Ideja izgradnje metroa u Beogradu traje decenijama, ali nikada nismo bili bliži realizaciji, izjavio je gradonačelnik Beograda Siniša Mali.
Za dve godine će početi izgradnja, a 2022. godine će se Beograđani voziti metroom, istakao je gradonačelnik.
On je ukazao da je Makiško polje najbolje mesto za prvu stanicu jer između ostalog tamo već postoji ranžirna stanica "Železnica Srbije".
- To je najbolje mesto za depo koji je izuzetno bitan jer ne možete krenuti u realizaciju projekta dok ne postoji mesto gde će se vozovi održavati i parkirati. Prethodna vlast je imala ideju da depo napravi dva kilometra od prve stanice što je besmisleno - ističe Mali.
Prema njegovim rečima, Makiško polje ima dovoljno mesta, a kada pogledamo da je već druga stanica na Banovom brdu u Požeškoj, jasno je o koliko brzom i efikasnom prevozu se radi.
To bi, dodao je, rasteretilo centar grada za količinu vozila koja u Beograd stiže iz pravca juga, odnosno iz Obrenovca, sa Ibarske magistrale, iz Železnika i Sremčice.
Gradonačelnik je podsetio da je ideja o izgradnji metroa u Beogradu stara decenijama, ali izrazio uverenje da nikada nismo bili bliži realizaciji, jer će 2020. godine početi izgradnja prve linije.
- U pitanju su dve linije, prva duga 22, a druga 20 kilometara. Grad Beograd je po prvi put uradio potrebne analize i studije, neophodne za definisanje trase pomenutih linija. Prevashodno tu mislim na 'smart plan', odnosno 'Saobraćajni master plan grada Beograda' koji je usvojen prošle godine. Taj dokument pravi projekciju trenda razvoja grada do 2033. godine sa sadašnjim stanjem koje kaže da najveći broj putnika u gradu ide u smeru od juga ka severu - rekao je Mali.
Prema njegovim rečima, to je definisalo prvu liniju metroa, "dok je prethodni gradonačelnik nastavio ideju iz sedamdesetih godina, kada je najveća gustina saobraćaja bila između Novog Beograda i starog dela grada".
Ipak, u ovom trenutku najveća frekvencija je od juga, tačnije od Makiškog polja, potom Banovo brdo i Sajam, koji je ubedljivo najopterećenija tačka u Beogradu, dodao je Mali.
Prema njegovim rečima, po prvi put se pravi kombinacija metroa i BG voza, jer laki šinski sistem već postoji u Beogradu. Postojojeće linije BG voza, naveo je gradonačelnik, saobraćaju od Batajnice do Vukovog spomenika, od Vukovog spomenika do Ovče, a u aprilu kreće linija do Resnika.
- Četvrta linija će povezivati Aerodrom "Nikola Tesla" sa Zemunom i Novim Beogradom. Tu liniju ćemo krenuti da gradimo veoma brzo i sa te četiri linije kombinovaće se dve nove linije metroa, što je veoma važno jer jedna linija metroa ne znači mnogo, već se vrednost čitavog projekta ogleda u mogućnosti kombinovanja prevoza i presedanja. Dve nove linije metroa se u potpunosti uklapaju sa postojećim linijama BG voza - istakao je Mali.
On je dodao da se najveći broj automobila i vozila javnog prevoza beleži kod Sajma i da će zbog toga taj deo grada prvi biti "pokriven linijom metroa".
- Od Makiškog polja do Sajma koristimo postojeću infrastrukturu, deo od Beograda na vodi do centra grada je podžemni metro, kao i do Pančevačkog mosta i Mirijeva. Tako je 'pokriven' najopterećeniji saobraćajni pravac, zajedno sa tri linije BG voza i drugom linijom metroa, koja će se graditi od Ustaničke ka Zemunu i takođe biti povezana sa BG vozom - naglasio je gradonačelnik.
On je ukazao da bi prva linija metroa trebalo da bude završena 2022. ili 2023. godine, i da savremene tehnologije izgradnje ne predviđaju izgradnju od tačke A ka tački B, već se čitav projekat "napada" sa više strana i izgradnja ide dosta brže.
Govoreći o Makiškom polju kao početnoj stanici, Mali je rekao da je to ogroman prostor koji je moguće razvijati poput drugog "Beograda na vodi".
- Linije metroa mogu ubrzano da razviju delove grada sa potencijalom za izgradnju velikog broja stambenih i poslovnih jedinica. 'Smart plan' za izgradnju metroa izradila je jedna od najboljih kompanija na svetu, londonski WSP, koja je između ostalog radila i na izgradnji njujorškog metroa. Slušajući struku krećemo u realizaciju projekta metroa, iako razumem da su pojedini građani izgubili veru po tom pitanju - rekao je Mali.
"Fizibiliti" studija bi trebalo da se radi paralelno sa glavnim projektom 2019. godine, a već naredne bi usledio odabir izvođača radova i početak izgradnje.
- Višedecenijski san Beograđana je pred realizacijom, a naš grad će nakon izgradnje metroa stati rame uz rame svetskim metropolama - zaključio je Mali.