U ponoć je u Hrvatskoj počela dvodnevna izborna tišina uoči drugog kruga predsedničkih izbora koji se održava u nedelju, a 3.769.598 birača odlučuje hoće li idućih pet godina hrvatski predsednik biti Zoran Milanović (SDP) ili Dragan Primorac (HDZ).
Izborna tišina je na snazi tokom subote i nedelje do 19 sati, do zatvaranja biračkih mesta, kojih će u Hrvatskoj i u inostranstvu biti 6755.
Iako na predsedničkim izborima zakon nije predvidio kazne za kršenje tišine, Državno izborno povjerenstvo (DIP) ili izborna komisija poziva da se ona poštuje.
Šta je sve zabranjeno?
- Pozivamo kandidate, zakonodavce, medije i građane da poštuju taj institut predviđen zakonom; nema poruka, fotografija (kandidata) i svega što reklamira ili difamira jednog od kandidata - poručila je potpredsednica DIP-a Vesna Fabijančić Križanić.
DIP naglašava kako je tokom izborne tišine zabranjena svaka izborna reklama, objavljivanje procena rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, nezvaničnih rezultata izbora.
Zabranjeno je i objavljivanje fotografija kandidata u sredstvima javnog informisanja, njihovih izjava i intervjua kao i navođenje njihovih izjava ili pisanih dela.
DIP poziva da se tokom trajanja izborne tišine ne iznose i ne obrazlažu programi predsedničkih kandidata Milanovića i Primorca, da se ne objavljuju njihove reklamne poruke i fotografije u medijima, postavljaju novi reklamni plakati ili leci, da se ne pozivaju građani da glasuju za određenog kandidata.
DIP: Zabranjeno je pozivati birače telefonima i zabranjeno je da im se šalju poruke
Upućen je poziv da se birači ne zovu telefonom, da im se ne šalju SMS poruke ili mejlovi, da se kandidati i njihovi zakonodavci suzdrže od postavljanja novih reklamnih sadržaja poput statusa, video klipova, slika ili komentara na društvenim mrežama, odnosno platformama, kao što su Fejsbuk, Instagram, Gugl, Jutjub, Eks, TikTok i ostale, a koji se direktno objavljuju na naslovnicama kao novosti ili na privatnim profilima povezanih privatnih korisnika društvenih mreža.
DIP takođe poziva i medije i medijske radnike da poštuju izbornu tišinu, da se suzdrže od objavljivanja fotografija, izjava, prenošenja eventualnih konferencija za medije, javnih događaja ili obraćanja javnosti kandidata, bez obzira radi li se o temi koja je direktno vezana uz izbornu reklamu ili o bilo kojoj drugoj temi.
Pozivaju se i da iz svojih programskih sadržaja uklone sve što predstavlja reklamu, kao što su na primer reklame, linkovi i "baneri" na portalima koji vode na mrežne stranice izbornih učesnika.
Hrvatski predsednik nije izabran u prvom krugu, 29. decembra, jer niko od osmoro kandidata nije dobio za to potrebnu većinu glasova svih birača koji su glasali (50 odsto plus jedan glas), pa će odluka pasti u drugom krugu, sutra, 12. januara.
Kao kandidati s najvećim brojem glasova u drugi krug su ušli Zoran Milanovićkoji je osvojio 49,09 odsto glasova i Dragan Primorac sa osvojenih 19,35 odsto glasova.
Autor: Marija Radić