AKTUELNO

Jedan od najvećih vozača u povijesti sporta preminuo je u krugu porodice

Niki Lauda (70), legendarni Austrijanac i jedan od najboljih vozača Formule 1 u istoriji, po čijem je rivalstvu sa Britancem Džejmsom Hantom u sedamdesetim godinama prošlog veka snimljen film 'Raš', preminuo je u krugu porodice.

Lauda je trostruki svetski prvak u Formuli 1, dva naslova osvojio je u Ferariju /1975. i 1977.), jedan u MekLarenu i do danas je jedini koji je bio svetski prvak u Ferariju i Meklarenu.

Foto: Tanjug AP/Maya Hitij

Preminuo je devet meseci nakon što su mu transplantirali plućno krilo.

- Otišao je naš voljeni Niki. Umro je mirno, u krugu porodice. Bio nam je svima uzor, prekrasan suprug, otac i deda i jako će nam nedostajati - objavila je njegova porodica.

Legendarni vozač rođen je odmah nakon Drugog svetskog rata u Beču u vrlo imućnoj porodici industrijalaca. Nije bio dobar učenik, škola ga nije previše zanimala, a automobili su bili njegova strast. Već od ranog detinjstva bili su njegov čitav svet.

Dok su svi u njegovoj porodici bili ugledni advokati i poslovni ljudi, on je maštao samo o tribinama i brzini. Brzina ga je potpuno ispunjavala, bila je njegov pokretač. Dobrostojeća i ugledna bečka porodica pokušavala je na sve načine da spreči njegovo bavljenje tim opasnim sportom. Ne samo da mu nisu dali ni šilinga već su privatnim vezama pokušavali sprečiti ulaganja potencijalnih sponzora.

Foto: Tanjug AP/File

Ipak, njegova volja bila je jača od bolesnih roditeljskih ambicija.

- Zaboravi na Formulu 1. Tvoj posao je ući u porodični biznis, onako kako je to uradio tvoj deda, a kasnije i otca. Formula ne dolazi u obzir - govorili su zabrinuti roditelji.

Niki nije hteo odustati od svojih snova.

- Nije problem. Vašu ponudu ne prihvatam. Zaboravite na porodični biznis, ne morate mi pomoći. Uspeću sam. Samo zapamtite jedno, kad postanem svetski prvak, nemojte me tražiti. Tada neću biti vaš sin, vaš unuk, neću biti neko ko vas poznaje - odgovorio je Niki svojim najbližima i hrabro zakoračio potpuno sam u okrutni svet.

Foto: Tanjug AP//E. Di Baia

Lauda je odmah otišao u jednu poznatu austrijsku banku kako bi podigao kredit i tim novcem kupio sebi mesto u jednom F1 timu uplativši polisu životnog osiguranja. Sudbina je htela da mu ista ta banka kasnije postane i glavni sponzor. 1971. godine je vozio za tim March koji je tada bio u Formuli 2, a ubrzo je prešao u Formulu 1. Iduća sezona, '72., bila je razočaravajuća i Niki je postao očajan. Zbog velikog duga je razmišljao i odustajanju od bavljenja autoutrkama, ali je na kraju podigao još jedan kredit i prešao u British Racing Motors.

Ni tu mu nisu cvetale ruže jer je bolid bio dosta lošiji od njegovih očekivanja. Sreća je bila da je kao veliki poznavalac automehanike mogao unapriediti bolid uz pomoć mehaničara i tako ostvariti napredak od skoro dve sekunde po krugu. Ubrzo je usledila potpuna prekretnica kad je Ferari doveo njegovog kolegu Kleja Regaconija iz BRM-a. On se pokazao kao pravi i iskren prijatelj, pa je zamolio Enca Ferarija da dovedu i Laudu za kojeg je govorio da je najbolji vozač. I tako je Niki počeo da ostvaruje svoje snove.

Samo godinu dana nakon dolaska u Ferari osvaja prvu titulu prvaka sveta i odmah je bilo jasno o kakvom genijalcu je reč. Zbog svoje sposobnosti proučavanja staze i ogromnog znanja o automehanici, Niki je tada dobio nadimak "računar s mozgom".

