AKTUELNO

Vaskršnji (Veliki ili Časni) post je počeo, traje sedam nedelja ili 48 dana odnosno do Vaskrsa.

Patrijarh Pavle je govorio da je post način da se ono što je negativno iz duše iščupa i na tom mestu posadi ono što je dobro. Pravi smisao posta je očišćenje duše i tela, ističu svi pravoslavni izvori. Post ne znači samo voditi računa o hrani, već na duhovnom nivou predstavlja mnogo kompleksniju stvar.

Govorio je i o gresima koji nas oštećuju, ali i da istrajavanje u njima a posebno onima koje činimo svojom voljom uzrokuje nove grehe i može voditi ka propasti.

A evo koja 3 greha je veliki patrijarh Pavle smatrao da su posebno opasna tokom posta:

1. Gordost

Greh gordosti je posebno opasan – oni koji sebe vide kao mnogo bolje od drugih, naročito zato što poste, treba da mole za smirenje.

Gospod je učio da postimo tajno, bez licemerja, a bogu je ugodan samo onaj telesni post koji je praćen uzdržavanjem od svakog zlog dela, reči i misli. Tokom posta se posebno treba čuvati mržnje, zavisti, ogovaranja, pohlepe, neprijateljstva, gneva. I maštanje o gnevu pomutiće srce i dušu u postu.

2. Prejedanje

Post ima za cilj da se obuzda slastoljublje i stomakougađanje. Prejedanje, proždrljivost je smrtni greh, pa je posebno iskušenje ako se – uz objašnjenje da ne jedemo mrsnu hranu – tokom posta predajemo uživanju u svoj ostaloj hrani i to bez mere.

Od prepunih trpeza na kojima samo što još nema „od ptice mleko“, preko začinjene, masne hrane – zato što je „zamašćena biljnim mrsom“ pa do slatkiša za svaki obrok u toku dana, post se za neke pretvara u prave gozbe na kojima samo nema mesa i drugih namirnica životinjskog porekla.

Tokom posta, domaćice i domaćini treba da obezbede zdravu hranu ukućanima i ponude gostima jednostavno pripremljene obroke. Ljubav prema stomaku znači nečuvanje vernosti Bogu, pišu pravoslavni izvori.

3. Nepoštovanje posta

Postoje periodi u kojima se razrešava upotreba svih vrsta hrane. Duhovnik može da propiše post i mimo navedenih dana u crkvenom kalendaru, ali i da razreši neke vernike od posta.

Međutim, svojevoljno odustajanje od posta a naročito spremanje posnih slava uz mrsnu hranu smatra se grehom. „Time – umesto da svetitelju ukažemo čast i poštovanje – navlačimo na sebe Božji gnev“, navodi bratija manastira Visoki Dečani.

„Gospodu nije potreban naš post i gladovanje, već nama samima kako bi naša srca omekšala, skrušila se i smirila pred Bogom i postala sposobna da prime Božju blagodat i pomoć. Postom izražavamo i svoju ljubav i veru u Gospoda, jer samo onoj koji poštuje sve Gospodnje zapovesti ima istinsku ljubav prema svome Tvorcu. A zapovest o postu jedna je od najvažnijih Gospodnjih zapovesti.“

Ne obraćajmo pažnju na one koji dokono govore da „greh ne ulazi na usta“.

Greh nepoštovanja posta ne leži u samoj hrani koju sa blagodarnošću uzimamo, već i u drskom gaženju zapovesti Gospodnje o postu i crkvenih pravila koja su po nadahnuću Svetog Duha propisali bogonosni oci, svetitelji Crkve Hristove, i ostavili ih nama kao večni amanet i nezabludivi put duhovnog usavršavanja.“

Autor: