Većina upozorenja navedenih na ambalaži make-up proizvoda nemaju nikakav značaj. Evo šta bi trebato da znate kako bi ste se bolje snašli u marketinškom žargonu i kako ne bi više nasedali na skupa obećanja.
Oil free, 100% prirodno, dugotrajno... Sigurno ste viđali ovakve i još puno sličnih natpisa na raznim kozmetičkim proizvodima i baš zbog njih posegnuli za novčanikom. Nažalost, većina takvih tvrdnji ne znači ništa ili barem ne mnogo. Većina ovaknih proizvoda vas može obmanuti i navesti na to da odaberete pogrešan proizvod.
Kad pitate dermatologe, kozmetičare, pa i proizvođače kozmetike šta je to što zaista treba da znamo kad biramo kozmetiku, svi će vam reći da one najvažnije i najdragocjenije informacije nisu na prednjoj strani ambalaže niti bilo gde u blizini naziva proizvoda - na tom se mestu obično koristi samo marketinški jezik čija je jedina svrha navesti nas da kupimo proizvod.
Želite li zaista znati šta sadrži određena formulacija, morate proučiti detaljno spisak sastojaka. Kako se više ne biste zavaravali bombastičnim tvrdnjama s ambalaže, saznajte što one zapravo znače.
1. 'Oil free' proizvod zapravo ne treba nikome
Većina ljudi koji su skloni herpesu vrlo su dosledni u tome da koristite samo podlogu i korektor koji ne sadrže ulja jer su uvereni da ulje pogoršava njihov problem. Zbog toga, naravno, sve kozmetičke kuće rade "oil free" varijante skoro baš svih proizvoda, čak i rumenila ciljajući upravo na žene s problematičnom kožom. No, većina dermatologa slaže se u tome da je natpis "oil free" preko cele ambalaže samo marketinški trik i ništa drugo.
Ako pogledate poleđinu svoje bočice s "oil free" podlogom i pročitate spisak sastojaka, videćete da su među njima i ulja. Kozmetičke kompanije, naime, zapravo samo zamenjuju prirodna ulja sintetičkim kako bi proizvod mogli etiketirati kao "oil free", a najveća je ironija to što upravo takva sintetička ulja više nadražuju kožu od prirodnih. Ključ je u tome da potražite proizvod na kojem piše reč "nekomedogeno" ili "neaknogeno" (noncomedogenic ili nonacnegenic) jer te reči ukazuju na to da proizvod ne zatvara pore i ne uzrokuje nastanak herpesa i akni.
Takođe, stručnjaci upozoravaju da osobama koje imaju problema s aknama neka ulja mogu čak biti i blagotvorna, poput ulja čajevca koje ubija bakterije te ulja lavande koje ima antiseptička i protivupalna svojstva.
2. Samo zato što piše SPF, ne znači da ste sigurni!
Divno je što mnoge kozmetičke kuće dodaju zaštitu od UV zraka u make-up proizvode, ali postoje dve vrlo različite vrste takve zaštite - hemijska i fizička, a one deluju na suprotan način. Fizička zaštita deluje poput barijere na koži koja odbija UV zrake, dok ih hemijska zaštita upija te tako stvara slobodne radikale koji su štetni za kožu. Većina dermatologa podržava fizičke zaštitne faktore, a među njima su najcenjeniji cink oksid i titan dioksid.
Ako ste skloni aknama, imajte na umu da ih titan dioksid može potencirati pa je u tom slučaju bolji izbor cink oksid. No, čak ako vaš make-up i sadrži cink oksid, nemojte se na njega oslanjati kao na jedinu zaštitu od sunca. I uz njega morate na lice naneti i zaštitnu kremu s faktorom 30 ili više.
3. 'Prirodno' ne znači ništa!
