AKTUELNO

Pilog i instruktor Nenad Isaković za emsiju "Pravac" govorio je o avionu Boing 737MAX koji je u poslednjih par meseci postao poznat po tragičnim nesrećama u kojima je 300 ljudi izgubilo živote za 6 do 12 minuta vožnje.

Model Boing 737 MAX bije loš glas u poslednje vreme. Pre mesec dana u Etiopiji srušio se model ovog aviona, a to se dogodilo bukvalno šest minuta nakon poletanja. Bilans - 157 ljudi stradalo je zajedno sa posedom, nije bilo preživelih.

Međutim, to nije prvi put da ovaj model aivona doživi ovakvu sudbinu. U oktobru prošle godine Boing se  srušio u Džakarti. To se dogodilo odmah po poletanju i tada je stradalo svih 189 putnika i članova posade.

U oba slučaja nešto pre tragedije, piloti su zatražili dozvolu za povratak na aerodrome.

Američki predsednik Donald Tramp rešio je da „uzme stvar u svoje ruke“, pa je dao savet kompaniji „Boing“ šta da uradi sa ozloglašenim modelom.

Tramp je savetovao stučnjake da je potrebno dodati još nekoliko karakteristika avionu, kaže da bi promenio ime i rangirao bi ga drugačije.

Kapetan Nenad Isaković instruktor letenja koji radi za kompanijiu Boing i kompaniju Emirate, gostujući u emisji Pravac je realno da se nesreće dešavaju kada je novi model aviona u pitanju.

Foto: Privatna arhiva

- Kada se napravi avion, uvek postoji opasnost da će neka nesreća da se desi. Ja sam na Boingovim avionima dosta dugo. Generalno ovo je dosta beznedan avion. Uvek postoji velika rezerva šta taj avion može da uradi – objašnjava Isaković.

Kako kaže, njihov posao jeste pre svega, kada izađe nova marka aviona, da se treniraju instuktori i kapetani, koji kasnije tereniraju svoje pilote.

- Sada je najvažnije da struka izvuče pouku iz nesreća, da se takve stvari više ne dešavaju. Boing je na dobrom putu, jer je priznao šta se tačno desilo – procenjuje Isaković.

- Lanac nesrećnih događaja dovodi do katastrofe. Važan je i trening piloga. Svi proizvođači aviona, moraju da porodaju i paket za trening – objašnjava Isaković proceduru proizvodnju i korišćenje novih modela aviona.

Isaković kaže da je lako sada komentarisati nesreće, ali naglašava je za pravu procenu potrebno biti na terenu, jer po njemu,tek tada bi se stekla prava slika ovih nesreća.

Foto: Pixabay.com

- Uvek mora da se predivid šta bi moglo da se desi, i na taj način se dizajnira trening. Na osovu događaja na terenu, trening se prilagođava tome. Nove metode treninga polako se uvode u avijaciju – objašnjava on.

Kako kaže, piloti mora da budu jako oprezni kada uđu u kabinu.

- Nije tačno da piloti koriste maske sa vazduhom da bi se treznili. Mi čak ne smemo da popijemo Kafetin, ako ne proverimo da li je lek na listi – opisuje Iskaović kako izgleda ovaj posao.

Foto: Tanjug

- Ranije smo se često družili međusobno. Ljudi su stajali u kuhinji zajedno i ručali. Pomagali smo jedni drugima. Danas se dešava da ja ne mogu svog sinu, koji je moj sin, da uđe u moju kabinu privatno – priseća se Isaković.

On takođe objašnjava da su danas bezbedonosne aktivnosti jako rigoroznije.

- Ono što važi za putnike, važi i za nas. Nemamo mi nekih benificija. Vodi se računa o svemu, naročito zbog raznih terorističkih pretnji koje su učestalije u poslednje vreme – objašnjava Isaković.

#Avion

'