Gorivo na srpskim pumpama je u prethodne dve nedelje poskupelo za oko dinar, što je posledica berzanskih kretanja sirove nafte brent iz avgusta meseca.
Očekuje se da se taj trend nastavi, imajući u vidu dešavanja na svetskom tržištu.
Sada vozači za pun rezervoar benzina treba da izdvoje 680 dinara više nego pre sedam meseci, a 490 dinara skuplje plaćaju 40 litara evrodizela. Kretanje cena sirove nafte brent utiču i na srpsko tržište, a one, uz povremene oscilacije beleže rast od jeseni prošle godine.
Na pojedinim srpskim pumpama litar benzina se u utorak prodavao od 161,40 do 162,90 dinara, što je za oko 17 dinara više nego početkom marta. Evrodizel je za oko 11 dinara skuplji nego u trećem mesecu ove godine i košta 163,90 dinara. Za auto-gas treba izdvojiti 91,90 dinara, što je oko devet dinara više nego pre sedam meseci. Treba imati u vidu da je lane gorivo od februara do maja pojeftinilo oko 30 dianra. Zbog tih oscilacija evrodizel se sada ponovo vratio na prosečnu maloprodajnu cenu iz januara 2020. kada je koštao 163,99 dinara. Tada je za benzin trebalo izdvojiti 149,97 dinara, a za auto-gas 83,88 dinara.
Cena sirove nafte za novembarsku isporuku u utorak je premašila 80 dolara za barel prvi put u poslednje tri godine, dok su decembarski fjučerski dostigli cifru od 79,39 dolara. Kog trenutka će se ovaj rast odraziti na maloprodajnu cenu goriva kod nas teško je proceniti, jer naftne kompanije raspolažu određenim zalihama. Nebojša Atanacković, suvlasnik jedne naftne kompanije, ističe da su cene goriva u Srbiji sada stabilne i da još uvek nema značajnijih pomeranja.
- Ukoliko se ovaj trend na svetskom nivou zadrži još izvesno vreme, i cene nastave da rastu, onda može da se očekuje poskupljenje derivata i kod nas - ističe Atanacković, za "Novosti". - Naše tržište je opterećeno visokim porezima, imamo veliki udeo akciza u ceni goriva.
I Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) ukazuje na uticaj politike oporezivanja na maloprodajnu cenu derivata.
- Ukoliko želimo da ublažimo uticaj skoka nafte na rast cene goriva na našim benzinskim stanicama, ostaje nam da se okrenemo onome što je do nas - objašnjava Mićović za naš list. - Zakon o akcizama omogućava Vladi da bez promene zakona, smanji akcize do 20 odsto i da ih vrati na predviđeni nivo kada poremećaj prođe. Još je važnije da preispitamo politiku akciznog oporezivanja energenata, naknada i potrebu za uvođenjem mnoštva različitih obaveza koje, možda, i nepotrebno povećavaju troškove proizvodnje i distribucije derivata nafte.
Borivoje Tatić iz Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije, kaže da je počeo blagi rast cena na srpskim pumpama, ali da neće biti drastičnog poskupljenja od 10 ili 15 dinara:
- Može se očekivati da će lagano i sukcesivno poskupljivati. Teško je napraviti procenu kog trenutka će se značajnije odrazitit na našim pumpama.
Politika cena, kako navodi, zavisi od velikih igrača na našem tržištu.
- Kada dođe do poskupljenja nafte na svetskim berzama do tog pomeranja naviše kod nas dođe mnogo brže, nego kada je proces obrnut - objašnjava Tatić. - Svi se trude da ne prodaju zalihe koje su prethodno nabavljene po nižoj ceni, već da uđu što pre u taj talas poskupljenja i sačuvaju jeftinije gorivo.
ISTORIJSKI REKORD CENE GASA
CENA gasa u Evropi prekoračila je prvi put u istoriji nivo od 1.000 dolara za 1.000 kubnih metara. Za samo dan skočila je za neverovatnih 11 procenata. Viši direktor sektora za prirodne resurse i robu u kompaniji "Fič" Dmitrij Marinčenko, kaže da bi cena gasa mogla bi nastavi s rastom i obaranjem novih rekorda ako zima bude oštra i ako bude deficita u ponudi gasa. Dodaje da "rast cena reflektuje aktuelnu konkurenciju između evropskih i azijskih kupaca tečnog prirodnog gasa (TPG), nizak nivo zaliha u evropskim skladištima gasa...