AKTUELNO

Uprkos mnogim pokušajima da bude zamenjen još prikladnijim materijalom, asfalt ostaje najbolji i najjeftiniji materijal za asfaltiranje puteva.

Osetljiv na toplotu, led, ultraljubičastu svetlost i mehaničke udare, asfaltni putevi imaju relativno kratak životni vek, iziskujući popravke i zamenu u redovnim vremenskim razmacima. Švajcarski inženjeri kažu da su možda pronašli formulu za asfalt koji sam sebe može da popravlja.

Asfaltni beton je mešavina lomljenog kamena i polučvrstog materijala pod nazivom asfalt ili bitumen, koji služi kao vezivni materijal. U obliku guste paste, zagrejana smesa se postavlja na kompaktnu osnovu i poravna teškim valjcima. Taj materijal se brzo hladi i stvrdne stvarajući glatku površinu za automobilske gume. Ipak, tokom vremena - sunce, voda, led i teška vozila izazivaju pukotine, koje se šire i stvaraju neželjene rupe na drumu.

Švajcarski naučnici tvrde da bi popravke bile mnogo brže kada bi usledile dok su pukotine sasvim sitne, odnosno široke manje od jednog milimetra. Tada bi asfalt mogao da traje i dva puta duže.

- Ideja je da se fokusiramo na vezivni materijal, da obezbedimo da se zagreje toliko da postane tečan i lagano curi da bi zatvorio pukotine. Dakle, ideja je da imamo nanočestice spojene ovim vezivnim materijalom - kaže jedan od naučnika.

U svojoj laboratoriji u Cirihu, naučnici pokazali su kako napukao komad samoobnavljajućeg asfalta pod toplotom formira jak vezivni materijal.

- Zahvaljujući ovom jednostavnom procesu putevi bi bili zatvoreni samo nekoliko sati. Kamioni sa magnetnim poljem bi posle svega nekoliko sekundi zagrejali put do temperature na kojoj bi vezivni materijal prešao u tečno stanje - kažu naučnici.

#Put

#popravka

'