AKTUELNO

Ministar prosvete govorio je za naš jutarnji program o 'curenju' testova iz matematike za maturante, ali i o današnjem polaganju kombinovanog testa.

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srbije Mladen Šarčević izjavio je da se juče nalazio u Banjaluci kada ga je zatekla vest o "curenju" testova iz matematike.

- Još u 6 ujutru sam znao šta se desilo i odmah sam zatražio da se stopira test iz matematike. Cela nedelja je, inače, nedelja mature, a ne samo ponedeljak, utorak i sreda, i bilo je prirodno da se ovaj test odloži i da se uzmu rezervni testovi. Ovakvi scenariji (za upotrebu rezervnih testova) su mogući i prave se. Ljudski faktor je uključen i tako nešto se dešava, pa se tako desilo i u Velikoj Britaniji - kaže ministar. Dodaje da je princip traženja odgovornosti ministra kao da je Haški tribunal je "posmešan".

Test iz matematike procurio i u Velikoj Britaniji

Test iz matematike pre nekoliko dana podigao je prašinu i u Velikoj Britaniji pošto se pojavio na društvenim mrežama pre polaganja - treću godinu zaredom. Na Tviteru je prvo objavljena fotografija dva prežvrljana pitanja, a vlasnik naloga je učenicima nudio rešenja za 70 funti.Test iz matematike je zamenjen u poslednjem trenutku nakon što je ispitna komisija otkrila izvor originalnog curenja. Pokušaj varanja je počeo prošle nedelje nakon što su fotografije sa matematičkog ispita cirkulisale onlajn. Policija je pokrenula istragu.

Kritičan test je sklonjen, a matura će se, kaže, obaviti regularno.

Ističe da se koncept male mature radi sa Evropskom komisijom, u šta je uključen veliki broj ljudi. Najavljen je, kaže, pre dve i po godine novi model koji treba da startuje od 2021. Deca su, kaže, shvatila da su juče deranžirana, nije im bilo prijatno, ali da se ništa nije strašno desilo i da niko nije ugrožen.

- Deca su mogla da jučerašnji dan iskoriste za predah, odmor i obnavljanje gradiva - kaže ministar. Govoreći o tome da se učenici rangiraju samo na osnovu uspeha iz osnovne škole, ministar kaže da, prema statistikama, 43 odsto učenika osmog razreda ima odličan uspeh i da je svaki sedmi Vukovac, a u južnoj Srbiji svaki peti.

- Ovakva raspodela ocena sklona je manipulaciji, korupciji i to sve znamo - kaže ministar.

Kada je reč o današnjem testu, kaže da je četvrtina zadataka lakše težine, četvrtina teži, a da je polovina zadataka srednje težine.

Foto: TvPink Printscreen

Godinama, kaže, traje agonija da se ovaj sistem, koji je neodrživ, "spasi".

- Pre tri godine je otkriveno da se to dešava u štamparijama. Tada smo postavili kamere, tu je policija i BIA. Dakle, tu rupu smo zatvorili. Potom smo analizirali kako je moguće da dežurni nastavnici pomažu deci tokom testa. Zatim smo otkrili i da se tokom pregleda testova javljaju druga hemijska, drugi rukopis i tako dalje. Dakle, radili smo ozbiljne analize i pokrpili smo rupe - kaže ministar.

Dodaje da testovi iz štamparija do školskih uprava prolaze oštru kontrolu. Testovi se čuvaju u nekoliko škola sa dobrim uslovima za čuvanje i tu su direktori najodgovorniji. Odatle testovi kreću na hiljade i više mesta, a pitanje je kako direktori pojedinačno čuvaju te testove.

- Fizički je nemoguće ispratiti kako se oni ophode prema testovima.Zato je sistem i loš! Druga stvar je da 30 odsto bio uspeh sa testa, a 70 iz škole. Sada smo to promenili: 40 odsto se osvaja na testu, 60 u školi - kaže ministar i dodaje:

- Radimo model gde će ocena biti neutralna. Dakle, nastavnik će moći samo da prognozira ocenu, a završni test će pokazati pravu ocenu znanja. Radimo savršeno dobar model i voleo bih da nam je neko ostavio zdraviji model, digitalizovan, a ovaj je jako šupalj - kaže Šarčević za Pink. Dodaje da, oni koji su ovaj sistem pravili, daju izjave po televizijama, na ulici, te će biti prisiljen da im jednom kaže i imena, budući da je "neumesno da oni pričaju o modelu koji su ostavili".

Kaže da će Srbija imati jako ozbiljan model, bolji od modela koji imaju neke evropske zemlje, ali za dve godine.

Kaže i da deca juče nisu "ispaštala", da se nije desila "tragedija" ili "haos", već da su bila "deranžirana".

- Pedagog sam 40 godina i znam da, ako je neko naučio, naučio je. Ako im je škola dala strože ocene, test će im pomoći. S druge strane, ako je škola uljuškala učenika, poklonila im ocene, onda ti isti učenici traže da se upišu bez testa, odnosno bez male mature. Juče nije bilo potrebe za panikom, već je to trebalo posmatrati kao dan više za obnovu gradiva. Dasnas su uslovi regularni i jako je važno da se deca drže svog učenja i rada, a mesta u školama ima dovoljno - kaže ministar za Pink.

Sistem obrazovanja u Srbiji je, kaže, decenijama guran pod tepih. Ističe da godinama kritikuje ovaj model, da velika matura izgleda smešno, a da se radi na uvođenju ozbiljnog modela. Funkcionalno znanje je, kaže, već krenulo, a 2021. će biti indikator koliko je Srbija napredovala.

Podseća da su obrazovanje i nauka u izveštaju Evropske komisije dobile najviše ocene i da to jako znači.

Odgovornost je, kaže, politička priča, iako politika u ovome ne treba da ima posla.

- Loš model ne možemo napustiti odjednom, a u njemu je mnogo ljudskog faktora, pa zato i curi. Vojvodina, recimo, ima potpuno svoje zakone i zašto bih ja na sebe preuzimao odgovornost za loše slučajeve kada imaju svoj sekretarijat? Školske uprave su decentralizovane, na njima je odgovornost, a ono što je do Ministarstva je urađeno. Nama pripadaju školske uprave, ali mislim da ni na njima nije odgovornost, već je priča sišla niže, na direktore. Ja sam zadovoljan samo sa 40 odsto direktora u Srbiji, a uveli smo i licence i ovakve stvari se neće dešavati kada ih svi dobiju. Odgovornost je zakonska, krivična i ovo se karakteriše kao prevara za koju su tri osobe na spisku - kaže ministar, dodajući da ne zna koje su kazne za istu.

Foto: TvPink Printscreen

Istraga se, kaže, nastavlja, a lanac krivih će biti saopšten narednih dana od strane policije. Dodaje da zna mnogo toga, ali da zbog istrage ne sme da govori.

Kaže da je nemoguće zaštititi sistem od nas samih. Sistem je, ponovo ističe, loš i u njemu ispaštaju svi zbog pojedinca.

- Matura će biti regularna, mesta za upis ima i važno je da deca uče i da uz pomoć svog znanja postižu rezultate - kaže ministar.

Testovi i pitanja su, kaže, lucidno sastavljeni i važno je da deca zaključuju, razmišljaju, a ne da uče napamet. Ističe da sistem napreduje, da je sve zadovoljniji, ali da je ostalo još puno posla.

Ceo razgovor sa ministrom pogledajte u nastavku:

#Mladen Šarčević

#Novo jutro

'