Vlada Srbije usvojila je na poslednjoj sednici Predlog zakona o zaštiti potrošača, kojim će se ispraviti svi uočeni nedostaci važećeg zakona i omogućiti dalje usklađivanje s evropskom regulativom.
Kako se navodi, novim zakonskim rešenjem biće korigovani suštinski nedostaci, kao što su nepostojanje funkcionalnog institucionalnog okvira za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, nepostojanje preciznog broja potrošačkih sporova koji se vode pred sudovima, nedovoljna zaštita putnika (potrošača) u oblasti turizma, nepostojanje adekvatne kazne koja ima odvraćajuće dejstvo i potreba za višim nivoom odgovornosti i javnosti u radu udruženja, saveza i Saveta za zaštitu potrošača.
Primenom novog zakona uskladiće se potrošačka prava građana Srbije s novim propisima Evropske unije o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima, koji će potrošačima obezbediti veću zaštitu.
Reč je o nacrtu propisa koji su bili spremni za usvajanje još pre proglašenja pandemije i bilo je očekivano da će Srbija krenuti u izmenu zakona budući da propisi koji se tiču zaštite potrošača suštinski nisu menjani od 2014. godine. Neznatne izmene urađene su 2016. i 2018. godine.
U Nacionalnoj organizaciji za zaštitu potrošača (NOPS) pozdravljaju promenu propisa jer, kako kažu, ima dosta nedoumica koje bi trebalo rešiti.
Goran Papović, predsednik NOPS-a, kaže da je, međutim, propuštena prilika da se uvede arbitražni sud i vrati kolektivna tužba u zakon, a bez toga nema brzog rešavanja potrošačkih problema i efikasne zaštite prava kupaca.
"Dobro je da će konačno biti uvedeni prekršajni nalozi, što se može smatrati svojevrsnim vraćanjem nadležnosti tržišnim inspektorima. Oni će ubuduće imati pravo da odmah kažnjavaju trgovce za očigledne prestupe, ili u slučaju da se, recimo, ne odazovu na vansudsko rešavanje potrošačkih sporova", kaže pravni savetnik NOPS-a Mladen Alfirović.
Inače, vansudsko rešavanje sporova jeste još jedna važna novina koju će doneti novi zakon. Namera države jeste da se rasterete sudovi od ovakvih sporova i ubrza rešavanje problema koje imaju potrošači u Srbiji.
"Nije nam samo jasno zašto je najviše izmena pretrpelo poglavlje o turističkim uslugama i zašto se ovoliko nadležnosti prebacuje u ovaj, a ne u zakon o turizmu. Taj deo o turizmu postojao je i ranije u propisima i bilo je dosta problema, ali je sada to poglavlje prošireno odredbama, recimo, o strožim uslovima za agencije, odustanku od putovanja..", ističe Alfirović.
Dodaje da će tu sigurno biti mnogo posla s obzirom na loše stanje u turističkom sektoru. Novi propisi delimično menjaju i pravila koja važe za reklamacije, a u NOPS-u se nadaju da će biti uklonjene sve nejasnoće i problemi koje su kupci do sada imali u praksi.