AKTUELNO

Tokom poslednje dve godine niz ažuriranja na “Gugl pretrazi” doveo je do dramatičnog preokreta kod najmoćnije alatke interneta, zajedno sa karakteristikom veštačke inteligencije bez presedana. Da li će “Gugl” spasiti veb ili ga uništiti?

Cvetajuća industrija nezavisnih izdavača koji prave originalni sadržaj kakav “Gugl” želi da promoviše, “desetkovana” je nakon niza velikih izmena na algoritmu koji vodi njegovu pretragu.

Kako piše BBC, primer je sajt HouseFresh.com, koji je 2020. pokrenuo bračni par Navaro o kvalitetu osveživača vazduha u prostorijama. Žizel Navaro i suprug su ispunili svoj podrum osveživačima, sprovodili naučne testove i pisali članke da pomognu kupcima da se izbore sa reklamama. Nakon lansiranja njihovog sajta tehnološki gigant “Gugl” počeo je da prikazuje HouseFresh.com na vrhu rezultata pretrage (Google Search). Sajt je postao pravi biznis sa 15 radnika i velikim planovima za budućnost. A onda je, u septembru 2023, “Gugl” napravio jedno u nizu velikih ažuriranja koje pokreće njegov pretraživač.

- To nas je desetkovalo. Odjednom su pojmovi pretrage koji su nekad izbacivali HouseFresh slali ljude na velike magazine o životnom stilu koji očigledno ni ne testiraju proizvode. Članci su puni informacija za koje znam da su pogrešne – rekla je Navaro.

Drugo “Guglovo” ažuriranje algoritma bilo je ovog marta, a posledice su bile još gore, piše BBC. Navarin sajt je sa hiljade posetilaca dnevno spao na stotine, ubrzo je otpuštena većina radnika, a vlasnici kažu da mu preti propast ako se ništa ne promeni.

“Gugl” tvrdi da će promene koristiti mreži, a promene na algoritmu "Pretrage" su samo početak.

Foto: Unsplash.com

"AI pregledi"

Prošle nedelje je izvršni direktor kompanije Sundar Pičaj najavio najznačajniji korak u istoriji “Guglove pretrage”. Kako je rekao, “Gugl pretraga” će obezbediti sopstvene odgovore generisane veštačkom inteligencijom (AI) na mnoga naša pitanja, a ova karakteristika je nazvana “AI pregledi” (AI Overviews). Već je predstavljena korisnicima u SAD.

- Rezultat je proizvod koji radi posao za vas. “Guglova pretraga” je generativna AI na nivou ljudske radoznalosti – rekao je on.

Ovo je samo jedna u nizu dramatičnih promena “Gugla” na njegovom osnovnom proizvodu u protekle dve godine, a jedno je sigurno – napori kompanije imaće duboki uticaj na ono što mnogi od nas vide kad odemo na internet.

Zloupotrebe SEO

Do promena je, kako piše BBC, došlo jer “Gugl” prepoznaje da mreža ima problem. Internetom dominira “optimizacija pretraživača” (Search Engine Optimisation; SEO), tehnika namenjena podešavanju članaka i veb stranica radi boljeg prepoznavanja iz “Guglove pretrage”. Kompanija čak pruža SEO preporuke, alate i savete vlasnicima sajtova.

Ali, SEO se može zloupotrebiti.

Vlasnici sajtova firmi su shvatili da ponekad možete više da zaradite pravljenjem sadržaja koji zadovoljava “Guglove” algoritme umesto ljudskim bićima kojima je tobože namenjen da služi. Na primer, ako pretražujete “najbolje patike za žene”, često su rezultati puni sajtova koji imaju malo korisnih informacija ali zato tonu reklama i linkova ka maloprodajnim lokacijama koje izdavačima donose udeo u profitu.

