AKTUELNO

Građani Srbije više neće morati da strahuju da će im umesto mobilnog telefona ili laptopa koji su naručili preko interneta u paketima stići cigla, cepanica drva ili stare farmerke, kao što se neretko dešavalo!

Od sada, pre nego što potencijalni prevaranti predaju svoju pošiljku na slanje, moraće poštanskom radniku da pokažu ličnu kartu, ali i da mu omoguće uvid u stvari koje se šalju. Ove novine doneo je Zakon o poštanskim uslugama, koji je stupio na snagu krajem oktobra, a koji predviđa bolju kontrolu tokova novca, ali i lakše otkrivanje onih koji poštanske pošiljke koriste za prevare i šverc akcizne ili nedozvoljene robe.

Poštovanje procedura

Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača kaže da je ovo dobra vest za građane, ali da mora da bude ispoštovan i deo odredbe zaštite podataka o ličnosti.

- To je problem vezan za dobro informisanje i obrazovanje potrošača, da znaju s kim ulaze u poslovne odnose preko interneta, jer je bilo mnogih koji su sve to koristili za prevaru. I nama su se javljali ljudi koji su umesto vrednih pošiljki dobijali cigle. Pre tim prevarantima ljudi nisu mogli da uđu u trag. U tom delu potrošači su sada na dobitku, ali ipak moraju da budu odgovorni kako bi mogli da uživaju u blagodetima savremenih tehnologija. Takođe, pri otvaranju pošiljki moraju da se poštuju međunarodne procedure - kaže Bogosavljević za Kurir.

Foto: Pixabay.com

U JP „Pošta Srbije“ kao najznačajniju izmenu u Zakonu o poštanskim uslugama istakli su upravo postupak evidentiranja broja lične isprave pošiljaoca prilikom prijema vrednosnih i otkupnih pošiljaka.

- Ovim se obezbeđuje veći nivo zaštite za sve učesnike u tokovima poštanskog saobraćaja. Novi zakon omogućio je i novinu kad je reč o prijemu pošiljaka u unutrašnjem poštanskom saobraćaju - diskreciono pravo dato operatoru i zaposlenima kod operatora da u toku prijema pošiljke u unutrašnjem saobraćaju, u prisustvu korisnika, izvrše uvid u sadržinu pošiljke ukoliko postoji sumnja da je reč o nedozvoljenom sadržaju - rečeno je u „Poštama Srbije“.

Paprene kazne

Donošenjem ovog zakona reguliše se tržište poštanskih usluga, postiže se usklađivanje sa zakonodavstvom Evropske unije, aktima Svetskog poštanskog saveza i zahtevima Svetske trgovinske organizacije. Predviđene su i kaznene odredbe, a kazne će iznositi od 10.000 do tri miliona dinara, u zavisnosti o kom prekršaju je reč.

PRIMERI PREVARA

- februar 2019. Nenad P. (29) iz Beograda mogao je samo da se uhvati za glavu kada mu je umesto noutbuka, koji je za 12.100 dinara kupio preko jednog internet sajta, stigla - cepanica teška više od dva kilograma - april 2018. Milan M. (35), službenik iz Aleksinca, umalo je ostao bez 30.000 dinara, koliko ga je koštala kupovina mobilnog telefona preko interneta, a umesto kojeg je dobio gomilu plastike umotane lepljivom trakom - maj 2014. N. P. (16) iz Niša, umesto naručenog telefona, dobio je paket s ciglom, koji je platio preko 27.000 dinara. Podaci o pošiljaocu na paketu su bili lažni, kao i oni ostavljeni na sajtu - maj 2014. M. S. iz Svrljiga stigle su stare farmerke u kutiji u kojoj je trebalo da bude laptop. Slučaj je prijavljen policiji, a stare farmerke oštećeni je platio 71.000 - decembar 2013. Andrea P. iz sela Panonija kod Bačke Topole naručila je na internetu mobilni telefon za 4.500 dinara, a umesto njega je dobila crni luk

#Pošta

#Zakon o poštanskim uslugama

#prevare

'