Praksa pokazuje da se isti amortizeri koriste znatno više od 100.000 pređenih kilometara, odnosno menjaju se tek kada situacija postane kritična ili dođe do nekog „očiglednog“ kvara.
O zameni amotizera prosečan vozač gotovo nikada ne razmišlja, a to može da bude veoma opasno.
Zašto ne razmišlja o njima? Zato što dugo „traju“ – npr. 60.000 do 80.000 km, što može da bude i više od 6 - 7 godina.
Međutim, praksa pokazuje da se isti amortizeri koriste znatno više od 100.000 km, odnosno menjaju se tek kada situacija postane kritična ili dođe do nekog „očiglednog“ kvara, pišu Polovni automobili.
Zašto je to opasno?
Zato što se stanje amortizera pogoršava vrlo postepeno, tokom dugog vremenskog perioda, odnosno nakon mnogo pređenih kilometara.
Tako se vozač iz dana u dan navikava na to da su amortizeri sve lošiji i lošiji i jednostavno ne obraća pažnju na promene u ponašanju vozila, već prilagođava svoju vožnju stanju amortizera.
Naglašavamo da su ispravni (dovoljno efikasni) amortizeri izuzetno važni kada je bezbednost u pitanju – i to na više načina. Ovo nisu „prazne priče“ proizvođača koji žele da kupite nove amortizere, već činjenica koju možete i sami da proverite.
Udobnost je na drugom mestu – bezbednost je na prvom. Amortizeri imaju neopisivo značajnu ulogu po pitanju bezbednosti.
Grubo (laički) rečeno, amortizer „smiruje“ oprugu, odnosno njene oscilacije i time omogućava bolje prijanjanje gume uz podlogu.
Loš amortizer može bukvalno da dovede do odskakivanja točka, odnosno potpunog gubitka kontakta sa podlogom prilikom vožnje po veoma lošem putu, naletanja na rupu ili više rupa, što može da bude veoma opasno u krivinama ili prilikom kočenja, naročito pri višim brzinama.
Mnogo je i drugih načina na koje loši amortizeri utiču na bezbednost, od preteranog naginjanja u krivinama, do produženog puta kočenja koliko god kočnice bile dobre.
Naročito je opasno kada treba izbeći neočekivanu prepreku na putu (veći kamen, izleti životinja...) pri čemu smo prinuđeni da oštro skrenemo prvo u jednu stranu, pa zatim u drugu da bismo izbegli vozila iz drugog smera, a pritom se neretko namerno ili refleksno koči...
Tada više ne pomaže činjenica da se vozač navikao na drugačije ponašanje vozila u odnosu na vreme kada su amortizeri bili ispravni, pošto se auto sa neispravnim amortizerima u ovakvim situacijama ponaša vrlo nepredvidivo.
Loši amortizeri takođe smanjuju efikasnost ESP-a i ABS-a.
Kako da znam da je vreme da se amortizeri menjaju?
Pošto amortizer vremenom postepeno gubi na efikasnosti, nije lako odrediti tačno vreme kad ih treba menjati. Simptomi mogu da budu manje ili više izraženi, pa je na vlasniku automobila da odluči kada će to da uradi.
Neki će biti spremni za zamenu na 50.000 km, dok će drugi da rade relativno dobro i preko 100.000 km. Sve zavisi od kvaliteta puta, načina vožnje, opterećenja vozila, kvaliteta i vrste amortizera, itd.
Navešćemo neke od simptoma da su amortizeri spremni za zamenu, ali uz važnu napomenu.
Veliki problem je u tome što amortizeri tokom dugog vremenskog perioda blago i postepeno gube efikasnost, bez izraženih znakova da nešto nije uredu, pri čemu se vozač vremenom navikava na sve negativne efekte koje donosi pad efikasnosti amortizera:
lošija udobnost,
duži zaustavni put prilikom kočenja,
izraženije naginjanje prilikom skretanja,
slabija upravljivost,
osećaj da se auto ponaša nepredvidivo prilikom uzastopnog oštrijeg skretanja,
ljuljanje i poskakivanje prilikom prelaska preko većih neravnina kao što su npr. ležeći policajci,
izraženije poniranje prednjeg dela prilikom kočenja, naročito oštrijeg kočenja,
izraženije podizanje prednjeg dela prilikom kretanja i naročito oštrijeg ubrzavanja,
nestabilnost vozila pod udarima bočnog vetra.
Uprkos tome što se vozač navikne na ovakvo ponašanje automobila i prilagodi vožnju u smislu da vozi sporije kroz krivine, bude pažljiviji pri skretanju i ranije i nežnije koči, ostaje činjenica da u kritičnim situacijama kada mora oštro da koči ili smota volan ili oboje istovremeno – da tada postoji drastično veći rizik da će doći do gubitka kontrole.
Mogu li sam da testiram kakvo je stanje amortizera?
Naravno. Pritisnite ili „zaljuljajte“ jedan npr. prednji levi kraj automobila i naglo pustite. Automobil ne sme da nastavi da se ljulja, već mora da se vrati u prvobitan položaj.
Ukoliko se ljuljanje nastavi, to je siguran znak da je amortizer odavno zreo za zamenu.
Međutim, ovaj metod ne pruža ni približno preciznu procenu stanja amortizera. Govori nam samo da li su amortizeri uopšte funkcionalni, naročito kod iole novijih automobila koji imaju savremenije amortizere.
Stoga je mnogo efikasnije da ih proverite u vožnji, ali naglašavamo:
pri malim brzinama,
na bezbednoj površini bez saobraćaja,
bez drugih učesnika u saobraćaju u blizini,
uz maksimalnu pažnju.
