Kada je Megan Markl ovog leta objavila da ulaže u luksuzni brend torbi popularan među holivudskim A-listerima, istakla je kako su "etički standardi" kompanije "izuzetno važni".
Ipak, istraživanje koje je sprovedeno od strane medijske grupe Daily Mail pokazuje šokantne razmere eksploatacije radne snage u tom brendu.
Nejednaka isplata radnica u Ruandi
Iako se dizajnerske torbe ovog brenda prodaju po ceni višoj od 700 funti, žene koje ih prave u udaljenim, ruralnim oblastima Ruande zarađuju samo 10 penija po satu, što je čak niže od granice "ekstremnog siromaštva" prema Svetskoj banci.
Meganina podrška koja je podigla prodaju
Meganin javni endorsement "neverovatne" kompanije bio je ključan za povećanje prodaje, naročito kada je prošle godine viđena sa jednom od torbi tokom večere sa princom Harijem. Osnivači brenda kažu da je to dovele do najprofitabilnijeg trenutka u istoriji njihove kompanije.
Visoke cene torbi, niske zarade za radnice
Iako su žene koje prave torbe u Ruandi ponosne na svoj zanat i zahvalne su na ovom poslu, mnoge od njih traže da se njihove plate povećaju, budući da su njihove zarade minimalne u poređenju s cenama torbi koje se prodaju na zapadnom tržištu.
Nejasna komunikacija i optužbe za prevaru
Kompanija je ranije tvrdila da plaća svoje radnice "500-700% veće plate od nacionalnog proseka u Ruandi", ali su ovu tvrdnju uklonili sa sajta nakon što je istraživanje razotkrilo nesklad između cene torbi i plata radnica. Nakon toga, advokati su objasnili da je do promene došlo "kako bi se poboljšala komunikacija".
Zdravlje i uslovi života radnica
Žene koje rade za Cestu u Ruandi žive u skromnim uslovima, često u malim kućama sa krovovima od limenke, gde koriste novac koji zarade za dodatni prihod, obradom zemlje i radom sa svojim partnerima. Usled teških uslova, mnoge žene se nadaju da će im zarade biti uvećane ukoliko se poslovanje brenda nastavi širiti.
Sukobi u vezi sa etičkim praksama i životnim standardima
Meghan i njen brend suočavaju se sa kritikama, naročito zbog načina na koji koristi slike radnica u reklamama, dok same radnice nisu čak ni bile upoznate sa njenim imenom i ulogom u kompaniji. Kritičari smatraju da je iskorišćavanje ovih žena za promociju luksuznih proizvoda "neetično" i blizu "poverljive exploatacije".
Autor: Marija Radić