AKTUELNO

Dva vozača sa probnim vozačkim dozvolama su poginula prošle nedelje. Već deceniju vozači, posle položenih ispita, imaju pravo da voze – ali uz ograničenja. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je neophodno da se u škole uvede adekvatan obrazovni program koji će znatno ranije pripremiti nove učesnike u saobraćaju. Navodi da je najvažnija lekcija da vozači mogu da izgube život u samo jednom trenutku, izveštava Javni servis Srbije.

Probne vozačke dozvole u upotrebi su više od deset godina. Tokom prethodnih sedam dana dva vozača sa probnim dozvolama su poginula u saobraćaju. Vozači sa probnim dozvolama mogu da upravljaju vozilom, ali uz sedam ograničenja.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je reč o uslovima koji pripremaju buduće učesnike za saobraćaj.

"Ne sme biti vozilo koje ima više od 80 kilovata. Dozvoljeno je da upravljate takvim vozilom, ali ako ste pod nadzorom člana porodice koji ima vozačko vozilo duže od pet godina. Takođe, ne smete da upravljate vozilom od 23.00 do 06.00 časova. Ne smete da imate uopšte alkohol u organizmu. Ne smete da upotrebljavate mobilni telefon. Čak nisu `hends fri`. Ograničenja brzine su niže nego za ostale. Na primer, 110 kilometara na autoputu i 90 na motoputu", podseća Okanović.

Deset godina probnih vozačkih dozvola

Damir Okanović kaže da je posle više od deset godina primene probnih dozvola potrebno sagledati rezultate.

Foto: Univerzum HD Media/N.M.

"Mislim da osnovni problem nije ni u snazi automobila. Ne kažem da je to loše rešenje, ali osnovni problem je u glavama tih mladih ljudi", kaže on.

Navodi da obuka vozača ne počinje trenutka kada neko dođe u autoškolu i krene da se sprema za testove, već od najranijih dana. Dodaje da veliki deo odgovornosti nosi porodica, ali ističe da je najvažniji adekvatan školski program, koji trenutno ne priprema na odgovarajući način nove učenike u saobraćaju.

"Već 15 godina to mislim, zbog toga što je 2009. godine u zakonu napisano da Ministarstvo obrazovanja mora da usvoji nastavni plan i program koji se tiče saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja", smatra Okanović.

Navodi da je prošlo 15 godina, a da to nije praksa.

"Ne možete decu da učite formalno 3-4 lekcije o saobraćaju i da kažete, eto, mi imamo saobraćajno obrazovanje", izričit je gost iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Najvažnije lekcije za mlade vozače

Damir Okanović kaže da je najvažnija lekcija da vozači mogu da izgube život u samo jednom trenutku.

"Zamislite, vi sad ste mlad čovek, imate 18 godina, puni ste životne snage, što je sjajno. Život je pred vama. I prosto smatrate da ništa loše u životu ne može da vam se dogodi. Nemate osnovno znanje vezano za to koliko brzina utiče na saobraćajne nezgode, koliko vezan pojas utiče, koliko alkohol utiče", postavlja situaciju Okanović.

Foto: Univerzum HD Media/N.M.

Navodi da mladi vozači gledaju starije koji nisu baš dobar primer – "Ni u porodici, ni u okolini. I onda se pitamo zašto nam gine preko 100 mladih ljudi svake godine".

Ističe da su mladi ljudi najugroženija starosna kategorija u Srbiji u saobraćaju, a da se s godinama stepen smrtnosti povećava.

"Deca kako su starija, sve je veći rizik da poginu u saobraćajnim nezgodama. A onda od 14. godine to naglo raste. I onda zapravo shvatamo da deca najviše počinju da ginu od onog trenutka kad izađu iz osnovne škole. I moramo da se pitamo, a šta smo mi to njima dali u osnovnim školama?", navodi gost Jutarnjeg programa.

Ograničenja probne vozačke treba razmotriti

Okanović smatra da je ograničenje vožnje tokom noći potrebno razmotriti zbog toga što neki mladi ljudi rade, i potreban im je automobil tokom noćnih časova.

"Angažovani su kao vozači i prave problem što ne mogu u svom poslu da upravljaju, na primer, pre šest sati", kaže Okanović.

Ipak, navodi da to ograničenje nije uvedeno bez razloga – "najveći broj mladih ljudi strada upravo noću".

Smatra da vozačima mlađim od 18 godina, ukoliko voze bez pratnje osobe koja ima vozačku dozvolu duže od pet godina, treba radikalnom merom oduzeti vozilo jer je to mera koja će rešiti problem neodgovornisti roditelja.

Što se tiče bahatih vozača koji imaju probnu dozvolu najčešće ostaju bez vozačke dozvole, zbog toga što postoji prag za gubitak vozačke dozvole od devet kaznenih poena.

"Dovoljno je da naprave jedno preticanje u zabrani upravljanja vozilom i sa prekoračenjem brzine i oni su ostali bez dozvole", objašnjava Okanović.

Navodi da kažnjavanje ima ograničene domete, a da mnogo veći potencijal ima obrazovanje.

"Uključivanje svih pravila je neizostavno. Pre svega mladim ljudima pamet u glavu, ali tu pamet mora neko da im da", kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.