AKTUELNO

Generacije vozača su verovale u mit koji se i danas često može čuti na parkinzima i u auto-školama: „Vozi nizbrdo u leru i uštedećeš gorivo.“

Na prvi pogled, ova ideja deluje sasvim logično – motor ne trpi opterećenje, automobil se kreće bez dodavanja gasa i sve izgleda kao savršen recept za uštedu. Međutim, iza te „mudrosti“ krije se potpuno pogrešno razumevanje kako moderni motori zapravo funkcionišu.

Stari trik koji ne štedi ništa

Dugogodišnji savet među vozačima glasi:

„Kada voziš nizbrdo, prebaci u ler da bi uštedeo gorivo.“

Na prvi pogled zvuči logično – motor radi bez opterećenja, auto se kotrlja nizbrdo i to izgleda kao besplatna vožnja. Ali, stvarnost je potpuno drugačija.

Koliko goriva zaista troši ler?

Kada je automobil u neutralnom (ler) položaju:

Motor mora da dobija gorivo da se ne bi ugasio

Troši se u proseku 0,5 do 0,7 litara na sat

Utiču i klima, grejanje, audio sistem itd.

Dakle, i dalje sagorevaš gorivo – i to bez potrebe.

Kočenje motorom = prava ušteda

Ako auto nizbrdo ide u brzini, aktivira se kočenje motorom, pri čemu:

Ne dolazi do ubrizgavanja goriva

Motor nastavlja da radi zahvaljujući točkovima

Potrošnja je praktično nula

Moderna vozila automatski prepoznaju ovu situaciju i isključuju dotok goriva.

Bezbednost: Ler = opasnost nizbrdo

Pored potrošnje, tu je i bezbednosni aspekt:

U leru, auto se brže ubrzava nizbrdo

Oslanjaš se samo na kočnice koje mogu da se pregreju

Gubiš kontrolu, pogotovo na dugim ili krivudavim nizbrdicama

Nasuprot tome, kada je u brzini:

Motor pruža prirodan otpor

Pomaže u kontroli brzine

Kočnice se manje koriste i manje troše

Vozi pametno, ne „po starinski“

Mit o vožnji u leru nije samo netačan, već i potencijalno opasan.
Ako želiš da:

Uštediš gorivo

Voziš bezbednije

Smanjiš habanje kočnica

Zadrži vozilo u brzini nizbrdo.

Savremeni automobili su pametni – iskoristi to.

Autor: Dalibor Stankov