AKTUELNO

Tečni naftni gas (TNG) sve je skuplji - trenutno se prodaje po ceni od 110 do 112 dinara po litru. NJegova cena poslednjih godinu dana stalno raste, što mnoge koji su ovaj derivat koristili kao gorivo dovodi u nepovoljnu situaciju.

Srbija proizvodi veći deo potrebnog TNG, ali nešto mora i da uveze. Akcize su višestruko veće nego što je evropski prosek. Ono što potrošače interesuje je koji su razlozi ovakvog poskupljenja tečnog naftnog gasa.

Predsednik udruženja za TNG Ivan Brajović objasnio je za medije da na cenu utiče više faktora.

"Prvo se mora imati u vidu da TNG nastaje kao proizvod prerade prirodnog gasa i gasnog kondenzata što čino oko 65 odsto globalne proizvodnje, kao i prerade sirove nafte - to je preostalih 35 odsto. Prirodno je da cena ovih sastojaka TNG-a utiče i na njegovu ukupnu cenu", objašnjava Brajović.

Ističe da je tekući konflikt u Ukrajini dodatno zakomplikovao situaciju, zbog čega je cena prirodnog gasa i prirodne nafte oborila sve rekorde.

Izvoz TNG-a iz Rusije je takođe otežan, najviše zbog sankcija koje su Rusiji uvedene, pa ili se ne uvozi ili je jako malo kompanija koje to rade. Alternativni i, istovremeno, skuplji izvori snabdevanja se jesu pojavili - balltički morski izvoz i železnički - Roterdam-Antverpen

Kaže da Srbija ima sopstvenu proizvodnju TNG-a koja nije mala - oko 105 hiljada tona, a ostatak do pune potrošnje, što je pedesetak hiljada tona se uvozi.

"Pošto postoji ta količina uvoza, a on je podložan izmenama cena na tržištu, to se i vidi kada je cena u pitanju. Uvoz iz Rusije već godinama opada, a izvori za Srbiju su Hrvatska, Rumunija, Mađarska. Generalno gledano potreba za TNG-om u Srbiji opada, pa se samim tim i uvoze manje količine. Povremeno se ostvari i uvoz iz Rusije i sada, od kada traju sukobi u Ukrajini i te cene su znatno niže, jer je njihovo tržište praktično zatvoreno pa TNG-a ima i previše", objašnjava Ivan Brajović.

Foto: Tanjug/Jadranka Ilić

Situacija u regionu stabilna - i tržišna i cenovna

TNG je nekada bio upola jeftiniji od benzina i dizela. Postavlja se pitanje koliko se sada isplati voziti na ovo gorivo.

"Postoji računica da je korišćenje TNG za vozače opravdano kada maloprodajna cena ne prekoračuje 50 posto maloprodajne cene benzina. Iz razlike se pokrivaju troškovi konverzije motora, povećana potrošnja od 15 do 20 odsto po kilometru i povremeni troškovi atesta motora", kaže Brajović.

Trenutna cena TNG-a je za nijansu niža od one koja bi u potpunosti bila isplativa za sve u lancu proizvodnje i distribucije. Realna cena bi trebalo da bude oko 115 dinara po litru.

Ako govorimo o regionu situacija je stabilna - i tržišna i cenovna, ali postoji razlika u iznosu akciza koje su znatno niže u zemljama u okruženju nego u Srbiji.

Od 2012, u Srbiji je akciza na benzin veća za 37 odsto u odnosu na minimalnu propisanu akcizu, na dizel 53 odsto, a na TNG 300 odsto i to je, u suštini, osnovni razlog za ovako visoku cenu i za višegodišnji pad potrošnje. 2011. godine Srbija je trošila 400 hiljada tona gasa, a 2021. se to svelo na 150 hiljada tona.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Kada su korisnici spremni na konverziju motora

Korisnici TNG-a su spremni na konverziju motora kada se taj proces isplati nakon dve do tri godine od ulaganja.

Period nakon te prve dve do tri godine pa do isteka veka trajanja vozila predstavlja uštedu za korisnika.

Početkom 2021. godine ovaj indeks iznosio je 54 odsto, a danas iznosi 60 odsto - kada se govori o odnosu maloprodajne cene gasa u odnosu na maloprodajnu cenu benzina.

Odnos povećava i činjenica da nije ukinuta akciza na TNG, a na benzin jeste.