AKTUELNO

Posao učitelja nekada je bio privilegija, učiteljske fakultete upisivali su odlikaši, a danas se za ovu profesiju odlučuju samo oni koji moraju.

Rezulatat ovakvog odnosa mladih prema nastavničkoj profesiji je manjak učiteljskog kadra, naročito u većim centrima.

U beogradskim osnovnim školama žale se da je veoma teško naći nekoga ko bi radio na zameni kada učiteljica ode na trudničko bolovanje, pa su primorani da angažuju učiteljice iz produženog boravka, a na njihova mesta dovode nastavnike drugih predmeta.

S druge strane, u Ministarstvu prosvete tvrde da su sva učiteljska radna mesta za ovu školsku godinu popunjena i iznose podatak da u školama u Srbiji radi 12.510 nastavnika razredne nastave.

Da je situacija paradoksalna kaže nam dekan Učiteljskog fakulteta profesor dr Danimir Mandić, koji ističe da s jedne strane učitelji lako mogu da se zaposle, ali s druge strane - malo ko želi da radi taj posao.

A zašto je tako?

- Činjenice da nema poštovanja dece i roditelja prema ovom plemenitom, ali teškom poslu, i loša materijalna situacija učitelja, glavni su razlozi što se maturanti teško opredeljuju da upišu nastavničke fakultete - kaže Mandić za "Novosti".

On naglašava da za ovako nepovoljnu situaciju niko pojedinačno nije kriv, da je problem sistemske prirode i upoređuje ga sa kućom koju niko decenijama nije održavao, pa ona neminovno propada.

Koliko je malo interesovanje za upis na Učiteljski fakultet pokazuje i podatak da je nakon oba upisna roka prošle godine - u junu i u septembru - na ovom fakultetu ostalo 41 slobodno mesto na budžetu i 107 mesta za samofinansirajuće brucoše.

Po svemu sudeći, ovakav trend će se nastaviti i nije realno očekivati da u ovoj školskoj godini svršeni srednjoškolci pokažu veliki entuzijazam za upis na učiteljske fakultete.

- Ako se ovako nastavi, a hoće, za tri godine u Srbiji neće imati ko da uči decu, jer prosveta je mladim ljudima nezanimljiva - upozorava Jasna Janković iz Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije. Ona, takođe, naglašava da prosvetne smerove na fakultetima upisuju deca sa lošim ocenama u srednjoj školi.

Kako bi se stanje popravilo, stručnjaci smatraju da je potrebno povratiti poštovanje prema prosvetnim radnicima, ali i njihov materijalni status.

- I učitelji se moraju prilagoditi novom vremenu i sticati nove kompetencije, ne može se danas deci predavati kao pre 30 godina - kaže prof. Mandić. - Učitelji treba da osposobe decu da uče i da misle, da steknu radne navike i da teorijska znanja primenjuju u praksi.

Učitelji ističu da je baviti se ovom profesijom nekada bila privilegija i ponos, a da je danas to mnogo drugačije.

Željana Radojičić Lukić, koja se 2019. našla među 50 najboljih učitelja sveta ima utisak da društvo na učitelje gleda kao na trošak i nesnađene osobe, koje kao takve i ne zaslužuju bolje. Ona, međutim, ne deli takvo mišljenje.

- Učiteljska profesija je beskrajno lepa, kreativna i opuštajuća za svakog ko je ovo zanimanje izabrao iz ljubavi. Pruža mogućnost da izrazimo kreativnost na različite načine. Da budemo uzor nekim malim ljudima, ali i da neprestano učimo.

Plata od 50.000 do 60.000 dinara

Dekan Učiteljskog fakulteta Danimir Mandić ističe da učitelji imaju platu između 50.000 i 60.000 dinara, i da sa tim novcem nije lako živeti, pogotovo u velikim centrima.

- Država će s vremenom morati da nađe način i stimuliše prosvetne radnike koji će biti sve više deficitarni - ističe Mandić.

Autor: