AKTUELNO

U svim osnovnim školama u Srbiji za učenike sedmog i četvrtog razreda organizovani su testovi iz maternjeg jezika, matematike i prirode i društva, i još jedan, od pet predmeta koji se polažu na kombinovanom testu u okviru male mature - fizika, hemija, biologija, geografija ili istorija.

Ovaj “iznenadni” test ne donosi nikakve poene niti se boduje, ali ima svoju svrhu, a to je provera znanja radi unapređenja sistema za osiguravanje kvaliteta u preduniverzitetskom školstvu.

Naime, ovo bi mogla da bude i uvertira, da ubuduće i ne bude kombinovanog testa, već samo jedan određeni predmet.

Iako se u najvećem broju škola još uvek testovi pregledavaju, prve informacije koje dolaze iz osnovnih škola širom Srbije pokazuju da su đaci uglavnom pokazali dobro znanje, a naročito iz onih predmeta koji su sami odabrali.

Naime, oba probna testiranja utemeljena su u zahtevima aktuelne Strategije razvoja obrazovanje do 2030. godine i posebnom cilju iz akcionog plana realizacije ovog strateškog dokumenta do 2023. godine. Prema rečima direktora škola, namera je da se na osnovu analize đačkih rezulatata, nakon ovog testiranja donesu odluke o eventualnoj promeni koncepta završnog ispita, konkretno trećeg kombinovanog testa.

Kako je već rečeno u nekim beogradskim školama, đaci su prema nekim prvim informacijama najčešće birali biologiju i hemiju, a zatim geografiju, fiziku i istoriju.

Beograd


U OŠ "Ivan Gundulić" kažu da su sedmaci najviše birali biologiju i geografiju i da nije bilo problema za učenike četvrtog razreda, koji su imali relativno lake zadatke. U ostalih nekoliko škola, takođe kažu, da je potrebno sačekati da svi tetsovi budu pregledani, kako bi mogli dati konačnu analizu.

Niš


U osnovnim školama u Nišu, takođe, još uvek se vrši pregled testova, što se očekuje da će se završiti tokom dana. Dušica Tričković, direktorka OŠ “Radoje Domanović” u Nišu kaže za “Blic” da su deca dobro uradila, ali da je potrebno sačekati da svi testovi budu pregledani.

-Naša deca dobro uče, tako da verujem da je sve u redu što se znanja tiče. Očekujem da ćemo do kraja dana imati detaljnu analizu, kaže Tričković.

Novi Sad

Učenici četvrtog i sedmog razreda novosadskih osnovnih škola takođe su radili provere znanja protekle srede, a kako za „Blic“ kaže Nedeljko Đorđić, direktor Osnovne škole „Đorđe Natošević“, testovi se još uvek pregledaju, a rezultati će se znati u ponedeljak.

- Za sada možemo da kažemo da su se četvrtaci nešto bolje pokazali na testu, dok su se sedmaci iz naše škole mahom opredelili za rešavanje testa iz hemije, što je za nas bilo blago iznenađenje – rekao je direktor Đorđić.

On navodi da je ovaj koncept provere znanja veoma praktičan i delotvoran jer sa jedne strane sedmaci dobijaju raniji uvid u značaj pripreme za polaganje mature koje ih očekuje dogodine.

- Novina koja bi mogla da zaživi od iduće godine je da osmaci budu u mogućnosti da se opredele za jedan predmet umesto kombinovanog testa. Na taj način će biti u prilici da usavrše znanje iz oblasti koja ih interesuje i koju nameravaju da izučavaju u srednjoj školi. Primera radi, oni đaci koji budu želeli da upišu srednju medicinsku školu, sigurno će za izborni predmet za polaganje odabrati biologiju – pojasnio je za „Blic“ Đorđić.

On je dodao da kombinovani test ne pruža pravi uvid u znanje đaka iz svih oblasti, jer je reč o svega dva ili više pitanja iz svakog predmeta ponaosob, te da to nije merodavno za znanje. Na ovaj način, objašnjava direktor, reč je o testu sreće, a ne znanja.

