AKTUELNO

Ako već imate skuter ili motor, a do sada se niste usudili da krenete na malo dalji put, ovi saveti će vam pomoći da pripremite svog ljubimca za takav izazov...

Postoji razlika između putovanja i putovanja motociklom. I to će vam reći svaki bajker. Sa motocikla se sve vidi i oseti. Motociklizam nije samo pun gas, već i uživanje i upoznavanje sveta i ljudi.

Ako već posedujete skuter ili motocikl, a niste se usudili da krenete na malo dalji put, Polovni automobili donose nekoliko saveta kako da pripremite svog ljubimca za ovaj izazov.

Da li je moj ljubimac spreman za duga putovanja?Ovo je potpuno opravdano pitanje. Postoje motocikli i skuteri koji su napravljeni za prelaženje hiljada i hiljada kilometara. To što je vaš ljubimac malo stariji, sa ponekom oderotinom ili malom kubikažom, nije razlog da ne putujete.

Bitna je vaša volja i da je tehnički ispravan. Motocikl ili skuter, od 125 kubika i jači, sa vodenim ili vazdušnim hlađenjem, uvek mogu da pređu više kilometara nego što to sam vozač može da izdrži.

Nije loše poneti minimum osnovnog alata, ali nemojte preterivati, pogotovo ako niste vični popravkama. Neke kvarove je nemoguće popraviti pored puta. Set alata koji dolazi uz motocikl je sasvim dovoljan.

Prvo gume, pa sve ostalo Pregled počnite od guma. One su vaša jedina veza sa asfaltom. Guma ne sme imati pukotine i deformitete. Obavezno proverite pritisak i po potrebi dopumpajte ih. Moto gume nisu izdržljive. Ako su pohabane, postoji šansa da pod opterećem i toplotom asfalta neće izdržati put od hiljadu i više kilometara.

Tečnosti
Ključno je da tečnosti u motociklu budu sveže kako bi održale sve sklopove funkcionalnima.

Počnite od provere kočionog ulja. Ulje mora biti bistro, svetle boje, bez trunja. Tamno i zamućeno ulje ukazuje na prisutnost vlage u kočionom sistemu. Vlaga smanjuje efikasnost kočionog sistema ili dovodi do trenutnog, potpunog otkazivanja kočnica usled pregrejavanja. Zadnja kočnica je jednako bitna kao i prednja.

Sledeće za proveru jeste motorno ulje. Ono podmazuje, ali i hladi. Nivo ulja mora biti na sredini ili na maksimumu. Nije nužno menjati ulje pre putovanja, ako mu još uvek nije došlo vreme za redovnu zamenu. Na primer, ako ste prešli 4.000 kilometara, a interval zamene je na 8.000, put od 1.500 kilometara nije problem.

Antifriz ili rashladna tečnost ne bi trebalo da bude starija od tri godine. Ako jeste, investicija nije velika, te je preporuka da je zamenite.

Sajle i komande Na sajle gasa i kvačila se često zaboravi. Vremenom, sajle se zamore i dolazi do pucanja. Češće problem pravi sajla kvačila nego gasa. To je jeftin i lak kvar za popravku, ali veliki problem na putovanju ako nemate alat i zamensku sajlu. Zato, pred putovanje, proverite krajeve sajli. Ne sme biti pokidanih, a sajla mora da radi glatko, bez škripanja i grebanja. Većina motocikala ima podešavajuće komande, pa je dobro da ih podesite onako kako vam odgovara da ne bi opterećivali zglobove tokom putovanja.

BaterijaBaterije zbog malo kapaciteta i neaktivnosti često stradaju, pogotovo na većim temperaturama. Ako postoji bilo kakva, pa i najmanja poteškoća pri „verglanju“, akumulator treba zameniti novim. Preporuka je da se akumulator zameni ako je star četiri ili više godina. Regulator napona proverite unimerom kako bi bili sigurni da je električni sistem ispravan. Punjenje akumulatora trebalo bi da bude oko 14.4V.

GPS ili kartaUkoliko niste u potpunosti sigurni kojom trasom treba da putujete, na motociklu mora da postoji nešto što će vam služiti za navigaciju. Najbolje je imati kombinaciju GPS-a i papirne mape. Telefoni nisu pouzdani zbog potrošnje baterije i dostupnosti interneta. Nikada se nemojte potpuno osloniti na navigaciju!