AKTUELNO

Od sinoć u 23 sata puštena je u saobraćaj deonica od Obrenovca do Čačka.

Kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao prilikom otvaranja autoputa "Miloš Veliki", novootvorena deonica od izuzetne je važnosti, jer će rasteretiti saobraćaj na Ibarskoj magistrali, a značajno će približiti Zapadnu Srbiju i Beograd, pošto će se od Obrenovca do Čačka stizati za sat vremena.

Trasa autoputa E-763 predstavlja krak Transevropske magistrale koja povezuje njen osnovni pravac od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar.

Novi autoput od Obrenovca do Ljiga dužine je 62,7 kilometara, a čine ga deonice: Obrenovac-Ub dužine 26,23 kilometara, Ub-Lajkovac dužine 12,5 kilometara, gde se zbog lošeg kvaliteta prilikom izgradnje deo u ukupnoj dužini od 2,5 km morao sanirati, i Lajkovac-Ljig dužine 23,98 kilometara.

Foto: Tanjug/Rade Prelić

Tako će s deonicom Ljig-Preljina, koja je već u saobraćaju, u saobracajnoj funkciji biti 103,06 km Autoputa E-763 Beograd - Južni Jadran.

Deonica Obrenovac-Ljig je projektovana za brzine od 130km/h, širine je 28,4 metra s brzom, srednjom i zaustavnom trakom i čine je 42 mosta i nadvožnjaka, gde je najduži most dugačak preko 580 metara, a na njoj je bezbednosti radi i oko 200 kilometara odbojne ograde.

Ograničenje brzine 130 kilometara na sat

Ograničenje brzine na većem delu autoputa je 130 kilometara na sat, pa se sve tri deonice od Obrenovca do Ljiga uz poštovanje propisa mogu preći za svega pola sata.

Foto: Tanjug/Rade Prelić

- Sve tri deonice dugačke su ukupno 62,7 kilometara i zajedno sa već otvorenom deonicom Ljig-Preljina omogućiće saobraćaj na autoputu u ukupnoj dužini od 103 kilometara. Od Obrenovca do Čačka stizaće se za 45 do 50 minuta, što je ušteda od sat vremena u odnosu na ranije. Pored toga, autoput će omogućiti ravnomerni razvoj svih okolnih opština i privući kako domaće tako i strane investitore - objašnjava Nebojša Pavlović, savetnik ministarke građevinarstva Zorane Mihajlović.

Pumpe tek dogodine

Važno je napomenuti da će benziske pumpe na ovom autoputu biti izgrađene tek dogodine, tako da pre nego što krenete na put dug 103 kilometara, napunite rezervoar. Potencijalna mesta za pumpe su ucrtana u prostornim planovima na početku izgradnje ovih trasa, ali nadležni kažu da su propisi takvi da se prvo mora otvoriti saobraćajnica da bi se tražile dozvole za prateće objekte.

Na potezu od Obrenovca do Čačka, prostornim planom područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd-Južni Jadran, deonica Beograd-Požega, predviđeno je po pet odmorišta u oba smera kretanja, u okviru kojih bi se gradile benzinske pumpe.

Zašto baš Miloš Veliki

Novi put koji povezuje Beograd i Čačak, a u budućnosti bi trebalo da dosegne sve do Crne Gore, odnosno do južnog Jadrana, prolazi i kroz Takovo, u kojem su se srpske starešine, na čelu sa Milošem Obrenovićem, okupile u aprilu 1815. i odlučile da podignu drugi ustanak protiv Turaka. Stoga, upravo po ovom knezu novi autoput je i dobio ime "Miloš Veliki".

Foto: Tanjug/Andrija Vukelić

Naplatne rampe i putarina

Ovaj autoput imaće dve čeone i četiri bočne naplatne stanice, a putarina za putnička vozila iznosiće oko 420 dinara i počeće da se naplaćuje od 1. septembra. Do tada naplate neće biti.

Na ovom putu naići će se sledeće naplatne rampe:

Čeona naplatna stanica Obrenovac

Bočna naplatna stanica Ub

Bočna naplatna stanica Lajkovac

Bočna naplatna stanica Ljig

Bočna naplatna stanica Takovo

Čeona naplatna stanica Preljina

Tunel sa 88 kamera

Simbol novoizgrađenog dela Koridora 11 trebalo bi da bude tunel „Brančić“, dužine 940 metara kod Ljiga.

- Tunel je bio izazov i za projektante i za izvođače radova, pošto se na ovoj lokaciji nalazilo puno vode i klizišta. Tunel je pokriven sa 88 kamera koje će danonoćno pratiti dežurne službe iz centra i putem displeja obaveštavati vozače o svim uslovima saobraćaja - kaže Svetlana Milinski, šef nadzorne službe deonice Koridora 11 Obrenovac-Ljig.

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

U neposrednoj blizini nalazi se tehničko-operativni centar iz kojeg se upravlja saobraćajem u dužini od četiri kilometra, odnosno od petlje Ljig do izlaska iz tunela.

Do kraja godine - povezivanje koridora 10 i 11

Najvažniji deo posla se očekuje do kraja godine - a to je spajanje sa deonicom Surčin-Obrenovac, čime će se povezati sa koridorom 10 i autoputem Beograd-Zagreb. Tada ćemo imati svih 120 kilometara novog autoputa na koridoru 11, te putnici iz Beograda i Vojvodine praktično neće silaziti s autoputa na putu do mora sve do Preljine, a vozači sa severa će putovati bez prolaska kroz centar Beograda.

#Auto-put

'