AKTUELNO

U Srbiji je zaključno sa avgustom ukupno registrovano 3.629 električnih automobila. Od tog broja čak 1.101 vozilo, odnosno skoro trećina, registrovano je u toku prošle godine. Kako stručnjaci ističu, jasno se vidi da naši vozači sve više koriste vozila na električni pogon, a tome doprinose i podsticaji države za kupovinu ovakvih automobila, gde subvencije idu do 5.000 evra.

Podatak o broju registrovanih električnih automobila izneo je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, koji je naveo da su samo u ovoj godini do kraja jula registrovana 152 putnička i 107 lakih teretnih električnih vozila. Ovo je trend rasta kupovine vozila na električni pogon, a rast je zabeleženi i lane. Za celu 2021. godinu taj broj je iznosio manje od 500.

- U Srbiji, zaključno sa avgustom, ukupno je registrovano 3.629 električnih automobila. Od tog broja čak 1.101 vozilo, odnosno oko 30 odsto, registrovano je samo prošle godine - naveo je Vesić.

U tom smislu, istakao je da se, radi podsticanja građana da se odluče za električna vozila, priprema set mera, u saradnji sa Ministarstvom za zaštitu životne sredine i Ministarstvom rudarstva i energetike, u skladu sa zahtevom predsednika Vučića.

- Taj set mera omogućiće popuste za one koji koriste tu vrstu vozila. Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje radi MUP, tražimo posebnu boju tablica za e-automobile, popust na putarine, kao i da lokalne samouprave mogu da daju popust za parkiranje - preneo je Vesić.

Foto: Pixabay.com/urswidmer61

Dodao je i da se sa proizvođačima razgovara o tome da se, uz subvencije uz koje se kupi više od 95 ovakvih vozila, nađe način da se onome ko kupi e-vozilo instalira mali punjač, slabije snage, za kuću, kako bi mogao da puni automobil.

- Mora da postoji odgovarajuća infrastruktura da bi se kupovala električna vozila. Srbija je tranzitna zemlja, mi ove godine očekujemo prihod od najmanje 48 milijardi dinara od putarine i moramo da zadovoljimo potrebe vozača. Sve je više električnih vozila i tome moramo da se prilagođavamo - rekao je ministar Vesić.

Baš zbog sve većeg broja električnih vozila na našim ulicama ministar Vesić je istakao da je u toku postavljanje 10 superbrzih električnih punjača na autoputevima, te da je cilj da do aprila naredne godine na srpskim autoputevima budu postavljena 164 e-punjača.

- To su superbrzi punjači, snage 300 kilovata. Naš plan je da do aprila imamo 164 e-punjača - rekao je Vesić.

Podsetio je da je na tenderu izabrana domaća kompanija, koja će 16 odmorišta duž autoputeva pretvoriti u "zelene stanice". Dodao je i da su izmenama Zakona o planiranju i izgradnji benzinske pumpe obavezne da na četiri mesta za točenje goriva imaju po jedan e-punjač.

Stručnjaci ističu da i postojeći podsticaji, koji iznose do 5.000 evra za kupljeno električno vozilo, ali i najavljene pogodnosti definitivno doprinose rastu kupovine e-vozila. Podrška za kupovinu električnih vozila je mera podsticaja koja postoji u mnogim državama kako bi se smanjio broj vozila koja kao pogonsko gorivo koriste benzin i dizel. U Evropi je, procentualno, najviše električnih automobila u Norveškoj - više od 15 odsto od ukupnog broja vozila.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije

Miodrag Piroški, urednik sajta "Vrele gume", navodi da je sada elektrifikacija nacionalnog voznog parka u Srbiji u početnoj fazi.

- Subvencije su dobrim delom podstakle kupovinu e-vozila i te subvencije imaju apsolutno opravdanje po mnogim osnovama. Razvoj domaćeg tržišta vidim u malim jeftinijim električnim modelima koji su racionalniji potrošači električne energije, ekološki prihvatljivi u gradskim sredinama, praktičniji i jeftiniji. Dodatni resursi elektrifikacije u Srbiji nalaze se u javnom sektoru i trebalo bi da se masovnije okrenu ovakvim ekonomičnim i "čistim" vozilima, posebno oni koji obavljaju bilo koji vid poslova u domenu gradskih službi - zaključuje Piroški.

Sa koliko se subvencionišu vozila po kategorijama subvencija do 250 evra

* električni moped

* laki tricikl

subvencija do 500 evra

* motocikl

* motocikl sa bočnim sedištem

* teški tricikl

* laki četvorocikl

* teški četvorocikl

subvencija do 5.000 evra

* električna putnička vozila sa najviše devet mesta za sedenje

* električna teretna vozila čija je najveća dozvoljena masa do 3,5 tona

Autor: Aleksandra Aras