Sigurno ste nekada negde čuli ili pročitali da osećaj zahvalnosti, a posebno njeno izražavanje, ima blagotvorno dejstvo na zdravlje. Osećaj zahvalnosti poboljšava raspoloženje, pomaže da se bolje ponašate prema drugima, poboljšava fizičko zdravlje i smanjuje stres i anksioznost.
Ako trošite svoj novac na nova iskustva i putovanja, umesto na predmete, u svoj život ćete uneti mnogo više zahvalnosti. Razmislite o tome kako se osećate kada dođete kući nakon što ste kupili nešto novo. Za svoj novi komad nameštaja verovatno ćete reći sebi "baš mi je super ovaj kauč", ali je malo verovatno da ćete izgovoriti nešto poput "tako sam zahvalan na ovim novim policama".
- Sa druge strane, kada se vratite kući sa odmora, najčešće ćete pomisliti kako ste blagosloveni time što ste imali mogućnost da posetite takvu destinaciju - ili makar samo otputujete onda kada imate slobodne dane, gde god to bilo. Ljudi često govore pozitivne stvari o predmetima koje su kupili, ali retko izražavaju zahvalnost na tome, ili bar mnogo ređe nego što je to slučaj sa iskustvima - objašnjava Tomas Gilović, doktor nauka i profesor sociologije na Univerzitetu Kornel, jedan od autora studije o zahvalnosti, koja je bila tema članka portala Realsimple.
Osim toga da ljudi izražavaju veću zahvalnost za iskustva koja su preživeli, nego za materijalna dobra koja su kupili, njegova studija pokazala je i da takva vrsta zahvalnosti rezultira velikodušnijim ponašanjem prema drugim ljudima. Kako bi ispitao ovakvu postavku stvari, Gilović je sa svojim kolegama pregledao 1.200 onlajn revizija mušterija koje su nešto kupile na internetu i nakon toga ostavile svoj komentar prodavcu, i to 600 onih koji su se ticali kupovine u ime nekog doživljaja (poput obedovanja u restoranu, ulaznica za neku manifestaciju, karte za odmor) i 600 onih koji su se ticali kupovine zarad pukog posedovanja neke stvari - nameštaja, nakita, odeće… Nisu bili ni najmanje iznenađeni kada su otkrili da su ljudi izražavali daleko više zahvalnosti u prvoj vrsti recenzija.
- Ljude na komentarisanje sopstvenog osećaja zahvalnosti, odnosno na njegovo izražavanje više inspirišu putovanja na kojima su bili, ulice koje su posetili ili obroci koje su probali, nego predmeti koje su kupili - naveli su autori pomenute studije u žurnalu Emotion.
Apsolvent psihologije na Univerzitetu Kornel Džesi Voker, koja je pisala ovaj rad zajedno sa profesorom Tomasom, istakla je da plaćanje za iskustva izaziva veću zahvalnost zato što ona nisu okidač za upoređivanje, za razliku od posedovanja materijalnih stvari. Drugim rečima, iskustva stavljaju naglasak na lični doživljaj, a ne na poređenje sa tuđim, što je mnogo karakterističnije za situacije u kojima kupujete novi mobilni telefon ili automobil.
Autori ove studije sproveli su i nekoliko eksperimenata sa studentima i odraslima iz jedne baze podataka sa interneta, pa su u jednom od njih, od 297 učesnika zatražili da razmisle o svojoj nedavnoj kupovini u iznosu većem od 100 dolara, bilo da se radilo o iskustvu ili predmetu. Kada su ih upitali da povodom te kupovine izraze svoju zahvalnost na skali od 1 do 9, grupa onih koji su komentarisali svoja iskustva imala je veći skor (7,36) od onih koji su analizirali svoje nove predmete (6,91).