Naučnici su otkrili da se tokom misterioznog procesa na Suncu, formiraju neutrini, elementarne čestice, a to im može pomoći da bolje razumeju sve tajne ove zvezde, poput njene strukture.

Zahvaljujući ovim otkrićima naučnici žele da bolje razumeju fenomene koji se odigravaju u univerzumu.

Iza istraživanja stoji eksperiment "Boreksino kolaborejšn", sa sedištem u Italiji na kome rade naučnici iz svih krajeva sveta. Glavni cilj im je da što bolje shvate procese koji napajaju Sunce, ali i u drugim zvezdama.

"Merenja ovih neutrina imaju potencijal da nam otkriju sastav Sunca i da nam daju odgovore kako se formiraju zvezde", naveo je Gabrijel D'Orebi Gan sa Univerziteta Kalifornija u članku koji je objavljen u magazinu Priroda (Nature).

"Veliki uspeh 'Boreksina' približiće nas boljem razumevanju Sunca", dodaje se.

Foto: Tanjug/Jaroslav Pap

Zvezde sijaju zahvaljujući nuklearnoj fuziji hidrogena u helijum. To se može dogoditi na dva načina: vezom proton-proton, u kojoj učestvuju samo hidrogen i helijum, ili vezom ugljenik-nitrogen-kiseonik (CNO).

Kada je reč o našem Suncu i drugim zvezdama te veličine, veza proton-proton donosi oko 99 odsto energije. Međutim, CNO, koja čiji manji, ali važan deo proizvodnje energije, pokazala se kao veza koja deluje indirektno. Mali broj neutrina koji dolazi od ovog mehanizma znači da je teško da se odvoje od pozadinskih signala.

Naučnici sada kažu da su uspeli da uoče neutrine koji se pojavljuju upravo u tom procesu. Detektor eksperimenta Boreksino je veoma osetljiv, ali je u stanju da blokira pozadinske signale, tako da je bilo moguće "pokupiti" delovanje neutrina, koji su do sada važili za misteriozne elementarne čestice, pogotovo kada je reč o razumevanju strukture Sunca.

Ovo je prvi put da su naučnici uspeli da detektuju neutrine u bilo kojoj formi. To je prvi put da čovečanstvo ima uvid u to kako funkcioniše mehanizam koji hidrogen pretvara u helijum u univerzumu.

To je, takođe, potvrdilo teorije da ciklus CNO čini samo 1 odsto Sunčeve energije. Iako se radi o malom procentu, to će pomoći da se nešto više zna o zvezdama i kako se "napajaju".

#Naučnici