U celoj zbrci tržišta lepote najveća su laž pojmovi "organsko" i "prirodno" na proizvodima. Naime, prema kriterijima Američke agencije za hranu i lekove (FDA) dovoljno je da proizvod sadrži 20 posto prirodnih sastojaka da bi se mogao reklamirati kao prirodan. A šta je s preostalih 80 posto sastojaka? Ako vam je zaista stalo da vaš make-up bude zaista organski, proverite da li na ambalaži ima oznaka "USDA organic", jer taj sertifikat garantuje da je proizvod sto posto ekološkog porekla. Popis takvih proizvoda i proizvođača možete potražiti na web stranicama kao što su Natural Products Association ili The Campaign for Safe Cosmetics.
A možete i razmisliti je li prirodno uopšte najbolji izbor za vas. Naime, samo zato što je nešto prirodno ili organskog porekla ne znači da vam neće nadražiti kožu. Primer, ulja limuna i narandže dva su česta iritansa u proizvodima za lepotu. S toga, ako ste skloni alergijama, uvek prvo isprobajte organski proizvod na deliću kože s unutrašnje strane.
4. 'Antiejdžing' sastojci uopšte ne deluju
Jako veliki broj make-up proizvoda na ambalaži ističe i neka blagotvorna svojstva za negu kože, poput antiejdžing učinka ili protiv akni. Nažalost, ublažavanje bora nije tako jednostavno kao što mislite i ne znači samo ubacivanje sastojka koji sprečavaju stvaranje bora u, primer, korektor. Što se tiče blagotvornog djelovanja u smislu sprečavanja nastanka akna, ono je moguće kod proizvoda koji sadrže salicilnu kiselinu, ali kod antiejdžing delovanja ne treba se zavaravati.
Antiejdžing učinak očekujte više od svoje noćne kreme, jer ga od make-up proizvoda nećete dobiti, samo ćete baciti novac u vetar. Naime, većina antiejdžing sastojaka je fotosenzibilna te se raspada na sunčevu svetlu.
Isto vredi i za make-up koji se reklamira kao bogat antioksidansima: od njega nećete imati bogznakakvog učinka. Koža teško može apsorbovati antioksidanse iz šminke koja je nanesena preko dnevne kreme, podloge i pudera. Koža najbolje upija antioksidanse iz seruma koji se nanose pre dnevne kreme.
5. Proizvodi s oznakom 'ne sadrži mirise', sadrže mirise
Ako ne volite snažne mirise, proizvodi s oznakom "bez mirisa" ili "fragrance free" pravi su izbor za vas. No, ako takve proizvode kupujete zato što ste alergični ili osetljivi na mirise, mogli biste ipak dobiti alergijsku reakciju. Mnoge kompanije dodaju u proizvod tzv. maskirajući miris koji prekriva miris drugih sastojaka, a FDA ne zahteva da ti maskirajući mirisi budu navedeni na popisu sastojaka.
Ako ste skloni alergijskim reakcijama, birajte proizvode s oznakom "hipoalergeni proizvod", što znači da je vrlo mala verovatnoća da će ih izazvati. Ipak, mogućnost ipak postoji pa i u tom slučaju prvo testirajte proizvod na koži.
6. 'Dugotrajno' i 'vodootporno' nije isto
Ima nešto primamljivo u make-up proizvodima na kojima piše da traju 24 sata. Svi smo prezauzeti i želimo šminku koja može izdržati celi dan. Ipak, ako planirate odlazak na bazen noseći make-up označen kao "dugotrajan", možda treba da znate da će vam se razmazati po licu u dodiru s vodom. Naime, formulacija proizvoda označenih s "dugotrajno" nije jednaka kao proizvoda koji su vodootporni. "Dugotrajni" neće podneti znojenje i kupanje, ali će, ako se ne izlažete vodi, izdržati do uveče svakako.
7. Šta znači 'dermatološki testirano'?
Samo zato što na nekom proizvodu piše da je dermatološki testiran, odnosno da su ga testirali dermatolozi, to ne znači da se istim tim dermatolozima proizvod svideo i da ga smatraju poželjnim. Reč je zapravo samo o semantičkom triku i ta fraza je, u stvari, lišena bilo kakvog značenja.