U istoriju hleba, dugu 14.000 godina upisali su se mnogi narodi sveta koji su imali svoju verziju ove jednostavne namirnice. Hleb je bio vekovima osnovna hrana mnogim narodima u svetu, njihov spas od gladi i smrti. Kakvu je ulogu imao hleb u kulturi i tradiciji naših i drugih naroda?
Hleb kao valuta kojom su se plaćale usluge
Hlebom su plaćani vojnici i radnici koji su gradili piramide i tu staru civilizaciju. Stari Egipćani su hleb doživljavali kao vezu tela i duše, čoveka i Boga.
Veštinu pravljenja kvasnog hleba od Egipćana su preuzeli Hebrejci, a Gali su je usavršili jer su prvi primenili pivarski kvasac kako bi hleb mogao da fermentiše i da duže traje. I na našim prostorima tajna spravljanja hleba bila je poznata još od praskozorja civilizacije, o čemu svedoče peći za pečenje hleba pronađene u Vinči, ali i statue plodnosti otkrivene u Lepenskom viru.
Dajte narodu hleba i igara
Stari Rimljani su pekarski zanat doveli do savršenstva, prvi uveli državne pekare i pekarski esnaf. Za vreme Cezara, svakog dana oko 200.000 Rimljana besplatno je dobijalo hleb koji je deljen isluženim legionarima i sirotinji. Jedan od osnovnih principa na kome je počivala vlast u Rimu sastojao se u onoj čuvenoj recenici: Hleba i igara.
Bio je vekovima osnovna hrana mnogim narodima u svetu, hleb je bio spas od gladi i smrti.
Hleb kao deo tradicije
Poštovanje hleba duboko je ukorenjeno u srpsku tradiciju, religiju, kulturu i običaje. Na našim prostorima tajna pravljenja hleba bila je poznata još od nastanka civilizacije, o čemu svedoče peći za pečenje hleba pronađene u Vinči, ali i statue plodnosti otkrivene u Lepenskom viru.
Poštovanje hleba duboko je ukorenjeno u srpskoj tradiciji, religiji, kulturi i običajima. Kod nas prvi pomen hleba zabeležen je 1348. u Dušanovom zakoniku i Prizrenskoj hrisovulji. U Srbiji je postojalo oko stotinu obrednih hlebova koji su pripremani za razne povode.
Dajte im kolača!
Ovaj čuveni odgovor francuske kraljice Marije Antoanete na zahtev sirotinje za podelom hleba istorijski je netačan, ali sasvim jasno pokazuje situaciju u tadašnjoj Francuskoj. Velike nestašice hleba, osnovne namirnice nižih klasa, bile su možda najvažniji pokretač Francuske revolucije. Kraljica je dobila giljotinu, sirotinja, naravno, nije dobila kolače, a proizvodnja hleba ostala je važno socijalno pitanje.
Nema ničega novog u saznanju da su bogati jeli dobar i kvalitetan hleb, a ostali, tj. većina stanovništva, tvrd, neukusan hleb. Suočene sa ovom činjenicom i opštim nestašicama, tadašnje vlasti Francuske su 1793. godine donele zakon u kom, da bi ukinule dotadašnje razlike, proglašavaju da se pod pretnjom kazne sme proizvoditi samo jedna vrsta hleba, takozvani hleb jednakosti. Ovo je samo prva u nizu nedokazanih teorija o nastanku jednog od najpoznatijih simbola Francuske, bageta.U ovu priču uključen je i Napoleon. Da bi lakše i efikasnije nahranio svoje ogromne armije, on je tadašnji tešak i krupan hleb navodno suzio i produžio kako bi ga prilagodio džepovima na pantalonama svojih vojnika.
Autor: Z.L.