To razdoblje obeležila je i katastrofalna nesreća koju je doživio 1976. godine u Nurburgringu.

Samo par dana ranije, kao aktualni svetski prvak, Niki Lauda je na sastanku vozača tražio da se trka ne vozi zbog sigurnosnih razloga. Nedostajalo je vatrogasaca pa nije bilo osnovnih uslova za pomoć ako bi se dogodila nesreća. Kao da je predosetio šta će se dogoditi... Ali, ostali vozači su ga nadglasali i Lauda je morao sesti u bolid tog 2. avgusta.

Utrka u Nurburgu je kasnila. Kiša je napravila pravi haos, timovi se nisu mogle dogovoriti hoće li startovati sa gumama za suvo ili sa onima za kišu. Jošen Mas je bio jedini koji je odlučio krenuti sa gumama za suvo. Međutim, tokom odgađanja starta, nebo nad Nurburgringom se raščistilo, sunce je zasjalo, a staza se krenula sušiti.

Foto: Tanjug AP/File

Zbog toga je nakon prvog kruga više od polovine takmičaara otišlo u boks promeniti gume. Među njima je bio i Lauda. Na sva četiri točka stavili su mu gume za suve vremenske prilike. One su bile potpuno glatke, odlično su prianjale na suvi asfalt, ali s takvim je gumama na kiši i po mokroj stazi bilo gotovo nemoguće voziti. Bilo je teško doneti ispravnu odluku, jer da je sunce zasjalo previše, a na suvoj bi se stazi gume za kišu pregrevale...

Ubrzo nakon što je promenio sva četiri točka, negde na sredini staze, Lauda je izgubio kontrolu nad vozilom i pri brzini od 250 kilometara na sat se zabio u u zaštitnu ogradu. Odmah je bilo jasno da je Ferari uništen, vozilo je planulo, a vatra je gotovo odjednom zahvatila i čitavog Laudu koji je ostao zarobljen u smrskanom bolidu. Bret Lunger i Harald Ertl su se sudarili pokušavajući da izbegnu slupani bolid. Izašli su iz svojih automobila, a zaustavili su se Gaj Edvards i Žak Lafit i četvorka je odmah potrčala pomoći Laudi. Znali su da će na tako dugačkoj službenim vozilima trebati vremena da stignu. Pokraj staze je bio vatrogasac sa aparatom za gašenje požaara, zajedno su uspeli izvući Laudu iz vozila.

Sa teškim je povredama hitno je prebačen na intenzivnu negu u Univerzitetsku bolnicu u Menhajmu. Na glavi i po licu je zaradio opekotine trećeg stepena, otrovni plinovi kojih se nadisao oštetili su mu pluća. U bolnici mu je sveštenik dao poslednje pomazanje, malo je ko očekivao da će preživeti, pao je u komu. Ali, Lauda se čudesno oporavio i samo 42 dana kasnije ponovno je bio na stazi.

Bez naslova prvaka je ostao u zadnjoj trci te sezone, Velika nagrada Japana, ostao je kratak za samo jedan bod... Novi svetski prvak postao je tada Džejms Hant. Prema njihovom velikom rivalstvu 2013. godine snimili su film 'Raš', u kojem je Daniel Bril glumio Laudu, a Kris Hemsvort Hanta.

- Zašto sam se vratio na stazu? Morao sam pobediti strah, strah od nesreće, strah od vožnje. Dapače, neko vreme nisam mogao ni spavati, jer bih se bojao da ću se probuditi u plamenu - ispričao je u jednom intervjuu britanskim medijima Lauda.

1977. godine osvojio je naslov svetskog prvaka po drugi i poslednji put u bolidu italijanskog tima. Potom je obavestio Enca da napušta Ferari te prelazi velikom rivalu Berni Eklestonu u Brabamu. Enco ga je prozvao izdajnikom zbog toga.

Foto: Tanjug AP/Manu Fernandez, File

#Formula 1

'