Beogradski metro biće najvećim delom trasiran kroz duboki tunel, koji se kopa krticom, manjim delom biće plitak tunel koji se kopa sa zemlje i najmanjim delom, u zoni depoa, pruga će biti u nivou terena. Ipak, određeni objekti moraće da budu uklonjeni zbog izgradnje stanica, kao i okana duž tunela. Ovo je detaljan spisak svih lokacija na kojima će morati da se ruše objekti ili samo izvrši ekproprijacija.
U pitanju je oko 487 parcela, neke od njih su u procesu deobe, pa taj broj nije konačan. Popisano je ukupno 84 stambenih i 66 poslovnih objekata.
U prvoj fazi gradi se 15 stanica, 10 okana, a ukupna dužina te trase je 15,4 kilometara
Svi vlasnici i korisnici objekata koji će biti uklanjani moraće da dobiju pravičnu nadoknadu, a uslovi za to načeno su definisani Akcionim planom raseljavanja za prvu fazu linije Beogradskog metroa.
"Projekat je projektovan da ispuni zahteve nacionalnog zakonodavstva i standarde Međunarodne finansijske korporacije (IFC) iz 2012. godine, koji predstavljaju smernice za ekološku i društvenu održivost. Ovi standardi usmeravaju humane i društveno-odgovorne prakse u vezi sa otkupom zemljišta, raseljavanjem, angažovanjem zainteresovanih strana i procenom uticaja.
Ovaj Akcioni plan raseljavanja (APR) razvijen je kako bi se proces otkupa zemljišta i raseljavanja uskladio sa definisanim standardima. Svrha APR-a je identifikacija razlika između nacionalnog zakonodavstva i međunarodnih standarda i definisanje metoda za prevazilaženje tih razlika i usklađivanja pristupa.
Metodologija primenjena pri pripremi ovog dokumenta kombinuje desktop analizu dostupnih sekundarnih podataka i analizu primarnih podataka prikupljenih tokom poseta relevantnim lokacijama u gradu Beogradu. Prikupljanje primarnih podataka, uključujući istraživanja sprovedena na lokacijama pod uticajem, ističe specifične uticaje projekta:
Uticaj na stanovanje: Više stambenih objekata će biti obuhvaćeno projektom, od toga značajan
broj neformalnih objekata, koji će svi zahtevati fizičko preseljenje lica.
Uticaj na privredu: Preduzeća u pogođenim područjima, posebno oko stanica Trg Republike,
Skadarlija i Pančevački most, suočavaju se sa izazovima preseljenja. Uticaji uključuju privremena i
trajna preseljenja, kao i ograničen pristup tokom izgradnje.
Ranjive grupe: Identifikacija ranjivih grupa, uključujući staračka domaćinstva, domaćinstva sa
članovima koji zahtevaju negu, samohrane roditelje i etničke manjine (posebno romske porodice).
Planirane su specifične mere pomoći za ove grupe", stoji u Akcionom planu.
Depo i prve četiri stanice, kao i jedno okno u tom području i pristupni putevi grade se na zemljištu koje je već eksproprisano.
Za okno broj 2 potrebno je raseliti više stambenih kuća i pomoćnih objekata, a u pitanju su i formalne i neformalne građevine.
Za stanicu Trgovačka biće potrebno srušiti jedan stambeni objekat.
Kod okna borj 3, u zoni trafostanice, biće potrebno samo da se uradi eksproprijacija zenmljišta.
Za stanicu Požeška, kod Ulice Blagoja Parovića potrebno je srušiti benzinsku pumpu.
Stanica Banovo brdo biće u zoni parka, a na njenom mestu nalazi se samo jedan kafić koji će biti uklonjen.
Okno broj 4, kao i stanica Ada Ciganlija su u zoni Šećerane. Rušiće se neki napušteni industrijski objekti, ali i jedna benzinska pumpa koja sada radi. Za okno broj 5 potrebno je da se izvrši samo eksproprijacija zemljišta.
Stanica Sajam iziskivaće rušenje blagajne, međutim, plan je da se Sajam preseli na novu lokaciju. U blizini će biti i jedno okno za koje neće biti potrebno rušenje objekata.
Stanica Mostar takođe će biti izgrađena bez rušenja, što važi i za okno broj 7, koje se nalazi kod Ulice Nikolaja Kravcova.
Stanica Savski trg biće na mestu stare autobuske stanice i potrebno će biti samo da se poruši stari toalet.
Okno broj 8 otvoriće se bez rušenja objekata, a nalaziće se blizu Karađorđeve ulice.
Za stanicu Trg republike biće potrebno ukloniti TC Staklenac.
Stanica Skadarlija gradi se na mestu Bajlonijeve pijace i radovi na metrou biće usklađeni s njenom rekonstrukcijom.
Izgradnja stanice Dunav iziskivaće rušenje železničkih objekata, a u njima ima i domaćinstava koja tu stanuju.
Za stanicu Pančevački most potrebno je srušiti neke lokale.
Za dva okna u ovoj zoni biće potrebno srušiti ne mali broj stambenih i poslovnih zgrada, formalnih i neformalnih, ali velikim delom u funkciji stanovanja i poslovanja.
Za pojedine tačke dati su i meseci početka raseljavanja, pa je tako za okno broj 10 rok oktobar 2025. godine, a to je i mesto na kojem će krtica početi da kopa tunel.
Za stanicu Pančevački msot rok je septembar naredne godine, za okno broj 9 avhust, a za stanicu Dunav maj. Za stanicu Skadarlija to je oktobar 2026. godine, a za Trg republike mart.
Za stanicu Ada Ciganlija i okno broj 4 ok za iseljenje je septembar 2025.
Za stanicu Banovo brdo to je već naredni mesec, decembar 2024, dok je za Požešku rok maja naredne godine, a za Trgovačku februar 2025. To važi i za okno broj 3.
Autor: Dalibor Stankov