Niš će uskoro postati strah i trepet na Balkanu jer se na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" gradi hangar koji će čuvati srpsku vojnu avijaciju.
Svoje mesto dobiće i neki od 17 aviona orao, čija modernizacija ubrzo počinje, a koji će posle remonta imati nove vođene rakete vazduh-zemlja, ali i supergaleb G-4, koji će takođe dobiti novo ruho.
Vojni komentator Miroslav Lazanski ističe da će srpska avijacija uz sve ovo i dobijene ruske i beloruske migove doživeti punu renesansu.
- Spasli smo avijaciju kao vid oružanih snaga da ne potone. Ovim smo joj obezbedili da bude u korak sa modernom avijacijom još 15-20 godina – ocenjuje Lazanski i podseća da treba da stignu i dva an-26 kao donacija iz Rusije.
Balkansko čvorište
Govoreći o značaju izgradnje vojnog kompleksa u Nišu, Lazanski ističe da je takav potez bio neophodan kako bi se dodatno osnažila odbrambena moć države.
- U Nišu je deo naše vojne avijacije, deo 98. vazduhoplovne brigade sa sedištem na aerodromu „Lađevci“. Tu je i komanda Kopnene vojske i jasno je da tu mora biti jaka vazduhoplovna komponenta. Mi dole u Nišu nemamo hangar za vojne vazduhoplove. Zato je to strateški veoma važno – dodaje Lazanski.
Penzionisani oficir JNA Veselin Šljivančanin navodi da je Niš zbog geografskog položaja idealan za izgradnju vojnog kompleksa.
– Na takvom je položaju da omogućava da svaka snaga iz tog dela može brzo da se upotrebi i da se nađe bilo gde. Vodi pravo prema Crnom moru preko Bugarske, dolinom Morave prema Egejskom moru i prema sada Severnoj Makedoniji, a najvažniji položaj je prema Kosovu i Metohiji – navodi Šljivančanin.
Ameri u panici
Objašnjava da je to razlog što su Amerikanci strahovali da Ruski humanitarni centar u Nišu ne postane vojna baza, jer je taj grad važno strategijsko mesto na Balkanu.
– Zbog toga se Amerikanci i bune toliko zbog ruskog centra jer, ako je nešto strateški u centru Balkana, onda je to Niš i njima to, normalno, smeta – kaže Šljivančanin.
I general Vladimir Lazarević dodaje da je „geostrateški položaj čitavog niškog regiona još u vreme stare Jugoslavije bio važan sa aspekta odbrane zemlje“. – Ako se to gradi, to bez ikakve sumnje ima svoje opravdanje i nije bez razloga – poručuje Lazarević.
Beloruski migovi i zvanično srpski
Četiri beloruska aviona mig-29 i formalno su postala vlasništvo Srbije jer je u vazduhoplovnom zavodu u Baranoviču juče obavljena i zvanična primopredaja. Ipak, oni će u Srbiju stići pošto bude završen remont koji je počeo u beloruskom remontnom zavodu 22. februara. Ministar Aleksandar Vulin istakao je da Srbija nije mogla ni da sanja ovoliki broj migova. – Ovo su četiri aviona koja su vlasništvo države Srbije. Možemo slobodno da kažemo da mi od sada raspolažemo sa 14 migova-29 na nivou generacije 4+, što znači da su jedni od najsavremenijih aviona na svetu. To je broj koji nismo mogli da sanjamo 2012, kada je predsednik Vučić postao ministar odbrane. Njegovi lični odnosi sa predsednikom Lukašenkom su se pokazali. Naše Ratno vazduhoplovstvo decenijama nije bilo snažnije, a naše nebo i naša Srbija će biti sigurna, slobodna i nezavisna – rekao je Vulin. Prijemu je prisustvovao i komandant RV i PVO general-major Duško Žarković, koji je istakao da su srpski piloti spremni za još četiri aviona.
Od Putina stiglo šest aviona
Srbija je 2016. od predsednika Rusije Vladimira Putina dobila šest aviona mig-29, vrednosti oko 150 miliona evra. Migovi su, uz četiri naša, i remontovani u Rusiji i podignuti na nivo „4 plus generacije“, kakve imaju Nemačka, Francuska, Velika Britanija i Italija. Čak i tada, sa deset migova, prema rečima stručnjaka, imali smo moćnije ratno vazduhoplovstvo ne samo od zemalja bivše Jugoslavije već i od Bugarske i Austrije.