AKTUELNO

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić izjavio je danas da je beogradski metro najveći infrastrukturni projekat u 21. veku i da će njegovom izgradnjom Beograd postati moderna evropska prestonica.

Vesić je naveo da sada postoje svi uslovi da se metro izgradi - prvo, politička volja, drugo, što Srbija ima snažnu ekonomiju i treće, kako kaže, što postoje zakonski i urbanistički preduslovi.

Kako kaže, u Srbiji je uvek sporno kada se gradi nešto novo i uvek se neko buni kada se gradi neki novi objekat, a tako je, dodao je, bilo i kada je građena Palata Albanija 1940. godine koja je u to vreme bila najviša zgrada na Balkanu.

Slično je bilo i kada je gradonačelnik Branko Pešić gradio ''Gazelu'' i kada su ga, kaže Vesić, tužili da troši ''narodne pare'' jer je most izgrađen sa šest traka, dok je u vreme gradnje ''Beograđanka'' prozvana ''crnom udovicom'', iako je, istakao je, bila prva ''pametna zgrada'' na Balkanu.

- Svaki veliki projekat izaziva različite reakcije, ali važno je što će metro suštinski rešiti problem ekologije jer ćemo sa metroom, BG vozom i novim tramvajskim linijama preći na više od 80 odsto šinskog prevoza. Neće biti ni saobraćajnih gužvi jer će ovaj sistem biti potpuno nezavistan od ostalog saobraćaja - rekao je Vesić.

Istakao je da metro nije samo rešenje saobraćajnih problema već predstavlja i trasiranje puta kojim će se grad razvijati.

Kako kaže, kritičari govore kako je bio najbolje postavljen metro osamdesetih godina kada je na tom projektu radio arhitekta Brana Jovin i kada je trasa počinjala na Ceraku, a završavala se u naselju Braće Jerković.

U tom trenutku, ukazao je Vesić, naselje Cerak nije postojalo kao ni delovi Petlovog brda, niti Čukarička padina, Medaković 2 i Medaković 3.

- Sva ta naselja su nikla upravo na toj zamišljenoj trasi metroa. Znači, da bi sadašnje primedbe da metro ''ide niotkuda i završava se nigde'' moglo da se primeni i na arhitektu Jovina - rekao je Vesić.

Naveo je da su linije za budući metro isplanirane na osnovu analize saobraćaja što, kaže, znači da je jedan od najvažnijih parametra bilo to gde ima najviše putnika.

Utvrđeno je, kako kaže, da se najveći broj putnika nalazi na potezu između Ade Ciganlije, odnosno od Radničke ulice prema Sajmu, gde ima oko 9.000 putnika u špicu.

- Sledeće čvorište je Bulevar despota Stefana sa oko 4.600 putnika, potom Višnjićeva ulica sa oko 3.600 putnika u špicu, Bulevar kralja Aleksandra kod Vukovog spomenika sa oko 2.600, pa kod Pravnog fakulteta sa oko 1.900 putnika - rekao je zamenik gradonačelnika.

Ponovio je da će metro povezati neka naselja koja će potpuno promeniti svoj izgled.

Vesić je kazao da će puštanjem prve linije metroa biti završena i izgradnja Bg voza tako da će, umesto sadašnjih oko 100 polazaka dnevno, biti 500 polazaka.

- Tako će ceo Beograd biti saobraćajno povezan pa ćete na prvoj liniji sa Bg voza moći da presednete na metro na četiri stanice - prva je ''Makiš'', druga ''Sajam'', treća ''Pančevački most'' i četvrta ''Karaburma'', rekao je Vesić.

Objasnio je da će tada, na primer, profesoru koji živi u Žarkovu, a radi u Sedmoj gimnaziji, trebati 24 minuta do posla.

Naveo je da je izgradnja metroa jedinstven projekat sa svim onim što Vlada Srbije radi sa železnicama i dodao da će cela leva obala Dunava biti obuhvaćena tramvajskom mrežom.

Kada su u pitanju radovi na izgradnji metroa, Vesić je rekao da ih građani neće mnogo osetiti jer je, kako kaže, najveći deo pod zemljom, ali da će osetiti izgradnju metro stanica.

- Trenutno završavamo katastar rizika, snimamo sve zgrade na trasi metroa i na taj način utvrđujemo stanje zgrada - zaključio je Vesić.