Foto: Unsplash.com

Iznenađujuće posledice ažuriranja

“Guglov” rat protiv neželjenog rezultata pretrage (spam) se pojačao. Nakon treće izmene algoritma ovog marta kompanija je rekla da je rezultat “45 odsto manje nekvalitetnog, neoriginalnog sadržaja u rezultatima pretrage”.

Ali, ažuriranje ima i neke iznenađujuće posledice.

Na primer, podaci analitičke alatke SEMrush sugerišu da je sajt “Njujorškog magazina” izgubio 32 odsto svog saobraćaja u “Guglovoj pretrazi” u proteklih šest meseci, dok se GQ.com smanjio za 26%. Stručnjaci i nekoliko medijskih direktora i vlasnika sajtova rekli su BBC-u da su široki trendovi u podacima “previše realni”.

Umesto tih sajtova, jedna platforma će se videti mnogo više – “Redit”.

Prema SEMrush, “Redit” je zabeležio porast saobraćaja u “Guglovoj pretrazi” od 126 odsto. “Redit” nije jedini dobitnik nedavnog “Guglovog” ažuriranja algortima. Podaci SEMrush pokazuju da su drugi sajtovi za generisanje korisnika, poput “Kvore” i “Instagrama” zabeležili sličan astronomski porast, a bilo je impresivnih skokova i na “LinkedInu” i “Vikipediji”. Ali, “Guglovi” rezultati su “dok se jednom ne smrkne, drugom ne osvane”. Ako pretraživač šalje saobraćaj na jednu lokaciju, mora da ga oduzme drugoj, a posledice na gubitnike u ovoj jednačini sa “Reditom” su jednako dramatične, navodi BBC.

- Skoro kao da je “Gugl” dizajnirao ažuriranje algoritma da specifično goni male blogere. Pričala sam sa mnogim ljudima kojima je upravo sve izbrisano – rekla je Rej.

Foto: Prinstcreen

Niz vlasnika sajtova i stručnjaka za pretragu rekli su BBC-u da je došlo do generalnog pomaka u “Guglovim” rezultatima ka sajtovima sa velikim brendovima a dalje od malih, nezavisnih stranica, koji deluje potpuno odvojen od kvaliteta sadržaja. Danijel Hart, glavni urednik sajta za vesti “Ready Steady Cut”, rekao je BBC-u da se njihov saobraćaj nakon “Guglovog” ažuriranja u septembru “odmah prepolovio, a situacija se dalje samo pogoršala”.

- Porazile su nas stvari sa “Redita”, ali takođe nas zamenjuju spam sajtovi koji kradu naš sadržaj. To nema smisla – rekao je on.

"Najveći prekršaj AI generisani odgovori"

Ali, vlasnici sajtova i kreatori sadržaja kažu da su najveći "prekršaj" AI generisani odgovori. “Gugl” tvrdi da će njegovi “AI pregledi” biti korisni za sajtove. Liz Rid, šefica pretrage “Gugla”, rekla je u blogu da rezultati AI pretrage u stvari povećavaju saobraćaj koji “Gugl” šalje na sajtove. Ali, dok neki vlasnici sajtova tvrde da im je saobraćaj opao zbog AI pretrage koja “odgovara površno i često netačno na pitanja”, drugi tvrde da “Guglova” AI krade njihov sadržaj.

“Gugl” priznaje da AI alatka može pružiti netačne informacije, ali ukazuju da stalno rade na poboljšavanju rezultata. Kompanija – koja kontroliše preko 90 odsto svetske pretrage, tvrdi da njihov uspeh potiče isključivo iz činjenice da prave superiornije proizvode. Portparol “Gugla” je rekao da se kompanija suočava sa “ogromnom konkurencijom” i da ljudi imaju mnogo izbora u traganju za informacijama onlajn.

- “Gugl” kontroliše put. Ako sutra odluče da putevi neće voditi u čitav jedan grad, taj grad će umreti. Previše je moći da se samo slegne ramenima i kaže “pa ovo je slobodno tržište” – rekla je Navaro.