da ćemo dobiti oko 20 pregleda. Pokušavam da odgovorim na svaki komentar. Ali sada ih imamo toliko da ne mogu da postignem", priča Džema.

Kao rezultat uspeha svog kanala, Robinsonovi su počeli da prodaju robu Ship Happens (kako je i naziv jutjub kanala), a mnogi pretplatnici su slali donacije za troškove obnove broda, zajedno sa poklonima za porodicu.

"Zapanjilo me je koliko su ljudi velikodušnii. Čak i sada je za nas i dalje šok kada nam ljudi šalju donacije. Jadni vozač Amazona ne prestaje da nam dostavlja pakete".

Par kaže da su od kupovine Sarinde u januaru potrošili oko 8.000 funti (oko 9.000 evra) na materijale i veruju da će ukupni troškovi obnove premašiti 50.000 funti (oko 58.000 evra).

Oni su do sada uspevali sav posao da obavljaju sami, uz pomoć njihove dece, Emilije i Mejsona, i Sajmonovih roditelja. Često se obraćaju za pomoć Fejsbuku ili jutjub zajednici kada imaju nekih poteškoća.

"Najveći problem koji imamo je lokacija na kojoj se brod nalazi. Izazov je samo doći do nje", rekla je Džema.

Iako su se dobri ljudi ponudili da im pomognu da završe posao, Džema priznaje da je zabrinuta zbog zdravstvenog i bezbednosnog aspekta dovođenja dobrovoljaca na brod, pa do sada nikoga nije zvala.

Ambicija: Plovidba za godišnjicu Dana D

Trenutno rade na tome da brod bude dovoljno sposoban za plovidbu kako bi učestvovao u godišnjici Dana D koji se dogodio 6. juna 1944. godine i obeležava se svake godine, ali naglašavaju da će za to ipak trebati još vremena.

"Uz svu istoriju koja stoji iza Sarinde, mogućnost da učestvuje na godišnjici Dana D bio bi veliki znak poštovanja prema svemu čemu je služila", dodaje Sajmon.

Iako je obnova broda dugotrajan projekat, donacije koje su dobili od pristalica pomogle su da se ubrza proces.

"Rekli smo da bi bilo potrebno 10 godina kada smo ga tek kupili, ali sada je drugačije. Svi žele da to bude urađeno, a doprinosi koje dobijamo zaista pomažu".

Za sada porodica Robins jednostavno uživa u celom procesu. Kažu da je provođenje vremena dok rade na projektu kao porodica, pritom postajući jutjub zvezde sve zajedno fantastično, mada izazovno.

"Sjajno je što to možemo da radimo zajedno i pri tome provodimo vreme sa decom. Oni prilično uživaju i uče nove veštine. Sve slobodno vreme provodimo na brodu. A tu je i jutjub, montiranje videa koje traje duže nego što sam mislila. Jedino kada zapravo imam slobodnog vremena jeste kada spavam", zaključuje Džema.