AKTUELNO

Zelena utakmica je počela. Sa Kopaonik biznis foruma poslata je poruka da je energetska tranzija velika šansa, ali i izazov. Na ovom forumu govorilo se o elektromobilnosti, baterijama i odgovornom rudarstvu.

Nemanja Mikać, direktor prve fabrike u Srbiji za proizvodnju LFP baterija, izjavio je za Pink da je njegova firma prva u Evropi napravila bateriju koja ima specijalnu katodnu hemiju i ima oblik koji omogućava laku integraciju u autobuse, kamione i automobile, solarne parkove i elektrane.

- Mi smo prva kompanija u Evropi koja je počela proizvodnju LFP baterija-tačnije litijum-gvozdeno-fosfatne baterije, to je tip katodne hemije, koja je jedan od osnovnih delova baterije. Prilično su popularne u Aziji i inače su već 40-45% svetskog tržišta. Ovo su nešto pristupačnije baterije namenjene pre svega jeftinijim automobilima, sistemima za skladištenje energije, autobusima, kamionima… One nemaju nikal i kobalt samim tim su održivije i bolje za životnu sredinu - objašnjava Mikać.

Foto: TV Pink Printscreen

Kako je rekao baterija koju oni prave je pre svega namenjena jeftinijim automobilma, a autonomija može da bude najmanje 300, a najviše 500 pređenih kilometara.

Mikać je rekao da se lokalna evropska auto industrija zasniva na malim i srednjim automibilima što će omogućiti veće korišćenje jeftinijih automobila od 2026. godine, a samim tim i njegovih baterija. Kada je u pitanju korišćenje solara i vetra, za balansiranje energije se koristie baterije, a baterije koje proizvodi njegova firma imaju tri puta duži životni vek od standardnih.

On je rekao da se od 2026. godine ulazi u masovnu proizvodnju vozila koja koriste baterije i da se samim tim eksplatacija minerala koji ulazi u sastav određenih baterija između kojih se nalazi i litijum i koja je bila uglavnom u azijskim zemljama proširuje i na evrospsko tlo.

- Trenutno radimo kao i Evropa na ubrzavanju dobijanja dozvola za sve faze. Mi smo na kraju tog lanca snabdevanja. Između nas postoji još proizvodnja katode. To je neka kao hemijska fabrika i onda ide prerada i iskopavanje litijuma. Postoje tri faze i trenutno se stavlja akcenat u celoj Evropskoj uniji na preradu katode i prvu fazu iskopavanje i preradu litijuma - kaže Mikać.