Kada je najavljena mogućnost zabrane uvoza automobila sa Euro 3 standardom, kao jedna od mera za smanjenje zagađenja, bilo je jasno da će građani Srbije ubuduće voziti novija, ali i skuplja vozila.
Umesto automobila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom, praktično bi bio moguć uvoz polovnih automobila sa standardom Euro 4, a čija je proizvodnja počela u junu 2005.
Embargo bi, dakle, bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput "Golfa četvorke" ali i pojedinih modela "pežoa" poput 307 ili "reno megana". U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima, danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.
- Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom - kaže Jovan Radić, rukovodilac firme za uvoz polovnih automobila "V8".
Miloš Petrović predsednik Asocijacije uvoznika vozila dodaje da su automobili sa motorom Euro 4 takođe stari po 10 i više godina jer su prvi proizvedeni 2005. godine.
- Ta vozila danas mogu da se nađu po ceni od 3.000 do 5.000 evra - kaže Petrović, ukazujući na činjenicu da vozilo sa Euro 3 motorom zagađuje mnogo više od automobila sa Euro 5 motorom.
Srbija je, inače, jedna od retkih evropskih zemalja čiji građani najčešće kupuju uvozne automobile sa Euro 3 motorom. Oni, prema procenama MUP, trenutno čine 80 odsto ukupnog voznog parka, ili konkretnije - Euro 3 motor u našoj zemlji ima 1,6 miliona vozila od ukupno nešto više od dva miliona automobila.
Od početka ove godine u Srbiju je uvezeno 100.000 polovnih automobila značajno manje nego za isti period ranijih godina. Prošle godine je uvezeno oko 180.000, a godinu dana ranije 157.000 od čega je dve trećine imalo motor Euro 3 norme. Takođe, tokom 2016. godine u Srbiju je uvezeno 117.000 polovnjaka. Analize pokazuju i da je više od polovine uvezenih automobila, tokom prethodnih nekoliko godina, bilo starije od 11 godina.
BIH zabranila i Euro 3 i Euro 4
BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom. U junu ove godine su otišli i korak dalje tako što su zaustavili i uvoz polovnih automobila sa motorom Euro 4.
Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je januaru ove godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.
Euro 3 uveden pre 19 godina, Euro 5 u 2009.
Euro 1 je uveden 1993 godine, Euro 2 standard 1996. godine , a Euro 3 tokom 2000. godine. Euro 4 standard je u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je postao obavezujući za sve tipove automobila godinu dana kasnije. Prvi euro 4 dizelaši pojavili su se na proleće 2003. godine, dakle dve godine ranije nego što je ovaj standard postao i obavezujući u auto industriji. Septembra 2009. na scenu je stupio i standard Euro 5.
Čistiji vazduh i veća bezbednost
Može li zabrana uvoza starijih automobila značajno da poboljša kvalitet vazduha i da li je stop za euro 3 motore ključan za zdraviji život?
Analize ukazuju da pored saobraćaja na kvalitet vazduha značajno utiču i industrijska postrojenja, sagorevanje ogreva u pećima, kao i geografski uslovi... Pored automobilskih gasova i sezone grejanja, najveći pojedinačni zagađivači su stare termoelektrane koje nisu obnavljane, zastareli industrijski kapaciteti, kao i industrijski otpad.
S druge strane, zabrana uvoza polovnih automobila sa Euro 3 motorom znači da će Srbi voziti kvalitetnija i bezbednija vozila. Noviji automobili sa zahtevnijim, većim standardima imaju, recimo, i imaju ABS i sistem protiv proklizavanja, ali i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti), više vazdušnih jastuka, napredniju konstrukciju karoserije... Analize u BiH pokazale su , recimo, da je sa zabranom uvoza Euro 3 motora prosečna starost uvezenih vozila pala na 8,5 godina.