Naglašavamo da se i ova provera amortizera svodi na vaše subjektivno viđenje toga kako se auto ponaša u različitim situacijama.
Idealno bi bilo da možete odmah direktno da obavite poređenje sa istim takvim potpuno novim automobilom, ali pošto je to nemoguće oslanjamo se na ono što je moguće.
Uglavnom, uradite sledeće testove:
oštro kočenje (proveravate poniranje prednjeg kraja i izdizanje zadnjeg),
oštro ubrzavanje (proveravate podizanje prednjeg kraja),
oštro skretanje,
uzastopno oštro skretanje,
prelazak preko neravnina – ležeći policajac, manje rupe, izrazito neravan asfalt ili druga površina...
itd.
Zatim obavite normalnu svakodnevnu vožnju, poželjno sa krivinama u kojima ćete se posebno fokusirati na to koliko se auto naginje.
Obratite pažnju i na to da li se auto na pravcu po lošem asfaltu ponaša kao čamac na blagim talasima, naročito kada pređete preko neke izraženije „anomalije“ na putu.
Samostalna provera u mestu
Ukoliko ste u mogućnosti i imate dovoljno iskustva, proverite da li curi ulje iz amortizera.
Nepravilno trošenje guma takođe može da bude znak da su amortizeri neispravni. U svakom slučaju, ovaj simptom definitivno traži posetu servisu (ili vulkanizeru).
Kompjuterska provera amortizera u servisu
Amortizere možete da proverite u nekom servisu koji ima specijalnu mašinu za njihovu proveru. Kako ta mašina konkretno funkcioniše?
Ukratko – vozilo staje točkom na vibracionu ploču, koja meri težinu, odnosno pritisak tog točka na podlogu u mirovanju. Zatim ploča počinje da vibrira, simulirajući čitav niz uslova na putu.
Vibraciona ploča može tokom testiranja da vibrira frekvencijom do npr. 25 Hz – to znači da može da se pomeri gore-dole do 25 puta u jednoj sekundi. Takođe je određena i amplituda – koliko duboko će ploča da „propadne“ ili visoko da „skoči“ prilikom vibriranja.
Prilikom testiranja menjaju se i frekvencija i amplituda vibracija. Za vreme dok vibraciona ploča „trese“ točak, konstantno se meri sila kojom točak pritiska ploču, a najniža vrednost se čuva za poređenje sa silom kojom je točak pritiskao ploču pre početka merenja.
Takođe, na osnovu odnosa sile („težine“ točka) kojom je točak delovao na vibracionu ploču u stanju mirovanja i sile kojom je delovao tokom vibriranja ploče, dobija se grafikon i na osnovu njega mogu da se donesu određeni zaključci.
Konačan rezultat dobija se u procentima. Međutim, što se tiče tumačenja rezultata merenja, situacija nije baš jednostavna. Problem je u tome što nisu sve mašine za testiranje amortizera iste, a ima i drugih faktora.
U Auto Centru Anđelković su Polovnim automobilima rekli da njihova mašina automatski nakon testiranja daje procenu u kakvom su stanju amortizeri. Konkretno, ukoliko je rezultat iznad 68%, amortizeri su u zelenoj zoni, što znači da su ispravni i u dobrom stanju. Ako su ispod 68%, ušli su u žutu zonu, kada se već savetuje zamena. Tu je i crvena zona – ako je kompjuter ubacio rezultate „u crveno“, definitivno je vreme za nove amortizere.
U ovom servisu naglašavaju da je veoma važno da se proveri da li su svi ostali elementi oslanjanja ispravni pre nego što se radi kompjuterska provera amortizera. U suprotnom, rezultati merenja neće biti verodostojni.
Takođe, obavezno se pre ispitivanja amortizera meri pritisak u gumama – prenizak ili previsok pritisak u gumama takođe može da dovede do rezultata koji ne predstavljaju pravo stanje amortizera.
U servisnom centru „Lav auto“ takođe preporučuju da se pre testiranja obavi pregled vozila, što je i bitnija stvar od samog testa amortizera. Test amortizera se radi na kraju kada se utvrdi da neki problem sa ponašanjem vozila na putu ili neobične zvukove ne izazivaju neki od drugih elemenata vešanja.
Takođe, ukoliko se gume neravnomerno troše, a utvrđeno je da je sve u redu sa sistemom vešanja, da gume nisu defektne i da su balansirane, može se posumnjati da su krivac loši amortizeri, pa ih treba testirati.
U ovom servisnom centru takođe naglašavaju da je veoma važno da ne bude prevelika razlika između rezultata levog i desnog točka na istoj osovini (npr. 15% do 20%).
Na pitanje da li se pre testiranja u kompjuter unose podaci o automobilu, dobili smo odgovor da se ne koristi nikakva baza podataka sa informacijama o vešanju nekog modela, već da vibraciona ploča izmeri „težinu“ točka čiji se amortizeru testira i na osnovu toga kompjuter odredi parametre vibracija ploče.
Rekli smo već da postoje različite mašine za testiranje, a i čitava priča oko tumačenja rezultata i konkretnog značenja rezultata u procentima nije baš jednostavna, pa nećemo ići dalje u detalje.
U svakom slučaju, testira se isključivo jedan po jedan točak, iako obično automobil stane istovremeno na dve vibracione ploče, prvo prednjim, pa zadnjim točkovima.
Zaključak
Dakle, ispravni i kvalitetni amortizeri nisu važni samo za udobnost ili sportski doživljaj u krivinama. Naprotiv, oni imaju neopisivo značajnu ulogu kada je bezbednost u pitanju.
Mnogi vozači ih retko kada zamene na vreme. Obično do zamene dođe kada situacija postane zaista kritična, iako vožnja sa lošim amortizerima može da bude veoma opasna.
Autor: