Od 1. aprila više nije obavezno imati zimske gume na automobilu i u slučaju da padne sneg, iako se već duže može voziti sa letnjim gumama s obzirom na lepo vreme.
Vozače u Srbiji već od ponedeljka očekuje nova zamena pneumatika i prelazak sa zimskih na letnje. Za razliku od zimskih, čije je korišćenje Zakon o bezbednosti saobraćaja propisao od 1. novembra do 1. aprila, letnje gume nisu zakonska obaveza, ali se apsolutno preporučuju zbog lične i bezbednosti svih ostalih učesnika u saobraćaju.
Cene variraju
Tako po jednoj gumi, cene onih najjeftinijih, prečnika 13 ili 14, kreću se od 3.500 dinara pa na više. Cene guma prečnika 15 su od 6.000 dinara po jednom pneumatiku pa na više, dok je cena “šesnaestica” od 7.000 dinara pa na više. Guma prečnika 17 je 1.000 dinara skuplje, a tako, u rasponu od 1.000 do 1.500 dinara, rastu i najniže cene pneumatika većeg prečnika.
Hoteli za gume
Vulkanizerske radnje i servisi često nude i uslugu „hotela guma“, odnosno čuvanja guma u svojim prostorijama i to košta 150 do 200 dinara mesečno po komadu u zavisnosti od veličine guma.
Što se tiče kupovine guma, sada je vreme kada prodavci daju akcije pa se mogu naći povoljniji pneumatici nego inače.
Montaža guma u Beogradu za 50 posto skuplja nego u unutrašnjosti
Što se tiče montaže, taj izdatak kod vulkanizera, kao i prilikom kupovine, zavisi od svih aspekata veličine gume, uključujući i to da li su njihove felne čelične ili aluminijumske. U gradovima u unutrašnjosti Srbije vulkanizeri tu uslugu naplaćuju u rasponu od 2.600 dinara pa na više za sve četiri gume manjih prečnika, odnosno, od 3.500 do 4.500 dinara za sve četiri velike gume.
Ova četiri razloga su ključna zbog čega biste zimske gume trebali obavezno da zamenite letnjim kada za to dođe vreme.
1. Sve što ste ikada pročitali o kvalitetu zimskih guma i o razlozima zbog kojih su neophodne u zimskim mesecima je tačno. Nažalost, to ne vredi u letnjim mesecima, odnosno prilikom toplijeg vremena. Zimske gume su napravljene sa dubokim profilima od puno mekše i elastičnije smese od letnjih kako se u hladnim zimskim mesecima ne bi stvrdnule te kako bi i pri najnižim temperaturama dobro prianjale za podlogu čineći vožnju udobnom, i još važnije sigurnom.
Međutim, kada krenu visoke temperature u prolećnim i letnjim mesecima, svaki kilometar koji napravite sa zimskim gumama po vrućem asfaltu brzo ih troši i skraćuje njihov životni vek. Zimski pneumatici ne mogu pratiti temperaturnu razliku i zato je potrebno koristiti tvrđe i čvršće letnje pneumatike.
2. Prilagođavanje sezoni štiti životni vek guma vašeg automobila. Voziti sa prikladnim gumama u odgovarajućoj sezoni veliki je i sigurnosni faktor. Baš zato što su tvrđe i čvršće, letnje gume pružaju mnogo bolje uslove i sigurniju vožnju po vrućem asfaltu.
Brojna su istraživanja potvrdila da je put kočenja mnogo duži ako u letnjim mesecima vozite sa zimskim gumama. Puno je veća i mogućnost da u krivini izletite sa puta ili da se zabijete u drugi automobil i na mokrom i suvom asfaltu. Testiranja kažu da zimske gume imaju čak 40 odsto duži put kočenja od letnjih guma i oko 10 odsto lošije ponašanje u krivinama.
3. Zimski pneumatici u letnjim mesecima čine veći trošak. Zbog svog sastava materijala i prilikom zagrevanja podloge same gume se znatno troše. Međutim, isto tako morate da budete svesni da korišćenjem neprikladnih guma konstantno utičete na povećanu potrošnju goriva. Voziti sa gumama koje su primerene sezoni može vam doneti ogromnu uštedu po pitanju potrošnje goriva. Time dodatno utičete i na smanjenje zagađenja okoline.
4. Dugoročno najsigurnija i najisplativija opcija je imati dva seta guma - jedan za zimske i drugi za letnje mesece. Ako imate i dva seta felni, gume možete zameniti i kod kuće. Naravno pod uslovom da gume možete da prikladno uskladištite kako se ne bi oštetile i uništile prilikom stajanja. Ako vam je problem da uskladištite gume koje trenutno ne koristite, svaki bolji vulkanizer i servis automobila pruža uslugu "hotela za gume" u kom možete da odložite svoje gume do naredne sezone.