Turbulencije su najveći razlog zbog kog se mnogi plaše letenja, a uznemiravaju čak i one iskusne putnike. Ipak, da li zaista treba da se plašite turbulencija?
Stiv Olrajt, pilot kompanije British Airways i Patrik Smit, američki pilot i autor knjige Cockpit Confidential daće vam odgovore na ova pitanja.
Šta izaziva turbulencije?
Mnogo različitih stvari može da izazove turbulencije, ali svaka od njih je poznata i već viđena među pilotima. Svakog dana se očekuju male turbulencije, kao što biste očekivali loše deonice na putu i rupe ukoliko vozite automobil. Turbulencije su neprijatne, ali ne i opasne. To je sastavni deo leta i ne treba da ih se plašite.
Iz vedra neba
Jedina turbulencija koja se ne može predvideti je „turbulencija čistog neba“ CAT (Clear air turbulence) koja se pojavljuje niotkuda i ne može se primetiti na radu, a ne daje pilotima dovoljno vremena da upozore putnike da se vrate na svoja mesta i vežu pojaseve.
Takođe, različite vremenske prilike takođe uzrokuju različite vrste turbulencija. Tokom leta, avioni se oslanjaju na pomoć vazdušnih struja koje su uglavnom pravilne i putnici ih ne osećaju. Međutim, baš kao što nastane talas na okeanu, ove struje učine da se avion pomera gore-dole, propada, uzdiže i ljuljuška, baš kao i brod.
U kom delu aviona se najmanje osećaju turbulencije?
Iako nema neke značajne razlike, sedišta koja se nalaze u sredini, tačnije u centru težine letelice osećaju turbulencije manjeg intenziteta. Suprotno od toga, sedišta na kraju aviona, tj. bliže repu najviše će osetiti turbulencije.
Koliko avion propada tokom turbulencija?
Nije slučaj da samo propada, može čak i da se uspinje ukoliko ga pogodi gornja vazdušna struja. U slučajevima prosečih turbulencija visina aviona ide od jednog do deset metara gore ili dole, a kod jačih turbulencija i do 40 metara.