AKTUELNO

Iako su dnevne temperature prethodnih dana u gradu bile oko 25 stepeni, a gužve u javnom prevozu posle praznika sve učestalije, posebno u špicevima, većina autobusa ne koristi klima-uređaje.

Vozači GSP moraju da poštuju staru gradsku odluku, pa će hlađenje biti omogućeno kada temperature konstantno prelaze 28. podeljak na Celzijusovoj skali.

Od marta 2020. godine, usled pandemije virusa korona, predstavnici Kriznog štaba savetovali su vozačima da uopšte ne rashlađuju vozila ili to rade samo u slučajevima kada temperatura tokom celog dana prelazi 28 stepeni, što je žiteljima prestonice predstavljalo veliki problem, mada velikih gužvi nije bilo. Tada je jedini spas bio otvoriti prozore, kako bi ušao bar dašak svežeg vazduha. U većini autobusa to je jedina opcija i ovih dana, a slična pravila biće primenjena i tokom ove sezone.

Osim što mnogobrojni autobusi nisu "podesili" hlađenje, građani su se prethodnih dana žalili da pojedini još greju svoja vozila! Poznato je da vozači uglavnom ne mogu automatski da isključe sistem, dok u nekim vozilima on ne sme da se ukloni kako motor ne bi prokuvao.

Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić

- Ovo je isto kao u saunu da sam ušla, u autobusu na liniji 101 ima 40 stepeni - već se žali putnica iz Padinske Skele.

Ne znam zašto se to dešava, postaje nepodnošljivo, posebno ako su relacije za vožnju duže. Još kada se u vozilu nađe veliki broj ljudi, što se u špicevima redovno dešava, postaje nenormalno.

Izgleda da će prema praksi koja se u prevozu primenjivala prethodnih godina putnici koji koriste GSP morati da sačekaju situaciju u kojoj je nekoliko dana temperatura iznad 28 stepeni, kako bi klime radile od ujutru do uveče.

Dodatni problem hlađenja vozila jeste i njihova opremljenost ovim uređajima, a trenutno oko 20 odsto njih ne poseduje takav sistem.

Kako ističu u GSP, svega deset odsto starijih autobusa trenutno nema klimu, jer ju je nemoguće ugraditi, ali su veći problem tramvaji i trolejbusi.

- Stari tramvaji, osim "španaca", nemaju sisteme hlađenja, kao ni 70 odsto trolejbusa.

Svake godine klime se popravljaju i proveravaju, ali u određenom broju vozila ih je nemoguće ugraditi.

Gradski čelnici su pre tri godine usvojili odluku da svako vozilo javnog gradskog prevoza mora da poseduje klimu, kontrole su bile svakodnevne i stroge. Na autobusima su isticane oznake, ali da li će ta praksa biti nastavljena, zasad nije poznato.

PRIVATNICI

Autobusi privatnih prevoznika koji saobraćaju na teritoriji prestonice obavezno moraju imati ugrađene klima-uređaje, inače ne mogu sklopiti ugovore sa gradom o obavljanju prevoza. Prošle sezone svakodnevno su strogo kontrolisani, pa su neretko morali da plaćaju velike kazne za nepoštovanje odluke.