Potrošači godišnje podnesu na hiljade prigovora na kupljenu robu. Povodom Svetskog dana zaštite potrošaća istraživali smo na koje proizvode kupci se kupci u Srbiji najviše žale.
Statistika pokazuje da je broj podnetih prigovora u porastu, pre svega imajući u vidu da su kupci sada bolje informisani nego ranijih godina, ali da se sve više primećuje spremnost trgovca da u što kraćem roku reše reklamaciju potrošača.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović, međutim, smatra da su trgovci uglavnom bahati i da je problem građana prvenstveno nemogućnost da reše svoje probleme.
- Problem im neće rešti informisanost, ako nema pune implementacije Zakona o zaštiti potrošača – naveo je Papović za Pink.rs i dodao neophodno uvođenje prekršajnih naloga, ali i izmeštanje sistema zaštite potrošača iz Ministarstva trgovine, kao što je to slučaj u svim zemlja EU.
Papović ističe da, kada slučaj dospe na sud, trgovci koriste sve načine za odugovlačenje.
- Mi kao nacionalna organizacija, imamo na stotine pokrenutih sudskih postupaka. Nekad molimo potošače da uđu u taj proces jer dok 500.000 dinara nema takse, ali oni neće da idu na sud ze 2.000 dinara, za 5.000 dinara... Trgovci su postali bahati – naveo je Papović.
On je kao pozitivan primer izdvojio jednu strani prodajni lanac koji posluje u Srbiji, a kupcima ostavlja mogućnost da u roku od 30 dana odustanu od kupljenog proizvoda.
- Dešava se da kupite patike, cipele, mobilni telefon, televizor, odnesete kući on ne radi, onda ga prodavac šalje na servis, odgovara vam u roku od osam dana, šalje ga na popravku bez saglasnosti kupca...- kaže Papović ukazujući na nepoštenu poslovnu praksu kod mnogih trgovaca.
Kada je reč o tome na šta se potrošači najviše žale situacija se nije bitno menjala – to su mobilni telefoni, bela tehnika, odeća i obuća.
Papović je dodao da je pored uvođenja prekšajnih naloga, potrebno formirati i Nezavisni fond za zaštitu potrošača i bezbednost proizvoda.
Šta predviđaju najavljene izmene Zakona?
Iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija su najavili izmene Zakona o zaštiti potrpošača koje predviđaju unošenje instituta medijacije i arbitraže u rešavanju sporova između trgovaca i potrošača, ali će se za nepoštovanje prava potrošača uvesti i prekršajni nalozi, čime će kažnjavanje biti efikasnije Izmenama i dopunama biće zaokružen sistem vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, odnosno potrošačima će biti ponuđen još jedan mehanizam pomoću kojeg će brže i efikasnije rešavati svoj potrošački prigovor i dobijati adekvatnu materijalnu satisfakciju, objašnjava državna sekretarka. Radna grupa koja radi na rešenjima razmatra i predloge koji se odnose na rokove za odgovor odnosno rešavanje reklamacija potrošača, dok bi prekršajni nalozi za pojedine vrste prekršaja takođe bi efikasnije zaštitili potrošače.
Prava potošača u brojevima
* 2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
* 14 dana - imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima
* 8 dana - rok u kome prodavac mora da odgovari na reklamaciju
* 15 dana - rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
* 30 dana - rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)
Kome i kako uložiti prigovor
1. korak: Obratite se trgovcu
2. korak: Ukoliko vam trgovac ne izađe u susret, obratite se Regionalnom savetovalištu
3. korak: Ukoliko vam Regionalno savetovalište ne reši problem, imate mogućnost da pokušate vansudsko rešavanje spora
4. korak: Ukoliko ne rešite problem, predstoji vam sudska zaštita. Za potrošačke sporove vrednosti do 500.000 RSD ne plaća se sudska taksa!