Za više od polovine građana u radu javne uprave najvažnija je delotvornost i efikasnost, odnos zaposlenih je na drugom mestu, dok svaki drugi građanin ne zna kome da se obrati u slučaju da su mu prava uskraćena.
To su samo neki od parametara iz Sive knjige javnih usluga koja je objavljena danas, a nastala je kao rezultat dvogodišnjeg projekta.
"Partnerstvom do javne uprave" u organizaciji Evropskog pokreta u Srbiji i Centra za evropske politike uz saradnju sa dvanaest partnera, i podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID).
Projekat je obuhvatio oblasti zdravstva, tačnije pružanja usluga u zdravstvenim institucijama, unutrašnjih poslova i obrazovanja, a njegov cilj je da pruži preporuke za unapređenje pružanja javnih usluga, kao i da državne institucije kroz civilno društvo čuju stavove građana o radu ustanova čije usluge svakodnevno koriste.
Predstavljanju Sive knjige prisustvovao je ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić, koji je istakao da će to ministarstvo nastojati da sasluša svaki komentar i sugestiju knjige, jer je, između ostalog, reforma javne uprave jedan od tri stuba za članstvo Srbije u EU.
Poručio je da je cilj da se javna uprava spusti na niže nivoe, a da su unapređenju javne uprave znatno pomogli proces digitalizacije i eUprave.
Takođe, ministar je rekao da očekuje da će Akcioni plan za sprovođenje strategije reforme javne uprave biti spreman za usvajanje u maju i da je ministarstvo sa USAID radilo na elektronskoj platformi, kako bi rad institucija učinio transparentnim, a u isto vreme uštedeo novac, vreme i energija.
- Do kraja godine sve inspekcije će koristiti elektronsku platformu, a njenom izradom organizacije civilnog društva više su uključene u proces javnih politika. Reforma javne uprave je dug i zahtevan proces, ali mi kao ministarstvo stojimo svim organizacijama na raspolaganju za dijalog - poručio je ministar.
Direktorka misije USAID-a za Srbiju Aza El-Abd kazala je da je reforma javne administracije u Srbiji ključ u pristupanju EU i preduslov za poboljšanje života svih građana.
- To je primaran način komunikacije sa građanima i zato je važno da službenici komuniciraju na pravi način. A prostora za unapređenje uvek ima, i zato je potrebno da se kroz civilni sektor građani uključe u menjanje oblasti zdravstva, aministracije i obrazovanja - navela je.
Direktorka misije USAID-a u Srbiji nada se da će državne institucije Sivu knjigu javnih usluga naći relevantnom u poboljšanju usluga administracije i javne uprave, jer je tu neophodno partnerstvo institucija, građana i nevladinih organizacija.
Programska direktorka Centra za evropske politike Milena Lazarević objasnila je da je knjiga javnih usluga važna jer, ne samo da popisuje probleme građana već i daje konkretne preporuke resornim ministarstvima za poboljšanje usluga.
- Ono što smo ustanovili jeste da su građani, pre svega, nezadovoljni lošim odnosom službenika, organizacijom u ustanovama i čekanjem u redovima, kao i da su malo informisani o svojim pravima - podvukla je Lazarević.
Generalna sekretarka Evropskog pokreta u Srbiji Suzana Grubješić ponovila je da je reforma javne uprave jedna od tri najvažnije oblasti za članstvo Srbije u EU i dodala da reforma nije događaj već proces, te da je za nju potrebno vreme.
- Utisak građana je nešto čime se projekat najviše bavio, prikupljeno je oko 4.000 svedočenja građana o tome kako su zadovoljni izdavanjem ličnih dokumenata, upisu u predškolske ustanove i uslugama u domovima zdravlja. Ministarstvo je knjigu dobilo i nadamo se da će u narednom periodu po njenim preporukama postupati kako bi građani bili zadovoljniji - ukazala je Grubješić.