- Pogrešan odabir srednje škole, a kasnije i fakulteta rađa frustracije kod tih mladih ljudi, jer je najčešće slučaj da nisu sigurni šta žele da upišu, pa se sve svede na to da negde upadnu. Odabirom konkretnog predmeta, učenici će biti „naterani“ da ranije razmišljaju o svom opredeljenju, a pritom će na testu biti rastrećeniji, jer će za polaganje moći da odaberu svoju „jaču stranu“.

Proba male mature


Kada je reč o četvrtacima, Đorđić navodi da je test za njih pre svega koristan kako bi nastavnici mogli da vide da li postoje i u kojim segmentima „rupe u znanju“, obzirom na to da je reč o momentu kada prelaze kod nastavnika u petom razredu.

Direktor zaključuje da je pored svega navedenog, ovo još jedna provera funkcionisanja čitavog sistema u vreme korona virusa.

Valjevo


Kako su učenici sedmog razreda osnovnih škola u Valjevu uradili test iz jednog od pet izabranih predmeta, znaće se početkom sledeće sedmice, s obzirom da se juče, nakon lažnih dojava o podmetnutim bombama, u valjevskim osnovnim školama nije radilo, pa nastavnici ovaj probni test, planiran za sledeću malu maturu, tek danas pregledaju.

- Ideja je da na maloj maturi od sledeće godine umesto kombinovanog kao treći test uz maternji jezik i matematiku, bude jedan od tih predmeta, što je dobro jer će se đaci odlučiti u skladu sa svojim afinitetima. Na ovom testu nije bilo nejasnoća, relativno su brzo uradili. Mahom najviše su birali istoriju, potom podjednako biologiju i hemiju, a izgleda da su im fizika i geografija bili najmanje poželjan izbor. Po prvim utiscima, najbolje su radili one delove testa gde je trebalo reprodukovati naučeno, dok su im najteže išla problemska pitanja i zadaci – prva je ocena valjevskih nastavnika.

Kao i kod sedmaka, i učitelji u valjevskim osnovnim školama, zbog vanredne situacije juče, danas pregledaju testove koji su radili četvrtaci, pa će njihove rezultate znati početkom sledeće sedmice. Prvi utisak je, kako naglašavaju učitelji, da su četvrtaci svoj test uradili dobro i bez većeg opterećenja, „s obzirom da je sadržaj testa sve ono što su već prolazili u nastavi

Užice


U užičkim osnovnim školama nacionalni testovi za četvrtake i osmake u celosti još nisu bili pregledani, ali prema onome što je do sada prošlo kroz ruke učitelja i nastavnika đaci su generalno pokazali zadovoljavajuće znanje.

U Osnovoj školi „Dušan Jerković“, računajući pregledane testove, čak između 40 i 50 odsto četvrtaka ima više od 15 od mogućih 20 bodova. Ispod 10 bodova ostao je mali broj đaka.

- I što se tiče sedmaka testovi su solidno urađeni. Ko se potrudio nije mu bilo teško, mada je bilo i učenika koji su posle 15 minuta napustili učionicu jer testu nisu pristupili ozbiljno premda im ne utiče na ocenu – kaže za „Blic“ Bogdan Marjanović, školski pedagog u OŠ „Dušan Jerković“ iz Užica.

Među pet ponuđenih predmeta za testiranje, sedmaci ove škole većinom su birali biologiju i geografiju. Za odva dva predmeta odlučilo se po 34 učenika. Fiziku je odabralo 23, istoriju 19, a hemiju 12 učenika.

Potpuno drugačiji izbor đaka bio je u OŠ „Slobodan Sekulić“. Od 73 učenika sedmog razreda njih 46 je polagalo hemiju, 14 istoriju, osmoro biologiju. Za fiziku i geografiju se odlučilo svega troje, odnosno dvoje sedmaka.

Autor: